Gå til innhold

FAQ om Posten Norge og pakker V 2.1. Oppdatert 11.01.2013


Anbefalte innlegg

Ang. den videoen:

 

Hva er forskjellen på en produksjonsmedarbeider, og et postbud?

 

Og hvorfor sender de post avgårde 19:19 fra drammen?

Jeg trodde siste bil med post forlot sentralen klokken 5 jeg.

 

En annen ting er at jeg synes det er litt komisk at det bare står bestefar\-mor på brevet og allikevel kommer frem :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et postbud legger posten i postkassen, produksjonsmedarbeideren sorterer pakker og brev på terminalene.

 

Synes klokken fem hørtes tidlig ut, men jeg kjenner ikke Drammen så jeg vet ikke.

 

Posten har avdelinger som tar seg av leiting etter mottager til dårlig adressert post. Det er utrolig hva de kan finne ut basert på nesten ingenting. Men det er også et av problemene til Posten. Mange tror at de finner ut av det meste, så de er ikke så nøye på adresseringen. Kommer mye post med feil postnummer/sted, uten postnummer/sted, uten mottagerland(til utlandet), ufullstendig adresse og uten navn.

Lenke til kommentar

Et postbud legger posten i postkassen, produksjonsmedarbeideren sorterer pakker og brev på terminalene.

 

Da er egentlig begge stillingene besatt av samme person i mange tilfeller.

En person kommer på jobb klokken 0700 og sorterer post til litt over 9, før vedkommede setter seg i postbilen og kjører ut deler av posten han\hun sorterte.

Litt rotete å ha to navn på samme jobben.

 

Synes klokken fem hørtes tidlig ut, men jeg kjenner ikke Drammen så jeg vet ikke.

Hvilke frister er du mest kjent med?

Posten har avdelinger som tar seg av leiting etter mottager til dårlig adressert post. Det er utrolig hva de kan finne ut basert på nesten ingenting. Men det er også et av problemene til Posten. Mange tror at de finner ut av det meste, så de er ikke så nøye på adresseringen. Kommer mye post med feil postnummer/sted, uten postnummer/sted, uten mottagerland(til utlandet), ufullstendig adresse og uten navn.

 

Jeg skjønner den, men det virket som det var i en by brevet ble hentet i, og der er det mange barn som har bestefedre :)

Lenke til kommentar

Ikke helt riktig. Produksjonsmedarbeiderne jobber på terminalene, og har stort sett kun sortering av brev og/eller pakker. Postbudet sorterer brev, men stort sett kun de som allerede er sortert til sin egen rute av produksjonsmedarbeiderne. Så budet sorterer post til sin egen rute.

 

Fra syv og utover. Men fristene for innlevering kan nok være rundt fem for de seneste plassene.

 

Dersom du legger merke til 2:03 ut i videoen, står det ikke bare «Til Bestemor» på brevet, det har full adresse.

Lenke til kommentar

Jeg har selv jobbet som produksjonsmedarbeider på en postterminal, og noe av posten (mest lokalt) ble sendt ut rundt 4 tiden, men det var kun til de nærmeste postlokalene. 7 og utover er et mer vanlig tidspunkt ihvertfall for det som skal på fly/langtransport.

 

Som Orjanp sier her, postbudene kommer inn og henter det som de skal ta med seg på sin rute og fin sorterer det (vi på produksjon sorterer for det meste på postnummer). De henter traller med pakker og brev som vi har klargjort og kjører det ut til bilene. De kommer også inn med post til oss som de har hentet fra de lokalepost kontorene + postkassene som vi sorterer når vi kommer på jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Heisann! Jeg har bestilt en pakke på rundt 3500,- fra utlandet, og er både litt bekymret og forvirret ettersom det snart er en måned siden, og sporings-statusen har ikke blitt oppdatert på lenge.

