Gå til innhold

Tankeeksperiment


Anbefalte innlegg

tenk deg at vi mennesker en dag skulle få til å teleportere et menneske fra et sted til ett annet, da vil det være logisk at vi også kan kopiere en person. tenk deg så at vi sender 5 folk til et lokket område, for så at vi kopierer de samme 5 personene til et annet annet helt identisk område. det jeg lurer så på er om kopien og det ekte menneske vil oppføre seg helt likt?

Endret av Lupus_pax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det ville de aller mest sannsynlig. Det virker som om du mener at hvis man hadde kopiert et fullvoksent menneske (altså ikke klone), med helt identisk oppbygning og plassering av alle molekyler, så ville de to etter all sannsynlig vært samme personen. De ville nok etter hvert forandret seg litt hvis de hadde vært i forskjellige miljøer i lengre tid, men man ville nok kunnet erstatte sin original.

 

Det du spør om er vel egentlig om vi har noe sjel, og om denne da ville blitt kopiert (altså at da er selve jeg-et noe fysisk), og alt tyder på dette. Det jeg mener er noe av det sterkeste beviset for dette, er diverse hjernesykdommer som gradvis ødelegger hjernen. Man kan da se at personligheten, eller jeg-et til personen med sykdommen også forsvinner gradvis. Dette passer ikke med noen ikke-fysisk sjel, fordi det gir ingen mening hvis sjelen skulle også bli syk, når den skal være utenfor kroppens og de fysiske begrensninger, og kunne overleve døden, for å si det slik.

Lenke til kommentar

Det er jeg enig i, men personligheten, de generelle holdningene og meningene ville etter all sannsynlighet vært de samme, i det minste rett etter kopieringen, og siden alt dette forandrer seg over tid uansett, så ville det nok fungert helt fint å bytte ut orginalen med en fysisk identisk kopi.

Lenke til kommentar

Om de ble satt i et miljø som var identisk ville de oppført seg tilnærmet identisk. Så vidt jeg skjønner det så havner det en del sannsynlighet inn i dette så mindre variasjoner vil nok skje, men grovt sett vil de oppføre seg likt. Selv tvillinger har en tendens til å oppføre seg svært likt, og dette vil nok være et enda mer ekstremt eksempel.

Lenke til kommentar

________* Personligeheten din

______------- "Tilfeldige" faktorer (gravitasjon, spurten til skolen kludret med oksygentilførselen til hjernen)

____------------- Påvirkning fra miljøet

__------------------ Genetisk grunnlag

 

Jaja, de "tilfeldige" faktorene var ekstreme og er uansett bare en promille eller mindre uansett, men men..

Tror den der er rimelig riktig i forhold til utvikling av personligheten, nest øverste skulle vært laangt mindre men vile blitt en styg pyramide :p

 

Da kan man spørre seg.. om man kan oppleve samme ting flere ganger. Vil man da gjøre akuratt det samme, forutsatt at du ikke husker du har gjort det før.

Spørs hva det er snakk om, hvis det er en situasjon uten uforutsigbar påvirkning utenifra, og hvor personen er fullt klar over situasjonen og hvilke valg h*n har og dermed kan gjøre et helt logisk valg, så ja, da vil det alltid være det samme.

Ellers er det op til tilfeldighetene....

Endret av The_Kris
Lenke til kommentar
Da kan man spørre seg.. om man kan oppleve samme ting flere ganger. Vil man da gjøre akuratt det samme, forutsatt at du ikke husker du har gjort det før.

 

har 2 teorier her:

1: at alt vi har gjort har vi gjort en million ganger. trur "the big bang" er en slags ballong som utvider seg, men i staden for å sprekke, so trekker den seg sammen(å dermed begynder på nytt igjenn) gang på gang.å vi gjer alt på nytt.

 

2: at vi har død mange ganger i vårt liv, å kvar gong vi døyr,blir vi flyttet til en sameleis dimensjon, med dei same folka uten at vi veit at vi har død. dermed so trur eg maby at man opplever (her har eg vore før, ditte har eg gjort før osv...)

