Gå til innhold

Nettopp skaffet meg HTC G1 (Dev Phone 1).


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som klarer å få IM-klienten til å fungere? Får bare en feilmelding om at telefonen ikke klarer å lese mobilnummeret fra simkortet. Den fungerer når jeg er på WLAN.

 

Den originale IM-klienten i G1 er amerikansk...

I USA bruker faktisk mange mobil-IM-klienter SMS som "transportør" av meldinger, så når man sender avgårde en MSN-melding så går den via SMS. Skikkelig teit.

Dette gjelder imidlertid ikke for Google Talk, som bruker datatrafikk.

Vil du IM'e med MSN, Yahoo Messenger eller andre (bortsett fra Google Talk) bør du hente ned en IM-klient fra Market - de som er der bruker datatrafikk alle som én (såvidt jeg vet/husker).

 

~Christopher

Lenke til kommentar

Hei, jeg befinner meg i Tyskland og her kan man kjøpe T-Mobile G1 uten abonnement for 345 Eur. Men jeg har hørt at Android altid kobler seg opp mot internett. Dette skal være 12 Mb i måneden. Om dette er tilfellet i utlandet blir det vel dyrt i lengden. Noen som vet noe mer om dette?

Lenke til kommentar
Hei, jeg befinner meg i Tyskland og her kan man kjøpe T-Mobile G1 uten abonnement for 345 Eur. Men jeg har hørt at Android altid kobler seg opp mot internett. Dette skal være 12 Mb i måneden. Om dette er tilfellet i utlandet blir det vel dyrt i lengden. Noen som vet noe mer om dette?

 

Skjønner ikke helt hva du mener.. G1'en er da som alle andre telefoner? Du betaler per overført kb (ved mindre du har fastpris) og du kan konfiguerer Android til hvilken grad den skal synkronisere osv. Hvis du ønsker det kan du sette det slik at den ikke overfører data i det hele tatt ved å deaktivere alle tjenester osv..

 

Skjønner dog fortsatt ikke hva du mener..

Lenke til kommentar
Hei, jeg befinner meg i Tyskland og her kan man kjøpe T-Mobile G1 uten abonnement for 345 Eur. Men jeg har hørt at Android altid kobler seg opp mot internett. Dette skal være 12 Mb i måneden. Om dette er tilfellet i utlandet blir det vel dyrt i lengden. Noen som vet noe mer om dette?

Jeg har ikke et direkte svar på din situasjon, men T-Mobile i USA (vet ikke om det gjelder T-Mobile i Tyskland) har et kundeprogram som heter MyFav ("mine favoritt-kontakter"), som automatisk gir deg rabatterte ringeminutter til de telefonnumrene du ringer oftest. Men dette kundeprogrammet medfører at en amerikansk (igjen, vet ikke om dette gjelder en tysk T-Mobile G1) G1 hvert døgn eller så "sladrer" ved å sende en SMS til T-Mobile USA om hvem du har ringt siste døgn (vet ikke om det er én SMS pr døgn eller oftere). Dette gjør det i det skjulte. Mange som har kjøpt seg amerikansk G1 og fått denne SIM-unlocked og tatt den i bruk på andre GSM-nettverk i USA eller utlandet har fått seg en overraskelse på fakturaen, der det står oppført masse SMS'er til USA som de ikke (vet de har) sendt.

I mange tilfeller tror jeg ikke SMS'ene vil komme fram fra utenlandske nettverk, men for å være på den sikre siden bør man vurdere å endre software-innmaten til Google Android Developer Phone (ADP) for å bli kvitt MyFav-programmet og andre T-Mobile-særegenheter. Følg instruksjonene på forumet til xda-developers.com om hvordan du legger inn JF (JesusFreke) sitt siste ADP-image.

 

~Christopher

Lenke til kommentar
Hei, jeg befinner meg i Tyskland og her kan man kjøpe T-Mobile G1 uten abonnement for 345 Eur. Men jeg har hørt at Android altid kobler seg opp mot internett. Dette skal være 12 Mb i måneden. Om dette er tilfellet i utlandet blir det vel dyrt i lengden. Noen som vet noe mer om dette?

