Gå til innhold

Tips for å ta bilder av katter


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har noen tips på kamerainnstillinger, etterbehandlingstriks, praktiske omstendigheter etc for hvordan jeg kan ta gode kattebilder innendørs? Jeg tenker da både på "arrangerte" og "spontane" bilder.

 

Jeg har følgende utstyr til rådighet:

Canon EOS 350D

Canon EF-S 60mm makro

Canon EF-S 17-55 IS

Canon EF-S 55-250 IS

Canon Speedlite 430EX

 

Her er noen eksempler på nettsider med kattebilder som jeg synes er bra:

http://www.kvarnstugan.se/kattungar/kattun...07/vecka11.html

http://www.florinellas.se/ikull/4v.htm

http://tantebluhmes.com/cats/males/utblick...hriz/offspring/

 

Eksempel på hvordan det ser ut når jeg er "løs":

http://lh6.ggpht.com/_n38tAeb095g/R_khsL48...00/IMG_1667.JPG

 

I tillegg har jeg en større samling med uskarpe, grelle bilder av kattehaler på vei ut av bildet...

 

På forhånd takk!

 

Mvh Gina & kattene

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ettersom katter er veldig aktive dyr vil du nok trenge rask lukkertid samt at du stiller inn kameraet til å fokusere kontinuerlig ettersom motivet vil sannsynligvis bevege mye på seg, men det er avhengig om den ligger i ro eller ikke. Hvis du ønsker å ta bilder når katta ligger i ro eller har lite bevegelse er det best etter de har spist eller har allerede vært ganske aktiv og ønsker å slappe av litt.

 

Spontane bilder er litt vanskelig, men det gjelder å lære seg kroppspråket til katta ved for eksempel se hvordan den jakter på ting, hvordan den ligger i ro og hvor slu den sakte går frem før den plutselig hopper i det. Du kan også prøve å distrahere den med å ha en leke som noen andre beveger på bare for å få oppmerksomhet og rett og slett arrangere "spontane" kontrollerte bilder.

Lenke til kommentar

Jeg tar veldig mange bilder av min egen katt. Min hemmelighet er å alltid ha et kamera i nærheten, ta mange bilder og håpe på at et par blir gode.

 

Kom deg gjerne ned på deres nivå. Ligg på gulvet, rull rundt og vær sikker på at du kan oppnå en lukkertid som fryser det meste. Det er dritt når man har et godt motiv, men får ikke fanget det grunnet lang lukkertid - så bump opp ISO-en.

 

http://thehomeboy.deviantart.com/gallery/#Animals

Lenke til kommentar

Og til sist, forskjellen mellom hunder og katter.

 

Hunden ser på sin eier og tenker, h*n gir meg mat og husrom, går tur, koser og leker med meg; H*N må være GUD.

 

Katten ser på sin eier og tenker, h*n gir meg mat og husrom, koser og leker med meg; JEG må være GUD.

Lenke til kommentar

Hei og velkommen til forumet.

 

Jeg kan prøve og hjelpe deg i gang,men trenger litt mer informasjon om deg som fotograf.

 

Bruker du kameraet kun i auto innstillingene eller har du lært deg om hvordan kameraet fungerer og hva blender,lukkerhastigheter og iso fungerer.

 

Du har nok utstyr for og komme igang,ville nok skaffet en forlengelsekabel "OC-E3"til blitsen så du kan variere plasseringen av blitsen og en fjerutløser kan også være greit og ha.

 

Har du noe som fanger kattens oppmerksomhet ? Selv så bruker jeg og gi dem litt kjøttdeig fra en plastpose,så hver gang dem hører knitring fra en plastpose så sitter dem stødige som fjell og kun fokuserer på posen.

 

Her er et par bilder jeg har lagt ut på BK

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hei,

 

Takk så langt! Bildet av Gorpiums pus som vil inn var stilig. Som kattemenneske kjente jeg en sterk trang til å adlyde...

 

Så langt har jeg fått med meg følgende:

* bestikke katten til å sitte stille :!:

* kort lukketid

* høy ISO

* ta mange bilder

 

Jeg har lest teori om lukkertid, ISO og blenderåpning og vet hvordan stille dem inn på kameraet. Men det er altså spesielt disse kattebildene jeg ikke får tak på hvilke innstillinger jeg bør bruke for å få et pent lys og skarpe bilder.

