Gå til innhold

Hvilket er det beste Canon normalzoom objektivet


Anbefalte innlegg

Jeg skal gå til anskaffelse av et normalzoom objektiv til min 450D.

 

Det vil bli benyttet til fotografering innendørs, til familieselskap o.l.

Det bør være i L-serien og føler at IS også er en fordel.

 

Det jeg er på utkikk etter er det beste normalzoom objektivet mtp. optisk kvalitet. Tips og erfaringer mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal over på FF etterhvert, så er det beste er vel 24-70mm f/2.8 L, men 24-105mm f/4 L er det mest anvendelige. 17-40mm f/4 L kan også vurderes.

 

Et objetiv som passer bedre på din 400D er EF-S 17-55mm f/2.8 IS. Det har en ytelse på nivå med L objektivene. Ulempen er at det ikke passer på FF.

 

Tom

Lenke til kommentar
Hvis du skal over på FF etterhvert, så er det beste er vel 24-70mm f/2.8 L, men 24-105mm f/4 L er det mest anvendelige. 17-40mm f/4 L kan også vurderes.

 

Et objetiv som passer bedre på din 400D er EF-S 17-55mm f/2.8 IS. Det har en ytelse på nivå med L objektivene. Ulempen er at det ikke passer på FF.

 

Tom

 

Ja, jeg skal nok over på FF etterhvert og kjøper ikke flere ikke-FF objektiver.

 

Jeg har sett på 24-105mm F4 IS USM som et spennende alternativ. Har enda ikke sett noe normalzoom objektiv i L-serien som har F2.8, IS og USM? Så skal jeg ned på F2.8 må jeg droppe IS vel..

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg valgt 17-40mm f/4 L. Da får du jo litt vidvinkel også nå mens du har crop-kamera. Så fort du går over på fullformat vil dette objektivet bli en ypperlig vidvinkel-zoom.

 

Dersom du ikke har noe særlig behov for vidvinkel kjøper du EF 24-105mm F4.0L IS USM med en gang. EF 24-70mm F2.8 L USM veier 950 gram og er et veldig stort objektiv til en normal-zoom å være. Tenk deg nøye om før du eventuelt velger den.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Personlig ville jeg valgt 17-40mm f/4 L. Da får du jo litt vidvinkel også nå mens du har crop-kamera. Så fort du går over på fullformat vil dette objektivet gå over til å bli en ypperlig vidvinkel-zoom

 

Ja, godt tips og noe jeg skal vurdere. Men i øyeblikket føler at jeg trenger høyere øvre grense, dvs mer enn 40mm. Føler at jeg ofte raskt trenger å kunne variere mellom korte og lange brennvidder. Dette fordi jeg ofte fotograferer barn, hvor det jo er full fart hele tiden, og stor bevegelse.

Dette er en av grunnene til at jeg føler at 24-105mm er et fint alternativ.

Lenke til kommentar

24-105 er min favoritt. Rett og slett fordi det er enda mer anvendelig på fullformat, i og med at f/4 strengt tatt gir smal nok DOF til portretter på så stor sensor og lengste brennvidde. Jeg føler ikke at jeg trenger den større blenderen mer enn IS, i og med at jeg ikke tar bilder av sport og slikt. Og det er kanskje det du bør ta mest hensyn til.

 

Alle de objektivene har ganske bra vidvinkel på fullformat.

Lenke til kommentar

Eg vil meine at 24mm paa cropkamera vil vere veldig lite tilfredstillande for innendoersfotografering. Lyssterk optikk med IS for innedoers bruk begrenser deg veldig. Det absolutte objektivet for deg ville vaert EF-S 17-55 2.8IS, men det passer daarlig med FF. Men du verden saa fint det er aa bruke saa lenge du fortsatt har cropkamera.

 

Du kan alternativt bruke kit-objektivet til du kjoeper FF-kamera.

et EF objektiv som er brukbart som normalzoom paa crop ville eg meine var 17-40L. 16-35L blir for kort (synes eg), og 24-70L / 24-105IS blir ikkje kort nok.

Lykke til med valget..

Lenke til kommentar
Eg vil meine at 24mm paa cropkamera vil vere veldig lite tilfredstillande for innendoersfotografering. Lyssterk optikk med IS for innedoers bruk begrenser deg veldig. Det absolutte objektivet for deg ville vaert EF-S 17-55 2.8IS, men det passer daarlig med FF. Men du verden saa fint det er aa bruke saa lenge du fortsatt har cropkamera.

 

Du kan alternativt bruke kit-objektivet til du kjoeper FF-kamera.

et EF objektiv som er brukbart som normalzoom paa crop ville eg meine var 17-40L. 16-35L blir for kort (synes eg), og 24-70L / 24-105IS blir ikkje kort nok.

Lykke til med valget..

Jeg vil nå påstå at 24mm vil fungere veldig godt innendørs. Som videste vinkel. Er du lat og ikke gidder å bevege deg ut av sofaen, så er det kjekt med 17-18mm. Men det blir ikke noen bilder av den grunn ...

