Gå til innhold

Videokamera til rundt 5000 - Sony HDR-TG3E / Canon HF100


Anbefalte innlegg

Sitter her og klør meg litt i hodet. Jeg er på utkikk etter et videokamera og hadde tenkt å legge rundt 5000kr i det. Jepp, jeg har lest guiden. Foreløpig synes jeg Sony HDR-TG3E ser mest lovende ut, men det kan jo selvfølgelig være min lykkelige uvitenhets skyld... :)

 

Så... Jeg hadde et håp om noen med litt erfaring på området kunne si noen velvalgte ord om dette kameraet og ev. anbefale meg noe annet om jeg har bomma kraftig.

 

Bruken ja... Venter smått om 3 mnd, det sier vel noe, men ellers regner jeg med bruken blir noe allsidig. Jeg trenger et kamera som jeg og fruen forstår å bruke og som gjerne tilgir noe av vår manglende erfaring i bruk av videokamera. Et kriterie er at det må ha en sådan størrelse/vekt/fasong at det ikke blir mer en byrde enn en glede å ha med seg.

 

Er meget takknemmelig for råd og vink her :)

 

 

Edit: Noen som vet om det er forskjell på HDRTG3 og HDRTG3E

Endret av Leo_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4 tungtveiende argumenter:

 

Etter det jeg kan se støtter ikke Sony HDR-TG3 større brikker enn 4Gb, mens Canon HF100 ser ut til å støtte 16Gb.

 

Sony HDR-TG3 har ikke optisk stabilisator, som trolig vil ha en stor betydning i en nybegynners fumlende hender.

 

Canon HF100 ser ut til å være betydelig bedre innendørs /ved dårlig lys, har "nattmodus" og integrert lys (for hva det er verd, er jo ikke akkurat et beist av et lys da).

 

Om ikke jeg tar feil, koster brikkene til Canon under halvparten så mye som de til Sonyen.

 

Tror nesten jeg heller mot en konklusjon her gitt. Skal fundere og snoke litt mer, men i mangel av erfaring kommer jeg nok til å stole på deg og et par andre som også har god tro på Canon HF100.

 

 

 

Litt på sidelinja her, for å ta opp i full oppløsning, må kortet da være SDHC-godkjent? Går ut fra at det går ut på skrivehastigheten.

 

 

 

Ang. redigering... Jeg har fått med meg at redigering i høy oppløsning krever en del maskinkraft. Jeg sitter i dag med 2 gig rask DDR1 RAM, en AMD Opteron 185 klokket fra 2,6 til 2,75GHz og operativsystemet på 2 stk 74gig Raptor-disker i raid0. Blir dette i minste laget?

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Så var det forslag til et forståelig redigeringsprogram for full HD? :)

 

Edit: Fant noe rart her, en vei å gå for å brenne full HD film på DVD, noen som kjenner til denne?

 

Frittstående DVD-brenner

DW-100 er ern fristående DVD-brenner som er kompatibel med alle de flashbaserte videokameraene og harddiskmodellen HG10 og kobles til disse med USB.

Den lar deg brenne DVD eller AVCHD på vanlige DVD-plater, og fungerer også som avspiller for begge formatene når den kobles til en PC.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvordan det er med Windows, men på Mac er det stort sett konverteringen fra AVCHD til AIC som tar tid. Når videoen først er konvertert går det helt greit å jobbe med en moderat rask maskin.

det verste med imovie er "single field processing" (se feks http://www.hdforindies.com/2007/08/mikes-t...vie-08-up.html).

redigerer du for visning med dvdspiller i std oppløsning gjør ikke dette noe, men forskjellen mellom å vise råmateriale og materiale redigert med imovie er slående på større skjermer.

Lenke til kommentar
Så var det forslag til et forståelig redigeringsprogram for full HD? :)

Sony vegas regnes nok som det som gir mest for pengene på alle plattformer, ihvertfall hvis du er opptatt av å bevare kvaliteten på rådataene mest mulig. hdv redigeres feks "native", sannsynligvis også avc.

Edit: Fant noe rart her, en vei å gå for å brenne full HD film på DVD, noen som kjenner til denne?

nei ikke akkurat denne, men det står mye nyttig om dette temaet her

http://www.videohelp.com/guides?tools=1074...amp;archive=%25

Lenke til kommentar
(...klipp...)

Litt på sidelinja her, for å ta opp i full oppløsning, må kortet da være SDHC-godkjent? Går ut fra at det går ut på skrivehastigheten.

(...klipp...)

 

Kortet må være Class4 for at man skal kunne ta opp i høyeste oppløsning (FXP=17Mbps, 1920x1080)

Det kan utifra brukerveiledningen godt være et vanlig SD-kort så lenge det er Class4 eller bedre. Problemet med vanlige SD-kort er at de ikke takler mer enn 2GB med data. På full oppløsning (FXP), gir dette kun 15 min med video...

Se:

Canon HF100 Manual, side 32 og 36

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
(...klipp...)

Litt på sidelinja her, for å ta opp i full oppløsning, må kortet da være SDHC-godkjent? Går ut fra at det går ut på skrivehastigheten.

(...klipp...)

 

Kortet må være Class4 for at man skal kunne ta opp i høyeste oppløsning (FXP=17Mbps, 1920x1080)

Det kan utifra brukerveiledningen godt være et vanlig SD-kort så lenge det er Class4 eller bedre. Problemet med vanlige SD-kort er at de ikke takler mer enn 2GB med data. På full oppløsning (FXP), gir dette kun 15 min med video...

Se:

Canon HF100 Manual, side 32 og 36

 

 

Slik sett er jeg glad jeg kjøpte Canon HG10 (med samme specs, bare med 40 GB HDD). Det kan ta opp 5 timer opptak i 17 MBps AVCHD (1900 x 1080).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...