 

Jeg tar kattebilder stort sett på blender f/2.8, kan det være derfor bildene ofte blir uskarpe? Jeg har lest at objektiv ofte ikke er skarpest på sin største åpning.

 

Blitsen har jeg heller ikke helt fått tak på. Godt tips med OC-E3, for øyeblikket er den utsolgt overalt. Forslag til hvordan jeg skal vinkle/plassere blitsen for at lyset skal virke naturlig mottas med takk.

 

Kan en liten studiolampe gi bedre lys? Hva koster sånn?

 

Mvh Gina & kattene

Lenke til kommentar

Ser ut som du kan kameraet ditt,og har prøvd det ut.

 

Det bilde du viser til virker det som du bruker for lang lukker tid "bevegelse-uskarphet",ser ut til at fokuset ligger omtrent ved øynene.

 

Jo større blende f/2.8 jo mindre får du med i fokus og motsatt når du bruker mindre blender f/11 for eksempel,men da får du problemer med lys for mindre blender trenger mer lys.Det og finne en mellomting som gir bra resultater er kluet.Iso er også et hjelpemiddel for og bedre på lyset,men du får mere støy jo høyere iso du bruker.

 

Først så ville jeg satt fokuseringen kun til sentrumsfokuspunktet "rød firkant" og sentrumsmåling av lyset og hvitbalansen i auto.

 

Sett kameraet ditt i AV og iso på 200,juster blender på 5.6 eller noe sånt avhengig av lys.Ta et prøvebilde for og se om det blir lyst nok,juster til større blender"mindre tall" helt til du får bildet lyst nok,men får du for lang lukkertid så må du justere opp iso til du får rask nok lukkertid ca 1/50 sek eller noe sånt avhengig av om "katten" er i bevegelse eller ikke,lukkertid-avgjørelsen tar kameraet selv utifra hva du bruker av iso og blender i posisjon AV.Du kan også ta et prøvebilde i fullauto og se hvilken justeringer kamera ville ha foretrukket i gitte situasjon.

 

Når du bruker blits så er det tiden som blitsen blinker som blir "lukkertiden" uavhengig av hvilken lukkerhastighet du bruker på kameraet.

Får og få mer dempede effekt og bedre spredning av lyset på bildene kan du sette på en diffuser/softboks på blitsen.Det beste er og kunne rette den i taket for og unngå direkte lys,hvis det ikke er mulig så rett den litt oppover,men du burde i alle tilfelle sette på en diffuser/softboks.

 

Hvis du rigger opp en scene for og ta bilder,så kan en medhjelper være greit å ha for og sysselsette "katta" mens du tar bilder og et stativ ville også vært et bra hjelpemiddel.

 

Et lite tips.

Se på bildene i BildeKritikk "BK" her på forumet og prøv og etterlikne de bildene du liker både på lys og innstillinger.Normalt så skriver trådstarter hvilken innstillinger dem bruker hvis ikke så bare spør.

 

Bruk av studiolys trenger man en mer forståelse av kamera/blits i helt manuelle innstillinger og lysmålinger,du kan kanskje kjøpe en Canon 580EX som masterblits eller en billig slaveblits som blir trigget av blitslyset,men du skulle i utgangspunktet klare deg med 430EX blitsen du har.

Lenke til kommentar

Katter og blits krever litt ekstra. De har utrolig gode reflekser, og blinker lett av blitsen. I tilleg må man passe på plasseringen av lyset, for å unngå grønne øyne, katter og andre dyr har ett såkalt Tapetum Lucidum, ett lag i øyet som resirkulerer lys.

 

For å unngå reflekser så hjelper det med mulighet for å låse blitsautomatikken og vente litt før man tar bildet. Selv løser jeg dette med at jeg har FV lock på F-knappen, men hvordan man gjør dette på ett canonkamera vet jeg ikke. Ved bouncing, unngå at katten har mulighet til å få blitslyset direkte på seg, f.eks ved å holde noe forran.