 

vekje akorat om det passet inn her, men måtte bere skrive det....hehehe

Lenke til kommentar
Ja, det ville de aller mest sannsynlig. Det virker som om du mener at hvis man hadde kopiert et fullvoksent menneske (altså ikke klone), med helt identisk oppbygning og plassering av alle molekyler, så ville de to etter all sannsynlig vært samme personen. De ville nok etter hvert forandret seg litt hvis de hadde vært i forskjellige miljøer i lengre tid, men man ville nok kunnet erstatte sin original.

 

Det du spør om er vel egentlig om vi har noe sjel, og om denne da ville blitt kopiert (altså at da er selve jeg-et noe fysisk), og alt tyder på dette. Det jeg mener er noe av det sterkeste beviset for dette, er diverse hjernesykdommer som gradvis ødelegger hjernen. Man kan da se at personligheten, eller jeg-et til personen med sykdommen også forsvinner gradvis. Dette passer ikke med noen ikke-fysisk sjel, fordi det gir ingen mening hvis sjelen skulle også bli syk, når den skal være utenfor kroppens og de fysiske begrensninger, og kunne overleve døden, for å si det slik.

 

En syk hjerne vil jo ikke greie å fungere skikkelig, selv om vi hadde hatt ei sjel.

Viss vi har ei sjel eller en bevissthet som "overlever" døden så er det hjernen som på en måte er mottaker for sjela.

Nei, jeg tror ikke på det. Men sikkert noen som vil synes at dette er en tilfredsstillende forklaring, bare jeg har skreve det enkel. :p

Lenke til kommentar
tenk deg at vi mennesker en dag skulle få til å teleportere et menneske fra et sted til ett annet, da vil det være logisk at vi også kan kopiere en person. tenk deg så at vi sender 5 folk til et lokket område, for så at vi kopierer de samme 5 personene til et annet annet helt identisk område. det jeg lurer så på er om kopien og det ekte menneske vil oppføre seg helt likt?

 

Hørt om eneggede-tvillinger?

Endret av KS
Lenke til kommentar
tenk deg at vi mennesker en dag skulle få til å teleportere et menneske fra et sted til ett annet, da vil det være logisk at vi også kan kopiere en person. tenk deg så at vi sender 5 folk til et lokket område, for så at vi kopierer de samme 5 personene til et annet annet helt identisk område. det jeg lurer så på er om kopien og det ekte menneske vil oppføre seg helt likt?

 

 

Hvis du tenker at du har en kopi av en person. og hvis at kopien og orginalen er er HELT identisk oppbygd, ville den ha samme sjel som orginalen, og dermed ville de tenke likt og dermed gå likt til alle steder. Men det er tankevekkende. For om f.eks. den orginale personen går veldig nerme en kant, ville kopien(hvis den går ved siden av orginalen, som den gjør om kopimaskinene står ved siden av hverandre) skallet rett inn i veggen. men det kan den jo ikke gjøre. for kopien må jo tenke også. dette får meg til å tenke at det ikke er mulig å kopiere en skjel.

Endret av Ccconker
Lenke til kommentar
**** dette får meg til å tenke at det ikke er mulig å kopiere en skjel.

 

Slutt å tenke på det som en "sjel" og begyn å tenke på det som bevisthet... Tenk på det som en samling kjemiske og elsektriske impulser isteden for den klassiske "fysiske" sjelen brukt i religion.... Som Andre1983 var inne på i en annen tråd, det skulle ikke være noe i veien for å bytte ut alle cellene i hjernen hvis man bare byttet de ut i små porsjoner, litt og litt av gangen.

 

Det er noe lignende de gjør med folk som av en eller annen grunn, ulykker eller lignende, er hjerneskadd. Da "tvinger" de eller lærer de hjernen til å bruke andre og uskadde celler i hjernen enn de som hjernen bruker default. På den måten blir det jo noe av det samme, det er fremdeles de kjemiske og elektriske impulsene som er "deg", eller "jeg-et" ditt.... Det er sjelen din. Men akkurat om med en computer "dør" når du drar ut strøm kontakten så dør du når motoren, altså kroppen din, ikke fungerer lenger.....

 

 

Tatt i betraktning at vi egentlig ikke har frie valg muligheter, (med det så mener jeg at vi tar våre valg utifra hva vi fra før har erfart og opplevd, ikke at noen sitter å styrer oss på noe vis...) så ville ikke de identiske menneskene, med "delt" bevisthet, vært så forskjellige med en gang. Hadde de blitt skilt derimot og møttes igjen noen år etter kan det godt hende at de ville vært forskjellige, at de hadde utviklet "jeg-ene" sine i forskjellige retninger.

