Gå til innhold

Den store ATI Radeon HD5xxx-tråden. (ATI HD51X0-59X0)


SVD

Anbefalte innlegg

Noen som vet noe om prisene på 5xxx serien rett etter release?

 

Dirk Meyer?

 

:p

 

Har hørt at 5870 blir og gå for ca. 1700kr og 4850 for 2300kr, kan dette stemme?

 

Jeg har tenkt og kjøpe meg PC snart og har egentlig tenkt og kjøpe 4890, men jeg lurer på om viss jeg kjøper 5870, kommer det til og bli bedre en 4890?

seff er 5870 bedre enn 4890. og den blir liggende rundt 3000kr

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er du ute etter det nyeste, må du alltid betale litt ekstra. For noen er det verdt det, for andre ikke :)
AKA "Nerd tax" som er effektiv de første 1-6 mnd avhengig av hvor eksotisk del. ;)

 

Havner 5870 prisen på rundt 3k, så blir det å vente for min del. Prisen stuper nok med en gang nVidia lanserer sin nye serie.

Haaper jeg klarer aa vente saa lenge ogsaa. :<

*blar fram google for nVidia GPU rykter*

I følge ryktebørsen gikk nVidias første spin for GT300 til TMC i slutten av Juli. Om ingen ting går galt er det tidligste de første eksemplarene kan selges slutten av desember eller starten av januar. Sansynlighetene for at ingen ting går galt er praktisk talt lik null siden dette er nVidias første kort på 40nm og det er en ny arkitektur. 1-2 re-spins er sansynlig, og det er snakk om ~2 månder pr re-spin. Grunnen til at ingen av kortene i 21x-serien har kommet er at nVidia ikke klarte å få gode yields på selv små chips på 40nm (sier ryktene), og da er det veldig lite trolig de vil klare det på 3x større chips.

Best case (innen rimelighetens grenser) fra nVidia er en håndfull 300-eksemplarer til reviewers rundt årskiftet, med produksjon 2 mnd etterpå.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

THE SAGA of Nvidia's GT300 chip is a sad one that just took a turn for the painful when we heard about first silicon yields. Nvidia's execution has gone from bad to absent with low single digit yields.

 

A few weeks ago, we said that Nvidia was expecting first silicon back at the end of the week, the exact date was supposed to be Friday the 4th plus or minus a bit. The first bit of external evidence we saw that it happened was on the Northwood blog (translated here) and it was a day early, so props to NV for that. That lined up exactly with what we are told, but the number of good parts was off.

 

How many worked out of the (4 x 104) 416 candidates? Try 7. Yes, Northwood was hopelessly optimistic - Nvidia got only 7 chips back. Let me repeat that, out of 416 tries, it got 7 'good' chips back from the fab. Oh how it must yearn for the low estimate of 20%, talk about botched execution. To save you from having to find a calculator, that is (7 / 416 = .01682), rounded up, 1.7% yield.

 

Hentet fra xs: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=234525

Endret av TMWH
Lenke til kommentar

TMWH, det er nyere kilder enn det jeg har sett. Det siste jeg leste var rykter som var lekket rundt 1-2 sep og diverse synsinger fra ryktebørs med folk som har livnært seg på kunnskaper rundt CPU/GPU/server arkitektur og produksjon.

Mye av en kort oppsummering er i min forgie post, men annslagene fra en modig sjel ser ut til å stemme rimelig bra. nVidia sendte 4 wafers (som hver ga potensielt 104 chips) til første kjøring hos TSMC i slutten av juli (26?) som de skulle få tilbake tidlig i september, og sendte så i samme slengen (EDITED) en batch til. Hver 40nm wafer hos TSMC koster $5000... 7 funksjonelle enheter fra 4 wafers a $5000 = $2857 pr stykk... Er de heldige kan de kanskje få noe høyere yields fra den andre batchen. Alså ser det ut til at spådommen om en håndfull kort produsert til massive kostnader vil nå review sider mot slutten av året bare så nVidia kan få sagt at GT300 var klar i 2009. Dette er da forutsatt at de 7 de har fått pluss de som eventuelt kommer ikke har for store "bugs by design" til å kunne kjøre og yte ordentlig.(/EDITED)

 

Ryktene sier at grunnen til så lave yields for 21x (som aldri ble lansert) og også 300 er fordi nVidia ikke har fulgt oppskriften fra TSMC for krymping av arkitektur på deres prosess (og derfor får mye lekasje, som er hovedproblemet med 40nm prosessen), mens ATI har gjort dette og har rettet opp lekasje problemene etter erfaring fra 4770 (så ATI's yields på 40nm er veldig høye).

 

Gaming-ytelsen på 300 er forventet å være grovt rundt den til 295 men som singelchip. Med benchmarks av 5870 ute og planer for 5870x2 ser det ikke bra ut for nVidia nei.

 

Med yields på <2% for første spin og 2-3 månder pr re-spin kommer nok ikke 300 på markedet i mengder å snakke om før til våren (Q2).

 

Jeg vil ikke høres ut som fanboi, men ATI banket nVidia på pris/ytelse med 4xxx vs 2xx (ikke re-brandet 8800gtx regnet med :p), og med 5xxx dobler de omtrent ytelsen pr pris mens nVidia ikke har noen konkurrent å komme med. Røde tall for nVidia fremover.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
THE SAGA of Nvidia's GT300 chip is a sad one that just took a turn for the painful when we heard about first silicon yields. Nvidia's execution has gone from bad to absent with low single digit yields.