Jeg har ikke et direkte svar på din situasjon, men T-Mobile i USA (vet ikke om det gjelder T-Mobile i Tyskland) har et kundeprogram som heter MyFav ("mine favoritt-kontakter"), som automatisk gir deg rabatterte ringeminutter til de telefonnumrene du ringer oftest. Men dette kundeprogrammet medfører at en amerikansk (igjen, vet ikke om dette gjelder en tysk T-Mobile G1) G1 hvert døgn eller så "sladrer" ved å sende en SMS til T-Mobile USA om hvem du har ringt siste døgn (vet ikke om det er én SMS pr døgn eller oftere). Dette gjør det i det skjulte. Mange som har kjøpt seg amerikansk G1 og fått denne SIM-unlocked og tatt den i bruk på andre GSM-nettverk i USA eller utlandet har fått seg en overraskelse på fakturaen, der det står oppført masse SMS'er til USA som de ikke (vet de har) sendt.

I mange tilfeller tror jeg ikke SMS'ene vil komme fram fra utenlandske nettverk, men for å være på den sikre siden bør man vurdere å endre software-innmaten til Google Android Developer Phone (ADP) for å bli kvitt MyFav-programmet og andre T-Mobile-særegenheter. Følg instruksjonene på forumet til xda-developers.com om hvordan du legger inn JF (JesusFreke) sitt siste ADP-image.

 

~Christopher

 

Takk for svar, T-Mobile har my fav også i Tyskland, men man kan kjøpe G1 uten å gå veien om T-Mobile. Det er fritt frem å kjøpe den hos andre tilbydere uten T-Mobile abonnoment. Men da er det jo ikke my fav funksjonen som lager kostnader. Takk for svaret

Lenke til kommentar
Kult! Bare så utrolig synd at jeg er på Telenor sitt nett :/

 

EDIT: Nå fungerte MMS for meg også (På Telenors nett). Vet ikke om det skyldes endringer Telenor har gjort, eller om det er noe som skyldes ADP1 1.1!

 

Nettopp fått meg ADP og har Telenor Djuice abonnement.. Kan du være så grei å skrive et innlegg med hvilke APN instillinger du har satt inn for å få data og MMS til å fungere?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Vel, da ankom nettopp min Android Development Phone 1 fra Google (Også kjent som HTC G1). Dette er den første telefonen tilgjengelig som kjører google sitt nye mobile operativsystem kalt Android. Hvis noen har noen spørsmål er det bare å fyre løs. Har ikke brukt den noe særlig enda så har ikke så mange erfaringer å komme med foreløpig annet enn at den ser kulere ut en bildene tilsier :) (Bilder kommer etterhvert). Kan sikkert karre meg til å skrive en lesertest etterhvert som jeg får lekt meg med den. Men for de som sitter inne med spørsmål eller slikt er det bare å fyre løs!

 

Jeg gleder meg å leke med den :D

 

Kjøpte meg en G1 i Berlin i går... Sliter litt med å få den til å funke. Har prøvd flere forskjellige howtos. Problemet er at det ser ikke ut til at telefonen kommer seg på nett i det hele tatt. Det er et kryss over feltet som viser signalstyrken. Når jeg starter telefonen så ber den om pin kode. Den blir akseptert. Så vidt jeg kan se er den ikke låst. Jeg har Netcom... Noen som vet om en APM konfig som virker med Netcom evt. tips på hva jeg bør gjøre?

 

Øystein

Endret av oeselbek
Lenke til kommentar
Vel, da ankom nettopp min Android Development Phone 1 fra Google (Også kjent som HTC G1). Dette er den første telefonen tilgjengelig som kjører google sitt nye mobile operativsystem kalt Android. Hvis noen har noen spørsmål er det bare å fyre løs. Har ikke brukt den noe særlig enda så har ikke så mange erfaringer å komme med foreløpig annet enn at den ser kulere ut en bildene tilsier :) (Bilder kommer etterhvert). Kan sikkert karre meg til å skrive en lesertest etterhvert som jeg får lekt meg med den. Men for de som sitter inne med spørsmål eller slikt er det bare å fyre løs!