 

Arv ER en større faktor en miljø tror jeg... Jeg kan bruke meg selv som utgangs punkt, da jeg er adoptert og har levd over 45 år av mitt liv uten å vite hvem mine biologiske foreldre er. Min adoptiv far er teoretiker, han kan regne tall med seks nuller bak fortere enn jeg klarer å slå de på en kalkulator, men klarer nesten ikke å gjøre noe så enkelt som å skifte en sikring. Praktiske ting er vanskelig for ham, nesten umulig og en skulle da tro at jeg også ville bli sånn.... Men det gjorde jeg ikke. Jeg begynte riktignok sent å mekke på feks biler da jeg faktisk trodde at jeg også ville være like klønete som min adoptiv far, men det gikk ikke lange stunden før jeg syntes dette faktisk var ganske lett. I dag opererer jeg automat kassene mine selv, jeg overhaler min egen bils motor (en gammel 7,3 liters diesel V8), min kones bil (Bensin V6'er) og somme tider venners biler og ordner, sveier mekker og ordner alt slik selv. Jeg har aldri gått på noen skole for å lære dette, men har lest meg til dette selv. Dette er en egenskap jeg har hatt enorm nytte av i yrket mitt, (jeg jobber da altså ikke som bil mekaniker :) ), men som test ingeniør av i hovedsak prototyper, der det ofte er jeg som kommer med forslag til forbedringer osv og da kommer disse evnene godt med skal jeg si deg... :)

 

Hvorfor klarer jeg dette da? Jo, for et par år siden tok jeg mot til meg (bokstavelig talt, da det verserer en del skrekkhistorier om akkurat dette...!!) og fikk rede på hvem mine biologiske foreldre var. De var dessverre døde begge to men mine halvsøsken og mine foreldres venner fortalte meg at begge mine foreldre var akkurat slik som jeg, de også kunne lese seg til ting eller lærte bare ved å se på ting og var et oppkomme av gode, og ikke så gode :) , ideer i alt fra hus bygging, bilmekking, bueskyting og våpen laging.... . Plutselig falt det en del biter i puslespillet på plass for meg, for jeg har alltid lurt på hvor jeg hadde dette fra! Min far var som sagt så klønete at han ikke engang finner sin egen bak ved hjelp av kart så miljø kunne det ikke være. Ergo må det være arv.

 

Men jeg tror likevel at to identiske mennesker, eneggede tvillinger eller to kloner med det samme "jeg-et", ville forandre seg over tid hvis de ble separert. Gjør de det samme dag ut og dag inn er jo også adferds mønstret nogenlunde det samme, ikke sant?

 

Kjenner to en eggede tvillinger som heter noe så orginalt som Tone og Trine. De er så like at selv moren deres måtte ha et plagg for å skille dem og dette var noe de hadde stor moro av med oss andre, som ihvertfall ikke så forskjell. Senere lot de dette gå utover typene de var sammen med, uten at jeg vet hvor langt de dro den, men i dag, i midten av førti årene, er de forskjellige. Ikke i utseende så mye, men i være måte da de begge har levd hvert sitt liv med hver sin mann (håper jeg ihvertfall :) ) og responderer deretter, ut i fra det....

 

Just some brainfarts in the morning... :)

 

Happy new year BTW.. :D

Endret av RWS
Lenke til kommentar

"Kopier" ville i utgangspunktet oppføre seg helt likt, men fordi menneskets hjerne er så ufattelig komplisert - med sine mange milliarder nerveceller som kontinuerlig utvikles/endres for hver sekund - av syn, lyd, lukt, drømmer osv. - så er det ikke mulig å forbli identiske.

Vi er levende organismer som konstant bombarderes med informasjon gjennom sansene, og gjennom tilpasning til - og behandlingen av denne informasjonen - har vi blitt til den vi er!

Denne biologiske utvikling er jo faktisk er kjernen i evolusjonen!

 

Men la oss se på det rent fysiske: 2 mennesker som skal gjøre akkurat de samme tingene?

I et 3 dimensjonalt landskap? De kan jo ikke begge være på samme sted - to i én - med all innmat - alle kroppsdeler, celler, atomer og kvarker, på samme sted til samme tid!?

