Gå til innhold

Er det lønnsomt å kjøre gjennom Sverige?


bb79

Anbefalte innlegg

Jeg har kjørt Bodø-Oslo et par ganger nå, mest på vinterstid. Turen er 1200 km lang og tar ca. 16 timer eksklusive pauser. Om sommeren burde jeg klare 15 timer siden føret er bedre og fartsgrensene enkelte steder høyere. Da jeg snakket med en kjenning i jula, sa han at han pleier å kjøre gjennom Sverige når han skal på langtur. Veiene der er mye bedre. Hvis man skal langt kan det kanskje lønne seg? Jeg kjørte ruta på nyttårsaften for å finne ut.

 

maps.google.com fikk jeg opp en rute gjennom Sverige på 1300 km:

post-160721-1230797050.png

 

Ruta på 1200 km gjennom Norge:

post-160721-1230797866.png

 

Kjører jeg 1200 km på 16 timer gir det en snittfart på 75 km/t. Det som drar ned snittfarten er:

- Veiarbeid i strekningen Gardermoen - Stange.

- Veiarbeid med omkjøring sør for Steinkjær.

- Mange tettsteder med redusert fartsgrense langs hele E6/RV3.

- Svingete og farlige veier, spesielt i Namsskogan, Majavatn og nord for Vefsn (Mosjøen).

 

Turen gjennom Sverige tok bare 14 1/2 time, med en snittfart på 90 km/t. Sverige har bredere og rettere veier, med fartsgrenser på 90, 100 og 110 utenfor tettstedene. Da jeg kjørte var det veldig lite trafikk. Med normal trafikk burde det ta ca. 15 timer med snittfart på 87 km/t. Det var noen hindringer på veien, samt risiko.

 

Nyttårsaften herjet stormen Yngve i Nord-Norge. Saltfjellet var stengt om morgenen, men ble åpnet for kolonnekjøring rundt kl 11. Ruta gjennom Sverige går over RV77 i Graddisfjellet. Denne var stengt på svensk side om morgenen, men ble åpnet for trafikk rundt kl 13. På Vegvesen.no sjekket jeg fjellovergangene og startet fra Bodø da Saltfjellet var åpent, men Graddis fortsatt stengt.

 

Uansett om man kjører Norge eller Sverige, må man over en av disse overgangene, og kan risikere å møte en stengt bom. Siden disse to overgangene er nær hverandre, vil uvær i området kunne stenge begge.

 

Underveis fikk jeg litt biltrøbbel. Det var heldigvis bare småting, men det fikk meg til å tenke da jeg kjørte over fjellet sør for Härjedalen i Sverige. Jeg var langt ute i ødemarka. Det var ingen andre biler der. Temperaturen var -22C på det kaldeste. Det var farlig glatt. Mange områder var uten mobildekning. Hvis noe skulle skje med bilen, eller jeg kjørte på en elg eller kjørte av veien, ville det være langt til nærmeste hus.

 

Når jeg kjører gjennom Norge er jeg relativt trygg. Det er alltid folk på E6/RV3. Hele den svenske ruta var også trafikkert, unntatt overgangen mellom Sverige og Norge. Mulig jeg kunne valgt denne ruta i stedet. Den er 5 mil lengre, men har kanskje færre krøtterstier?

 

En annen faktor jeg må ta hensyn til er drivstoff. Gjennom Norge klarer jeg ca. 0,54 liter/mil. Totalt 65 liter diesel. I Sverige må jeg opp i nærmere 0,58 liter/mil grunnet høyere snittfart. Totalt 75 liter.

 

Har du erfaringer med å kjøre gjennom Sverige? Er det virkelig lønnsomt å kjøre de ekstra ti milene, betale mer i drivstoff for å spare én time? Liker svenskene at nordmenn forurenser deres land fordi Norge har så dårlig veinett? Er det tryggere å kjøre gjennom Sverige fordi de har bedre veier?

 

Jeg så forresten hvilken rute Google foreslår for Oslo-Nordkapp:

post-160721-1230801140.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...