 

Jeg gleder meg å leke med den :D

 

Kjøpte meg en G1 i Berlin i går... Sliter litt med å få den til å funke. Har prøvd flere forskjellige howtos. Problemet er at det ser ikke ut til at telefonen kommer seg på nett i det hele tatt. Det er et kryss over feltet som viser signalstyrken. Når jeg starter telefonen så ber den om pin kode. Den blir akseptert. Så vidt jeg kan se er den ikke låst. Jeg har Netcom... Noen som vet om en APM konfig som virker med Netcom evt. tips på hva jeg bør gjøre?

 

Øystein

 

 

Du kan jo prøve først å slette alle APN's som ligger der fra før. Nå skal det sies at jeg ikke har hørt om G1 som selges ulåst.. Tror de alle er låst til T-Mobile (men jeg kan jo ta feil). Ihvertfall, bare ta å slett alle APN's som ligger der fra før og se om du får signalkontakt da! ;)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Vel, da ankom nettopp min Android Development Phone 1 fra Google (Også kjent som HTC G1). Dette er den første telefonen tilgjengelig som kjører google sitt nye mobile operativsystem kalt Android. Hvis noen har noen spørsmål er det bare å fyre løs. Har ikke brukt den noe særlig enda så har ikke så mange erfaringer å komme med foreløpig annet enn at den ser kulere ut en bildene tilsier :) (Bilder kommer etterhvert). Kan sikkert karre meg til å skrive en lesertest etterhvert som jeg får lekt meg med den. Men for de som sitter inne med spørsmål eller slikt er det bare å fyre løs!

 

Jeg gleder meg å leke med den :D

 

Kjøpte meg en G1 i Berlin i går... Sliter litt med å få den til å funke. Har prøvd flere forskjellige howtos. Problemet er at det ser ikke ut til at telefonen kommer seg på nett i det hele tatt. Det er et kryss over feltet som viser signalstyrken. Når jeg starter telefonen så ber den om pin kode. Den blir akseptert. Så vidt jeg kan se er den ikke låst. Jeg har Netcom... Noen som vet om en APM konfig som virker med Netcom evt. tips på hva jeg bør gjøre?

 

Øystein

 

 

Du kan jo prøve først å slette alle APN's som ligger der fra før. Nå skal det sies at jeg ikke har hørt om G1 som selges ulåst.. Tror de alle er låst til T-Mobile (men jeg kan jo ta feil). Ihvertfall, bare ta å slett alle APN's som ligger der fra før og se om du får signalkontakt da! ;)

 

Lykke til!

 

Da har jeg slette alle APN'er uten min egen. Det hjalp desverre ikke.. :-(

Min APN ser slik ut:

Name: NetCom

APN: internet.netcom.no

Proxy: Not Set

Port: Not Set

UserName: Not Set

Password: Not Set

Server: Not Set

MMSC: Not Set

MMS proxy: Not Set

MMS Port: not set

MCC: 242

MNC: 02

APN type: Not Set

 

Vet at MMS og slikt ikke vil virke med denne config'en men den burde ihvertfall få mobilen online. Når det gjelder om den er låst eller ikke så har jeg fulgt spec'en for å låse den opp, men det kom aldri noe spørsmål om å legge inn den koden. Når mobiler starter, ber den om PIN koden og etter det er det oppstarts veiviseren. Jeg prøvde den en gang i tyskland også før jeg reiste hjem. Da gav mobilen en advarsel som sa at hvis jeg fortsatte så kom det til å bli veldig dyrt fordi jeg befant meg i et annet land enn der SIM kortet mitt ble utstedt. Det er derfor tydelig at mobilen er i stand til å kople opp mot nettverk.

Burde jeg prøvd å legge inn dev versjonen? I så fall, hvor finner jeg en howto på det?

Legger ved bilde av signalstyrke ikonet.

Videre forslag mottas med takk :-)

 

Øystein

post-187476-1237276809_thumb.jpg

Endret av oeselbek
Lenke til kommentar

Ville nok prøvd å legge om til ADP1 1.1h firmware'n ja..

 

Last ned her

 

For å installere:

 

Save the zip file to your sdcard named update.zip, boot into recovery mode (home + power), and then press alt+s. If you are switch between versions, e.g. from RC30 to ADP1, you must also do a wipe in recovery mode (alt+w). This will clear all your data/settings/apps, and you will have to re-register once it boots back up.

