Gå til innhold

Diskusjonstråd: Panasonic DMC-LX3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, rett og slett herlige bilder :)

 

Må innrømme at jeg har tatt en del bilder også med blits etterhvert nå (der motivet ikke akkurat har lyst til å stå i ro). Synes den har god kontroll på dette også. Tror imidlertid jeg må leke meg litt med hvitbalansen for å finne ut hvordan jeg kan få fargebalansen sånn noenlunde lik på bilder med og uten blits... jeg synes den feiler litt der.

Lenke til kommentar

Objektivet med deksel er omtrent like tjukt som resten av kameraet. Den totale tykkelsen er 5 cm.

 

Det er definitivt ikke noe bukselommekamera, men hvis du har det i en liten veske går det greit i en jakkelomme.

 

Sverrelerre: Ja, kjøpte beredskapsvesken (men nå fikk jeg kameraet i julegave, så jeg følte jeg kunne være litt snobbete med tilbehøret ;) ). Den kompaktkameravesken jeg har fra før av ble litt i største laget til å få den i en jakkelomme. Men en liten loweproveske el. l. gjør nok jobben like greit.

 

"Problemet" med vanlige vesker er at LX3 kommer med nakkestropp, ikke en vanlig håndleddsreim. Så selve reimen går ikke så greit ned i små vesker.

Lenke til kommentar

Et par bidrag her fra også.

Nakkestroppen har jeg ikke pakket ut enda, men hadde en tilårskommen Poweshot S45 stående - og på dette var det en utrolig praktisk liten håndstropp m/innstramming. Eneste aber med den er at det står Canon på den ; )

 

post-21338-1231277032_thumb.jpg

 

post-21338-1231277046_thumb.jpg

 

post-21338-1231277060_thumb.jpg

 

Forøvrig viser det ene bildet skjermen med påmontert beskyttelse som nevnt tidligere i tråden.

 

 

Slenger også ut et par bilder fra en skitur nå i helgen i det som nærmest er for nabolaget å regne. En tur det definitivt ikke hadde blitt tatt med halvannen kilo med dSLR - så et godt eksempel på bilder jeg ikke hadde tatt før kjøp av LX3.

 

3175098356_056cbde97f_o.jpg

 

3175100880_d53fcdf48b_o.jpg

 

3174267129_b800ef83a4_o.jpg

 

3174267473_c7a2528b7c_o.jpg

 

3174269029_0e30ddf2c9_o.jpg

 

3174268413_2eb5b83a39_o.jpg

Lenke til kommentar

flotte bilder, liker særlig det første og det andre bildet.

 

Jeg slet lenge med å få jpeg-innstillingene riktige, ga opp det og prøvde meg på silkypix. Nå har jeg gitt opp det også, og oppgradert til Lightroom 2.2. LR er en drøm å bruke etter så mye krøll, så mye lettere å få de fargene en ønsker :-)

Lenke til kommentar
Får nesten innrømme at alle mine viste eksempel er fra jpeggs.. :)

Kjører jatakkbeggedeler-modus(raw,jpg), men synest ikke jpg-ene er så verst. Har ikke fått sett på LR 2.2 enda, men burde vel det..

 

jeg er enig i at ikke jpeg rett ut av LX3 er så aller verst. Jeg liker imidlertid ikke rødfargene noe særlig. I tillegg liker jeg muligheten til å finjustere hvitbalanse.

 

En annen ting jeg har lagt merke til med LX3 er lysmåleren. Den synes svært opptatt av å beskytte høylys, og undereksponerer gjerne opp mot et helt EV for å unngå utbrenning. Jeg har +1/3 som standard, og bruker live histogram til å justere opp, gjerne så mye som +1 2/3 ved lyse scener. Å "naile" eksponeringen ser ut til å være ekstra viktig mtp. å begrense støy med slike kameraer med små sensorer i forhold til SLR.

Lenke til kommentar

Jeg hadde Lightroom 2.2 fra før av, så jeg har ikke en gang prøvd Silkypics ennå :blush: Burde vel installere det for å prøve (jeg burde egentlig også installere Nikon Pictureproject til de gangene jeg vil gjøre noe ekstra med noen av D80-bildene), men jeg synes LR er så praktisk at latsabben i meg ikke gidder å bruke noe annet.

 

Støtten for LX3 i Lightroom ser uansett ut til å være svært bra, jeg synes det gjør en god jobb med konverteringen.

 

Skal være enig i at lysmåleren kan være litt vel konservativ, men det går i hvert fall veldig raskt og greit å justere eksponeringskompensasjonen.

 

Får ikke brukt det så mye som jeg skulle ønske dessverre. Det er mørkt både når jeg går til og fra jobb, så det blir begrenset med motiver :hm:

Lenke til kommentar

Det hadde nok vært øverst på min ønskeliste og. Men det ser ut til at de (les: norske kamerabutikker) har priset den ut av stratosfæren (les: 2000+). Lurer på om man kan feste på f.eks. en Voigtländer istedenfor. :hmm:

 

Skulle gjerne sett at Panasonic/Leica hadde inkludert en skikkelig EVF som fungerte på alle brennvidder.

Endret av Freem@n
Lenke til kommentar
Hva med å skjemme seg skikkelig ut, og kjøpe en optisk søker. Det hadde stått høyt på listen min over begjæra objekter... Altså LX3 med søker.

 

Trodde ikke jeg skulle si dette, men optisk søker har ikke vært noe stort savn for min del i all den korte tiden jeg har hatt dette.

Har faktisk ikke vurdert den en gang, og med prisen freeman nevner blir det nok mindre enn lite aktuellt.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med raga her, jeg har heller ikke savnet den optiske søkeren. Stor og klar skjerm veier opp, og de søkerene som er tilgjengelige har jo relativt dårlig dekning og har fast brennvidde...

 

Jeg kjøpte et annet tilbehør på eBay i går: polarisasjonsfilter & adapter til å feste til LX3. Polafilteret (type no-name) er sikkert crap, men jeg boikotter panasonic pga de avsindige prisene på ekstrautstyr....)

Lenke til kommentar

Rammesøker har sin sjarm, men i dette tilfellet tror jeg ikke den vil gi meg noe mer enn neseflekker på skjermen. Så de 2000 bruker jeg heller på noe annet.

 

Skjermen på LX3 er såpass bra at den funker i de fleste lysforhold, og den viser hele tiden riktig sideforhold og bildeutsnitt (i motsetning til den optiske søkeren som er fast på tilsvarende 24 mm).

 

Får jeg lyst til å være nostalgisk og leke meg med rammesøker så kjøper jeg et nytt batteri og en rull med film til min gamle Samsung AF slim.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...