Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan pyroteknikere sende opp raketter når de vil?


Anbefalte innlegg

Kan jeg, hvis jeg tar pyroteknikersertifikat, lovlig innføre pinneraketter fra Söta Bror, og sende dem opp når jeg vil? Eventuellt kun på nyttårskvelden?

 

 

NOEN må jo ha lov til det, for det fines jo proffer som man kan leie til å sende opp fyrverkeri til jubileer og slikt. Kan jeg få slikt sertifikat på hobbybasis?

 

Vil jeg da også få muligheten til å få tak i krutt og plastisk sprengstoff, også?

Sånn som Brainiac, altså.

 

Har tenkt å leke litt, men skal alltid ta forholdsregler så det ikke er farlig.

 

Jeg fant noe på nettet, men ikke alt jeg lurte på:

Det vil fortsatt være forbudt for privatpersoner å skyte opp raketter med styrepinne. Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har utpekt Norsk Brannvernforening som kursarrangør for en ny kursordning for import, handel og bruk av pyrotekniske artikler som etter planen skal kunne tilbys i løpet av 2009.

Et nytt direktiv fra EU om pyrotekniske artikler stiller strengere krav til kompetanse for profesjonelle pyroteknikere som kan håndtere det fyrverkeriet (klasse IV og raketter med styrepinne) som ikke er tillatt for vanlig forbrukere.

Det vil altså fortsatt være forbudt for privatpersoner å skyte opp raketter i årene fremover.

For å bli profesjonell pyrotekniker må man ha gjennomgått det obligatoriske teorikurset hos Norsk Brannvernforening, bestått tilhørende prøve og ha deltatt på et visst antall oppskytninger av fyrverkeri klasse IV. Det vil bli utstedt et eget sertifikat som jevnlig må fornyes.

DSB vil sende forskriftkravene om dette på høring tidlig i 2009.

Henvendelser fra mediene rettes til DSBs medietelefon: 992 52 000.

http://www.politikkavisen.no/dsb__Dno/_fra...9541_EUTF8.html

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste kommuner har i sine politivedtekter et generelt forbud mot bruk av fyrverkeri, men gir dispensasjon

for bruk på nyttårsaften mellom kl. 18 og 02.

Man kan søke brannvesen/politi om å bruke fyrverkeri på andre tidspunkt. De fleste kommuner har regulert bruken av

fyrverkeri i sine politivedtekter. Man må derfor søke brannvesen/politi om tillatelse til bruk.

 

Sjekk ellers www.dsb.no

Endret av OlaOlablakken
Lenke til kommentar

Fyrverkeri opfører seg kanskje likt på andre datoer, men på den oppgitte tiden på nyttårsaften så er brannvesen, politi og sykehuser klare til å behandle ulykker, noe som er mer sansynelig at vil skje når folk skyte ropp raketter. En tørr sommer dag så er det også sikkert støe sjanse for brann en på en kald vinter natt.

Lenke til kommentar

Takk for svar, men det er fortsatt visse ting jeg lurer på:

 

Kan jeg ta pyroteknikersertifikatet for å få lov til å importere og bruke pinneraketter?

Eller er det kun aksjeselskaper med driftsbygning og hundre tillatelser som får lov?

 

Kan en som ikke er pyrotekniker ringe brannvesenet, og få tillatelse til å bruke opp pinnerakettene han evt. fortsatt måtte ha på lager? Selv om det er et år siden de var lovlige, husker han hvordan man gjør det.

 

Kan man få tillatelse til å bruke bakkefyrverkeri utenom nyttår, selv om man ikke er pyrotekniker?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Kan jeg ta pyroteknikersertifikatet for å få lov til å importere og bruke pinneraketter?

Eller er det kun aksjeselskaper med driftsbygning og hundre tillatelser som får lov?

Vet ikke det helt før forskriftene for dette nye sertifikatet kommer litt ut i 2009

 

Kan en som ikke er pyrotekniker ringe brannvesenet, og få tillatelse til å bruke opp pinnerakettene han evt. fortsatt måtte ha på lager? Selv om det er et år siden de var lovlige, husker han hvordan man gjør det.

Nei, bruk av raketter med styrepinne er nå forbudt. Vil tippe du kan levere rakettene inn til brannvesenet kostnadsfritt.

 

Kan man få tillatelse til å bruke bakkefyrverkeri utenom nyttår, selv om man ikke er pyrotekniker?

Ja, du må isåfall søke om tillatelse av Politi/Brannvesen

Lenke til kommentar

Nå snakker vi om telefon-tillatelse fra brannvesenet, uten pyroteknikersertifikat?

 

WebShopen til Sveafireworks.com selger kun jakker med logo, caps, vernebriller, korketrekkere og annet sigøynerjugl. Det eneste de har som smeller er en konfettibombe som er så pysete at man kan bruke den innendørs i et barneselskap.

 

Men kanskje, hvis man ringer dem i stedet for å lete på hjemmesiden. Men de er sikkert bundet av et regelverk om ikke å selge uansett, med mindre kunden ER pyrotekniker.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Ja du må kunne dokumentere at du har utdanning og erfaring til å handtere klasse IV fyrverkeri eller ha godkjent tillatelse for å kunne bestille direkte frå produsent.

 

Søknad om å sende opp fyrverkeri utanom midnatt på nyttårsaften skal sendast inn til brannvesnet som gir ein anbefaling på om søknaden skal godkjenast eller ikkje, deretter skal den sendast til politiet som tar den endelege avgjerdsla. Dette er papirarbeid som gjerne kan ta litt tid so det er lurt å være tidleg ute om du vil sende opp fyrverkeri i eit bryllup. Med ein godkjent søknad frå politiet kan du også bestille fyrverkeri frå produsent, men då berre vanleg fyrverkeri (klasse I, II og III) om du ikkje har klasse IV sertifikat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...