DÉT er i hvertfall umulig! ;)

 

Men OK, la oss si at Mr.X - og kopien Mr.Y faktisk eksisterer side om side:

Hvis X sklir på et bananskall, vil da begge to falle, eller ville ikke X skli i det hele tatt siden Y ungikk å ski?

Hvis X blir skutt, vil da Y også dø, eller vil X forbli uskadd siden Y IKKE ble skutt?

Hva med kommunikasjonen dem i mellom? Snakker de på likt, i munnen på hverandre?

Kan de se hverandre, siden de vil snu på hodet samme vei hele tiden, så de vil aldri se den andre!? :hmm:

 

Det blir mye rart her som stoppes av logikk og naturvitenskaplig prinsipper!

Allikevel, folk har tatt feil siden tidenes morgen... Oppdaging og forskning er jo det å prøve nye ting og tenke "outside the box".

 

Heldigvis blir vi flinkere til å forklare vårt univers VITENSKAPELIG, og ikke med relgion og overtro som folk har tydd til inntil nyere tid, siden ting før vitenskapen kom på banen - ikke kunne forklares på annet vis!

Enda mer tragisk er det at så mange FORTSATT tviholder på gamle eventyr, og vil ofre sitt eget liv - og alle andres for den saks skyld - for sin tro!!! :w00t::innocent::ph34r::no:

Lenke til kommentar
tenk deg at vi mennesker en dag skulle få til å teleportere et menneske fra et sted til ett annet, da vil det være logisk at vi også kan kopiere en person. tenk deg så at vi sender 5 folk til et lokket område, for så at vi kopierer de samme 5 personene til et annet annet helt identisk område. det jeg lurer så på er om kopien og det ekte menneske vil oppføre seg helt likt?

 

det Jeg egentlig lurer på er ikke om man har skjel eller ikke, men om det finnes en skjevne? har man egentlig fri vilje eller er vi bare nikke dukker alle sammen?

Lenke til kommentar
**** dette får meg til å tenke at det ikke er mulig å kopiere en skjel.

 

Slutt å tenke på det som en "sjel" og begyn å tenke på det som bevisthet... Tenk på det som en samling kjemiske og elsektriske impulser isteden for den klassiske "fysiske" sjelen brukt i religion....

 

Det var ikke sån jeg mente det... jeg mente vel heller bevistheten ja.

 

Siden NRK er så jævlig god til å snakke har han fått meg til å skifte mening. Takk ;) .

Om mr. X skulle skli på et banan-skall, ville ikke Y ramle også... hmm. Jeg klarer ikke å renke på det akkurat nå :hmm::hmm::hmm: .. . får tenke seineie, hehe xD.. har drukket osv. i tilleg også, så.

Lenke til kommentar

Tror at samme hvordan forholdene er så kan ikke en ting utspille seg helt identisk, det ville bety at ting på en måte er programert eller forutbestemt ? Det er det ikke.. hele livet er en rekke tilfeldigheter med styring for å si det sånn og alt påvirker hverandre.

 

eks: Slipper man en dråpe vann på hånden(ikke håndflaten) vil den trille mot tommelen, slipper man dråpe nr 2(identisk) så triller den mot lillefinger... helt tilfeldig og påvirket av blodsirkulasjon, puls, spenninger i kroppen, statisk elektrisitet, hår på kroppen, underhudsfett og masse mer.. og det er bare variablene på en kvatradt millimeter. Dråpen har også variabler og dessuten skal den trille minst 3-5 cm for å nå en finger. Dvs gjennom alle de variablene hver eneste kv.mm.

Lenke til kommentar
***

eks: Slipper man en dråpe vann på hånden(ikke håndflaten) vil den trille mot tommelen, slipper man dråpe nr 2(identisk) så triller den mot lillefinger... helt tilfeldig og påvirket av blodsirkulasjon, puls, spenninger i kroppen, statisk elektrisitet, hår på kroppen, underhudsfett og masse mer.. og det er bare variablene på en kvatradt millimeter. Dråpen har også variabler og dessuten skal den trille minst 3-5 cm for å nå en finger. Dvs gjennom alle de variablene hver eneste kv.mm.

Er ikke dette en form for kaos teori? At alt er helt tilfeldig og derfor ikke i ordnet rekkefølge, men kaos? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...