Gå til innhold

Du trodde flytende nitrogen var kaldt?

Anbefalte innlegg

Hmmm. Jeg vet jeg har lest en plass om et av de store prosessorselskapene som superkjølte en chip til å klare 700GHz i en lab som eksperimentelt arbeid for et par år siden, jeg lurer på om det var IBM...

Hvis de faktisk kan klare å få i stand Phenom2 prosessorer som virker stabilt som superledere og går ved noen hundre gigahertz så kan det kanskje ha noen bruksområder? Verdensrekord i diverse benchmarks? :p

Jeg vil også poengtere akkura det Simen1 sier, -190 celcius til -269 celsius er ikke en 37% senkning i temperatur. Temperatur er kinetisk energi i materien, og hvis man skal se på det absolutt-messig så må man over til kelvin, og 77kelvin til 4 kelvin er nærmere en 95% reduksjon i kinetisk energi.

Og som det også blir poengtert over så har Helium (ikke hydrogen som en sa) mye lavere varmekapasitet og fordampningsenergi enn nitrogen, så å kjøle noe med helium er mye mindre effektivt volum-messig. Men hvis man klarer å få prosessoren til å bli en superleder ved å bruke flytende hydrogen så vil den ikke utvilke noen varme i det hele tatt...

Selv om det koster ekstremt mye pr liter helium, hadde det ikke vært kult med superleder-prosessorer i datasentere med null varmeutvikling?

Men nå er det ikke noe særlig sansynlig at phenom prosessorene ville fungert med nåværende arkitektur hvis de faktisk ble superledere da... :(

Videoannonse
Annonse

Nå må dere ikke glemme at det uansett ikke ville blitt brukt "åpne" system, som når en bruker en LN2-pot. Heliumet som brukes til kjøleformål rundt om kring i verden kjøres i lukkede system lik "fasekjølingen" som mange har kjennskap til. Så selv om det må til 10x eller 33x så mye helium, så ville det blitt "resirkulert".

kom forbi dette:

Keep an eye on CES 2009, an international technologies show in the USA, AMD will attempt to use Liquid Helium (-269°C) to cool down the Phenom II and clock beyond that 6.3Ghz mark ... that should be interesting! Stay tuned.

Det der er det der (med mer) artikkelen er basert på - også det som står som kilde :)

Endret av WheelMan

Så dersom en trykksetter det på gassflaske i flytende form, så vil en komme mye billigere ut av det? En får vel tilsvarende kald helium når den er trykksatt, sammenliknet med om en fikk den i en isolert beholder? Eller må gassflasken kjøles ned og pakkes inn i isolasjon for at gassen som strømmer ut skal oppnå samme kalde temperatur?

Endret av G

Som du sier, hadde elektronet stoppet å spinne rundt atomkjernen, så hadde det vel blitt andre boller. Hva ville det vært da? Sort hull, kald plasma, eller noe sånn? Så det er umulig å kjøle elektronet til det stopper med andre ord.

EDIT: Øh, eh, jeg tror vi glemmer kald plasma, ved nærmer ettertanke. lol

Endret av G

synes klokkenerdene kan holde seg unna Helium, helium brukes av tekniske dykkere for å kunne øke maks dybden sin, og på et typisk dykkesenter i dag ligger heliumprisen på +-40øre literen i gass form. og trenger man 2000 liter til ett dykk så sier det seg selv at det ikke er billig.

Og det blir ikke mer helium i verden med mindre vi får igang noen fusjon reaktorer. så ingen grunn til å kaste vekk helt god helium på å steke prosessorer og hovedkort.

så klokkenerder kan kjøre på med nitrogen, det vil ikke dykkere ha noe serlig av siden det bruker lengre tid på å forlate kroppen ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...