 

Slik ser det ut hos Parcelforce:

Date	Time	Location	Tracking Event
20-12-2010	 10:15	Gatwick Depot	Delivered
17-12-2010	 23:23	Gatwick Depot	Received at delivery depot
17-12-2010	 23:11	Gatwick Depot	Loaded to vehicle for delivery
17-12-2010	 13:39	National Hub	Received and processed
17-12-2010	 09:50	International Hub	Received in destination country
15-12-2010	 23:56	International Hub	Received and processed
15-12-2010	 18:47	Gatwick Depot	Tracked out of Local Hub
15-12-2010	 17:14	WDM Online	

 

Og slik ut hos Posten:

Hendelse	Tid	Sted
Ankommet til eksportbehandling
15.12.2010 23:56	  
Sendingen er innhentet
15.12.2010 15:28	  

 

Bør jeg være bekymret? Eller er dette normalt? :)

Lenke til kommentar

Takk skal du ha Orjanp, har sendt PM nå :)

 

1% svinn høres ikke så bra ut nei, nå blir jeg bare mer bekymret :p Jeg bestilte jo selvfølgelig i juletiden, så jeg forstår jo at det kan fort bli lett å gjøre noen feil da. Men når en pakke først "forsvinner", er det slik at den er umulig å finne igjen da?

Lenke til kommentar

Virker som gode dager for de som skal kjøre ut på døren pakker, bare dumpe alt hos nærmeste postkontor og skylde på veiene.

 

Veien opp til husene her er måkt + saltet, null problem kjøre opp.

Men likevel bare en "glatt vei" lapp i postkassen, ikke har de giddet forsøke ringe heller :/

 

Vedkommende må jo også ha hatt tidsmaskin, med tanke på at lappen lå i postkassen godt over en time før den skal ha vært forsøkt levert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får dere ofte pakker?

Jeg får på døren pakker stortsett ukentlig.

Er samme dritet hele året, ene som kjører ringer meg med engang han starter ruten og spør om jeg vil ha på døren hjemmer eller på jobb.

 

De andre bare dumper alt på postkontoret og krysser for forsøkt levert uten verken prøve ringe på døren eller ringe.

Lenke til kommentar

Det er jo så kjempekjekt når Posten har vært så uvøren med pakken at de har knust samtlige festeplugger på frontdøren på kabinettet. Ekstra kjedelig å oppdage dette først når en har kommet hjem. Så nå blir det å drasse et 22kg tungt kabinett tilbake til postkontoret, fylle ut skadeskjema og overlate hele opplegget til mellom Posten og nettbutikken.

 

Jeg hadde foretrukket at pakker kom litt senere fram og at de var hele, framfor denne "effektiviserte" postgangen.

Lenke til kommentar

Er ihvertfal bedre enn når de roter vekk pakkene og bruker månedsvis på konkludere med at de har rotet den vekk...

 

Etter min mening er posten det ultimate for testing av produkter, overlever det et par runder der så kan det markedsføres som uknuselig.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha

jeg sendte en pakke i oppkrav med posten for en uke siden.

den ankom postkontoret i går.

 

jeg sendte mail til mottager om at den var kommet frem, og senere på dagen ser jeg at den er nektet mottat.

 

ringte da til mottager for å spørre om hva som skjer (da jeg betalte 260 kr i frakt/ oppkravsgebyrer og ikke hadde lyst å sitte igjen med tap pga dette)

 

han sier da at han og en ansatt på posten har åpnet pakken for å sjekke innhold, og at han ikke fant notene som skulle være med i pakken (de var der, bare godt pakken inn og dette ble oppklart senere).

 

jeg ringte så til postkontoret der for å snakke med den ansatte som hadde hjulpet han å åpne pakken (FØR DEN VAR UTLEVERT) men han var gått for dagen. en annen ansatt var imidlertidig til stor hjelp. Han sa at pakken var surret inn i masse hvit og brun teip, som bekrefter det mottager sier om at de har åpnet pakken allerede (vi hadde bare pakket den inn i brun teip) så det er tydelig at den var åpnet for så å bli pakket inn igjen.

 

alt i alt måtte jeg styre i over 1 time på telefon (regelrett kaste tida i dass for å oppklare noe som i utganspunktet ikke var ett problem- samt at jeg sitter igjen med økte telefonutifter)

 

det jeg reagerer på her er at en pakke som er sendt i oppkrav blir åpnet før den er utlevert (jeg har sendt klage til posten på dette).

Men jeg ønsker imidlertid å gå videre med dette, altså mer enn bare en klage til posten.

 

hvordan bør jeg i så fall gå frem?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...