 

Note: To install these updates, you need to have a recovery image that uses test keys. If any of the following are true, you most likely have a recovery image that uses test keys

you have installed my modified recovery image in the past

you have an ADP1

you currently have one of my modified firmwares installed

 

Lykke til, og bare spør hvis du lurer på noe!

Lenke til kommentar
Ville nok prøvd å legge om til ADP1 1.1h firmware'n ja..

 

Last ned her

 

For å installere:

 

Save the zip file to your sdcard named update.zip, boot into recovery mode (home + power), and then press alt+s. If you are switch between versions, e.g. from RC30 to ADP1, you must also do a wipe in recovery mode (alt+w). This will clear all your data/settings/apps, and you will have to re-register once it boots back up.

 

Note: To install these updates, you need to have a recovery image that uses test keys. If any of the following are true, you most likely have a recovery image that uses test keys

you have installed my modified recovery image in the past

you have an ADP1

you currently have one of my modified firmwares installed

 

Lykke til, og bare spør hvis du lurer på noe!

 

Takker!

 

Note: To install these updates, you need to have a recovery image that uses test keys. If any of the following are true, you most likely have a recovery image that uses test keys

you have installed my modified recovery image in the past

you have an ADP1

you currently have one of my modified firmwares installed

 

Så vidt jeg kan skjønne så oppfyller jeg ikke kravene nevnt ovenfor... Noe spesiellt jeg trenger å gjøre for å få til det?

 

Øystein

Lenke til kommentar
Kjøpte meg en G1 i Berlin i går... Sliter litt med å få den til å funke. Har prøvd flere forskjellige howtos. Problemet er at det ser ikke ut til at telefonen kommer seg på nett i det hele tatt. Det er et kryss over feltet som viser signalstyrken. Når jeg starter telefonen så ber den om pin kode. Den blir akseptert. Så vidt jeg kan se er den ikke låst. Jeg har Netcom... Noen som vet om en APM konfig som virker med Netcom evt. tips på hva jeg bør gjøre?

 

Kan det stemme at du ikke har kontakt med mobilnettverket i det hele tatt? At du ikke får ringt eller mottatt samtaler?

APN-settingene har ikke noe med dette å gjøre, du må først sørge for å få kontakt med mobilnettverket, og for meg virker det ikke som du har det.

Du har satt i et Netcom-SIM-kort og du får ingen feilmeldinger når du starter telefonen?

Har du vært igjennom registreringsprosessen på den? Hvor du legger inn din gmail-konto etc.?

Dersom du ikke har brukt telefonen til så mye ennå, kanskje du kunne tatt en factory reset og begynt fra børjan av? Dette vil resette telefonen helt, men vil ikke låse den dersom den er SIM unlocked.

 

To reset the G1, first power off your handset and then hold the Home key and the End key for about 20 seconds, or until you see a “triangle with an exclamation point and a picture of the G1″ on the display.

 

From there, simply open up the QWERTY keyboard and hit “Alt+W” and it will then be restored to factory settings, meaning the next time you turn it back on, you will be prompted to re-register.

 

Prøv det, og så når den er resatt så må du velge APN manuelt (trykk på meny-knappen når den sier den forsøker å koble seg mot google sine servere), da bruker oppretter du en ny APN-fil og legger inn "APN: internet.netcom.no", det skal ikke være nødvendig med noe mer for å få 2G/3G-tilgang.

 

Dersom ting fortsatt feiler og du ikke får noe liv i signalstyrkeikonet tror jeg du bør spandere $20 på en unlock-tjeneste på nettet og se om det hjelper.

 

Lykke til!

 

~Christopher

Lenke til kommentar

oeselbek, prøv å bytt ut APN med bare internet - det er ihvertfall det jeg bruker med Chess som er basert på Netcom.

 

lekse2, den kan kjøre all datatrafikken over wlan når du har tilgang til det, men så vidt jeg har skjønt så kobler telefonen seg opp som det passer seg og synkroniserer litt gmail, sjekker etter oppdateringer på programmer og sånne ting så hvis du ikke har wlan dekning hele tiden så må du regne med at det blir litt datatrafikk på teleregningen.

 

Var en post her som nevnte at amerikansk T-mobile G1 sender skjulte SMS'er en gang i blant men min ser ikke ut til å gjøre det (sjekket akkurat saldo på abb) :)

Endret av DrIvar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...