 

A few weeks ago, we said that Nvidia was expecting first silicon back at the end of the week, the exact date was supposed to be Friday the 4th plus or minus a bit. The first bit of external evidence we saw that it happened was on the Northwood blog (translated here) and it was a day early, so props to NV for that. That lined up exactly with what we are told, but the number of good parts was off.

 

How many worked out of the (4 x 104) 416 candidates? Try 7. Yes, Northwood was hopelessly optimistic - Nvidia got only 7 chips back. Let me repeat that, out of 416 tries, it got 7 'good' chips back from the fab. Oh how it must yearn for the low estimate of 20%, talk about botched execution. To save you from having to find a calculator, that is (7 / 416 = .01682), rounded up, 1.7% yield.

 

Hentet fra xs: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=234525

Disse ryktene kommer herfra:

http://www.semiaccurate.com/2009/09/15/nvi...yeilds-under-2/

Charlie Demerjian er en av de største nVIDIA-haterene på nettet. Ville ikke tatt noe av det han sier om nVIDIA seriøst...

 

TMWH, det er nyere kilder enn det jeg har sett. Det siste jeg leste var rykter som var lekket rundt 1-2 sep og diverse synsinger fra ryktebørs med folk som har livnært seg på kunnskaper rundt CPU/GPU/server arkitektur og produksjon.

Mye av en kort oppsummering er i min forgie post, men annslagene fra en modig sjel ser ut til å stemme rimelig bra. nVidia sendte 4 wafers (som hver ga potensielt 104 chips) til første kjøring hos TSMC i slutten av juli (26?) som de skulle få tilbake tidlig i september, og sendte så i samme slengen (EDITED) en batch til. Hver 40nm wafer hos TSMC koster $5000... 7 funksjonelle enheter fra 4 wafers a $5000 = $2857 pr stykk... Er de heldige kan de kanskje få noe høyere yields fra den andre batchen. Alså ser det ut til at spådommen om en håndfull kort produsert til massive kostnader vil nå review sider mot slutten av året bare så nVidia kan få sagt at GT300 var klar i 2009. Dette er da forutsatt at de 7 de har fått pluss de som eventuelt kommer ikke har for store "bugs by design" til å kunne kjøre og yte ordentlig.(/EDITED)

 

Ryktene sier at grunnen til så lave yields for 21x (som aldri ble lansert) og også 300 er fordi nVidia ikke har fulgt oppskriften fra TSMC for krymping av arkitektur på deres prosess (og derfor får mye lekasje, som er hovedproblemet med 40nm prosessen), mens ATI har gjort dette og har rettet opp lekasje problemene etter erfaring fra 4770 (så ATI's yields på 40nm er veldig høye).

 

Gaming-ytelsen på 300 er forventet å være grovt rundt den til 295 men som singelchip. Med benchmarks av 5870 ute og planer for 5870x2 ser det ikke bra ut for nVidia nei.

 

Med yields på <2% for første spin og 2-3 månder pr re-spin kommer nok ikke 300 på markedet i mengder å snakke om før til våren (Q2).

 

Jeg vil ikke høres ut som fanboi, men ATI banket nVidia på pris/ytelse med 4xxx vs 2xx (ikke re-brandet 8800gtx regnet med :p), og med 5xxx dobler de omtrent ytelsen pr pris mens nVidia ikke har noen konkurrent å komme med. Røde tall for nVidia fremover.

Igjen så kommer disse ryktene fra Charlie Demerjian...

Lenke til kommentar

For å illustere hvor patetisk charlie er så se på følgende setning:

 

The translation, as we read it, says there were nine good samples that came back from TSMC from the first hot lot.

 

Oversettelsen han snakker om kommer fra en japansk tekst... Han har da bare kjørt Google translate...

 

"NVIDIA GT300 is an Engineering sample of nine will be completed in January of this year's fastest 12 to begin shipping in January."

 

Kjører du det igjennom Babelfish eller Bing får du følgende:

"NVIDIA makes Engineering sample of GT300 complete in September, with most speed starts of shipment in December of this year."

 

BTW... Engineering Samples av GT300 er allerede klare...

 

Edit: Dette blir uansett veldig off-topic...

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Først;

Er ikke vår feil at de ikke ligger der, skjerp deg på språkbruken du.

Andre;

Kortene er ikke kommet ut ennå, og prisguiden er ikke kjent for å være _veldig_ rask. Men de kommer nok tidsnok.

Og jeg tror det ble nevnt noe om at en butikk hadde fått dem i webshoppen tidligere, husker ikke hvilken derimot.

Lenke til kommentar
Først;

Er ikke vår feil at de ikke ligger der, skjerp deg på språkbruken du.

Andre;

Kortene er ikke kommet ut ennå, og prisguiden er ikke kjent for å være _veldig_ rask. Men de kommer nok tidsnok.

Og jeg tror det ble nevnt noe om at en butikk hadde fått dem i webshoppen tidligere, husker ikke hvilken derimot.

 

Har jeg sagt at det er vår feil? Nei

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...