Gå til innhold

Kan dere anbefale noen gode fantasybøker?


Anbefalte innlegg

Jeg hadde blitt veldig glad for tips om gode fantasybøker. Gjerne engelske, så lenge det ikke er for tungt.

 

Noen bøker jeg liker er Den Mørke Materien, Twilight Saga, Harry Potter, Arven-serien, Skammarserien ++.

 

Har søkt litt rundt på forumet, men fant ingen tråder som passet helt, så jeg håper noen tar seg tid til å hjelpe meg litt. :)

 

Takk på forhånd.

Endret av Wheaten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fantasy? Ikke noe problem. :)

 

Dragonlance (min soleklare favorittserie)

 

Warhammer (ikke bland med Warhammer 40k) (anbefaler The Vampire Genevieve og Vampire Wars: The Von Carsten Trilogy. Ja, jeg digger vampyrer.) :p

 

Shannara (likte den ikke selv, men det betyr ikke at den ikke er bra.)

 

Wheel of Time

 

Diablo (basert på spillene. Start med The Sin Wars-trilogien av Richard Knaak.)

 

Prince of Nothing (litt tungt, men fått veldig bra kritikk)

 

Discworld (kan nok regnes som fantasy)

 

Ringenes Herre (du har kanskje hørt om den?) :p

Lenke til kommentar

Ikke for tunglest? Hmm..

 

Ikke sikker på om de forslagene jeg har regnes som tungleste eller ei, fantasy har en tendens til å bruke litt spesielle ord osv da.

 

 

Iallefall mine annbefalinger, i ingen spesiell rekkefølge (de er alle konge iallfall ;) )

 

A song of Fire and Ice (George R.R Martin)

Dragonlance som har blitt nevnt over. (Dungeon and Dragons universet)

The Riftwar Saga (Raymond E Feist) (egentlig ALLE bøkene hans, utrolig bra) (high magic)

The Well of Echoes (Ian Irvine) (steam magic setting)

 

 

Liten forklaring om hva jeg mener:

High magic er en verden der magi er veldig vanlig.

Steam magic er en verden der magi og enkle former for teknologi (dampveivalser osv) er brukt, og som er tilfellet i verdenen til Ian Irving så blir dette blandet for å lage magiske farkoster etc.

 

 

Håper du finner deg noe du liker. Heldigvis koster en bok gjerne litt under hundrelappen så jeg annbefaler på det sterkeste å kjøpe første boken i en serie du vil prøve, liker du den ikke så skal du ikke tvinge deg igjennom den. Da er det bedre å finne noe annet som du virkelig liker!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Det er en bra serie, lang serie, ikke for tung, ikke for lett. Veldig bra story.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Riftwar

 

Står en fin oversikt over bøkene du kan fortsette med i bunnen der om du liker riftwar.

 

 

 

Ellers har du R. A. Salvatore bøkene, da gjerne greit å starte med The Icewind Dale Trilogy f.eks. Er veldig lettleste, men fortsatt bra story og god underholdning.

 

The Prince Of Nothing er virkelig en serie som er verdt å lese, om du ønsker å prøve deg på litt tyngre ting, ellers er a song of ice and fire bra av George R. R. Martin som noen nevnte tidligere.

 

Robbin Hobb - Assassin's Apprentice - The Farseer Trilogy er også en serie som er verdt å få med seg, er 3 triliogier.

Lenke til kommentar

Finnes jo mange tråder ang. fantasy her, du kan vel bare scrolle deg nedover og så vil du finne mange tråder med mange gode anbefalinger.

Uansett, hva vil du si at er "tungt" egentlig? Noen eksempler på hva som er tungt? Gjør det lettere for oss andre å gi anbefalinger da.

De fleste er nevnt, men vil sterkt anbefale Steven Eriksons serie "(Tales of the) Malazan Book of the Fallen". Den kan kanskje beregnes som tung, men jeg, og jeg er ikke veldig god engelsk, kom fort inn i det. Det vanligste problemet jeg mener finnes i fantasy er at det er stor variasjon i termonologi, det er ofte mange folkeslag, og selvfølgelig personer. Finner meg selv ofte og letende bakover i boka for å huske akkurat hvem den personen er. Dette er også MBotF (Malazan Book of the Fallen). Men som sagt, jeg vil påstå at man klarer seg fint bare man kommer seg over den første kneika.

Kan understreke tidligere anbefalinger av The Riftwar Saga av Feist (finnes på norsk - Sagaen om Riftkrigen. Andre bøker fra samme verden finnes også, de på engelsk), Belgariad av Eddings (finnes på norsk - Sagaen om Belgarion. Eddings har også skrevet videre på serien, disse bare tlgjengelig på engelsk) og Wheel of Time (finnes på norsk - Tidshjulet). De to første er lettleste og ikke tunge og kan sikkert virke som en inngangsport mot mer "avansert" fantasy. Det samme kan sies om Wheel of Time, selv om den er lengre

 

God lesning!

Lenke til kommentar

Bøkene av kerr er bra, men kanskje ikke hva jeg ville anbefalt av "lette" bøker, da det er endel å huske på fra bok til bok.

Jeg har 12 av bøkene som har kommet til nå, og liker serien veldig godt, ser frem til jeg får neste bok i serien i hus.

 

Sword of truth som noen har nevnt er også en bra serie, også en av de lengre seriene som nå er avsluttet, leste igjennom siste bok natt til forige fredag, noe "enkel" slutt, men fortsatt veldig bra bok, og en veldig veldig bra serie.

Lenke til kommentar
Tja, jeg personlig mener ikke det, men jeg mener den burde leses på engelsk, og da blir det gjerne tyngre for endel. Dette fordi jeg ikke har vært borti en norsk oversettelse jeg liker. Men jeg leser i utgangspunktet alle mine bøker på engelsk.

 

Har du forsøkt versjonen på sidemål?

Har ikke selv lest den, men virker mye mer levende etter de beskrivelsene jeg har fått.

 

Jeg leser også de fleste bøker på engelsk da originalspråket som oftest er mye bedre enn de (som oftest) heller middelmåde oversettelsene.

Lenke til kommentar

Hvis et enkeltverk duger så kan du jo sjekke ut Neil Gaiman og Terry Pratchett sin Good Omens. Engelsken i den mener jeg å huske er helt overkommelig.

 

Ellers så vil jeg sterkt anbefale Sandman, grafiske romaner skrevet av Neil Gaiman. Engelsken der er mye tyngre til tider, men fordi det også er bilder så vil du uansett få med deg handlingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...