 

 

1/30s er lengste lukkertid du bør satse på når katten gir deg full oppmerksomhet, 1/60 - 1/200 ellers.

 

Lyssterk fastoptikk kan være snedig til kattebilder, selv om det går ut over dybdeskarpheten. Her er ett par bilder jeg er fornøyd med, tatt kun med en enkel leselampe midt i mørkeste natten:

 

DSC_3478.jpg

DSC_3480.jpg

Lenke til kommentar

Hei Gina,

 

Jeg ville ha

 

1. Skutt blitz'en i taket for å jevne ut lyset samtidig som det vil være nok lys til at du får en lukkertid som "fryser" kattas bevegelser.

2. Brukt 60mm på f/2.8 for å jevne ut bakgrunnen - med mindre du skal veldig nærme er ikke f/2.8 så veldig krevende på et sånt kamera som du har.

3. Brukt så høy ISO som kreves til å få kort nok lukkertid. Å skyte blitz i taket (eller gjennom en softbox) gjør at endel lys blir "stjålet". For å kompensere skrur man opp ISO'en litt dersom man trenger det. Og det trenger man når man skal ta bilde av raske dyr og mennesker. Sørg for at du skyter med 1/180 sek som lukkertid.

4. Bestukket katta til å sitte stille, dersom det lar seg gjøre..

 

Skru gjerne sharpness opp dersom du bruker JPEG, eller bare skyt i RAW og juster skarpheten og hvitbalansen i etterkant. De bildene du har linket til er absolutt ikke rett-fra-kamera..

 

Men når det er sagt, så er jeg ikke spesielt erfaren som dyrefotograf. :)

 

Lykke til og vit at de første ni kilometerne er ganske lette og den siste kilometeren er tung og vanskelig. Men da har du uansett kommet langt. :)

Lenke til kommentar
Men det er altså spesielt disse kattebildene jeg ikke får tak på hvilke innstillinger jeg bør bruke for å få et pent lys og skarpe bilder.

Det er der du bommer litt. Kameraet ser bare det lyset som er der i det øyeblikket det åpner slusen, det lager ikke pent lys. Det er derimot din jobb som fotograf, og det kan nok tidvis være den mest krevende delen når motivet ikke adlyder tanker eller kommandoer.

 

Generelt, for å forbedre lysforholdene, bør du se på følgende elementer;

 

Lyskilde som er "av kameraet", gjerne som simulerer naturlig lysplassering (litt opp til venstre). Som de fleste ved er ikke dager med sterk sol å foretrekke for fotografer. Det er fordi kontrasten mellom skygge og høylys blir så/for stor. Noe som oftest medfører "grodde" skygger uten detaljer og/eller "brente" høylys uten detaljer. Derfor bør du på ett eller annet sett myke opp lyskilden med et eller annet - alt fra hvite TupperWare-bokser til (mat)papir eller stoffbiter.

 

Når du har satt opp en slik lyskilde, handler det om styrken på lyset og instillinger på kameraet for å fange det "riktig" opp. Der kan/bør du begynne med å f.eks. sette blenderen til 5,6 - 8 for å ha litt spillerom i hva som blir skarpt. Da er det ikke så kritisk med fokus, at du kan forsøke å sette fokus manuelt og trigge kameraet med snorutløser/fjernkontroll mens du sitter ved siden av dyret og underholder det. Lyset justerer du til du har "nok" av det med mulighetene blitzen har.

 

Som Nautika er innom, så er det irrelevant hva lukkertiden er når man bruker blitz med den korte varigheten lyset fra dem har. Den kan like gjerne stå på sync-hastigheten til kameraet (blitz-instillingen). Ønsker du at "vanlig" lys i rommet skal påvirke f.eks. bakgrunnen, bruke du lukkertiden til å bestemme dette.

 

Du kan selvfølgelig også oppnå gode rsultater med fast lys, f.eks. en arbeidslampe, men da får du ikke helt den samme fremgangsmåten for å styre hva kameraet ser av lys. Uansett, er det som regel en fordel å i begynnelsen arbeide med mykt lys som kommer fra en annen vinkel enn den kameraet peker i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...