 

Men på en annen side, EF-S 17-55mm f/2.8 er en god grunn til å fortsette med crop-kamera. Sammen med 10-22mm f//3.5-4.5.

 

Tom

Lenke til kommentar

F/2.8 må väl vara ett klart bättre alternativ till barnfotografering än F/4 IS tänker jag. Speciellt inomhus. 24-70 är i alla fall min favorit. Må du närmare än så för att fotografera barn i full fart är det otroligt svårt att få rätt ting i fokus kan jag lova. Det ställer också ganska stora krav på kameraet att det har fantastiska följefokusegenskaper. När barna är under ett år går det fint, men efter det är det enklare att ta bilder av bilar i 50 km/h när du står vid vägkanten, och det i sig är inte helt enkelt.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har planer om å gå over til fullformat med det første ville jeg gått for et (brukt) 17-55 2.8IS. Ikke L-serie, men optisk like bra. Går du over til fullformat en gang i fremtiden, blir du lett kvitt objektivet på f.eks foto.no.

 

Når det gjelder 24-70/24-105, så er ingen av disse "best". Jeg brukte 24-105 på gamle 5D og bruker 24-70 på 5D II. Muligens har jeg vært heldig, men begge var/er skarpe på største blender. Byggekvaliteten er nesten lik, men 24-70 er mindre plaget med mørke hjørner (ikke noe problem på 24-105 heller).

 

Blenderåpning 2.8 er en fordel av og til, men jeg savner den ekstra rekkevidden 24-105 gir.

IS'en savnet jeg senest i går da jeg prøvde å ta bilder av fyrverkeri med forholdsvis lang lukkertid uten stativ. I sum heller jeg til at 24-105 4.0L IS er det beste til allround-bruk, og finner jeg noen som vil bytte med mitt 24-70 så gjør jeg nok det

Endret av olar0701
Lenke til kommentar
Jeg skal gå til anskaffelse av et normalzoom objektiv til min 450D.

 

Det vil bli benyttet til fotografering innendørs, til familieselskap o.l.

Det bør være i L-serien og føler at IS også er en fordel.

 

Det jeg er på utkikk etter er det beste normalzoom objektivet mtp. optisk kvalitet. Tips og erfaringer mottas med stor takk.

 

Mine tips og erfaringer.

17/40f4,0. Dette objektivet kan du bare glemme først som sist. Jeg solgte mitt til fordel for et tokina 11-16f2,8 sistnevnte er 2 ganger så kjapt og det trenger du inne pga lite lys. Skarpheten er den samme l-kvaliteten teknisk har man lite nytte av.

I dette innlegget svarer jeg med hensyn på av blitz skal brukes minst mulig.

 

Canon 24-70f2,8 har jeg også, dette er STORT og TUNGT på en 450D. Ok objektiv, men for mye zoom til innebruk, kostbart.

 

Kjøp med standard kit linsen 18.55IS

Legg så pengene i en fastlinse med blender f1,8 eller lavere, disse får du brukt far 1500kr.

 

Om du er laget av penger så kan du kjøpe Canon L-linser slik som 24f1,4 eller 50f1,2

 

Til innendørs bruk på en 450D hadde jeg selv valgt denne kombinasjonen:

Tokina 11-16f2,8

"Kit-linsen" 18-55IS eller 18-200ISf3,5-6

Fastlinse Canon 50f1,4 eller sigma 30f1,4

 

Jeg vil fraråde kjøp av L-linser (selv om jeg har mange selv), da jeg av erfaring ser at bildekvalitet/nytteverdi er marginal. Min Tokina klarer jeg faktisk ikke å skille ifra L-linsene mine.

Lenke til kommentar

Er i omtrent samme situasjon som deg. Til våren kommer jeg til å bytte ut min normalzoom som jeg bruker på Canon 40D. Mulig vi har andre behov, men jeg føler at IS er unødvendig, da jeg uansett bruker stativ på de bildene jeg prøver å leke seriøs på. Derfor ønsker jeg heller heller lysstyrke. Som et resultat av flere faktorer har jeg notert ned Canon 24-70mm f2.8L og Sigma 50mm f1.4 på handlelisten min.

 

PS! Nå har jeg dog Canon EF-S 10-22mm og Canon EF 70-300mm IS fra før av :)

 

Lykke til med ditt valg!

 

EDIT: ser at du har 70-200mm f4L IS, derfor mener jeg at det ikke er særlig vits med canon 24-105, da du ikke mangler tele. Er ikke noen lett valg. Tror kanskje Canon EF-S 17-55mm f2.8 IS USM er like greit dersom du ikke har planer om å bytte til FF i nær fremtid ;)

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar
Ja, jeg skal nok over på FF etterhvert og kjøper ikke flere ikke-FF objektiver.

 

 

EDIT: ser at du har 70-200mm f4L IS, derfor mener jeg at det ikke er særlig vits med canon 24-105, da du ikke mangler tele. Er ikke noen lett valg. Tror kanskje Canon EF-S 17-55mm f2.8 IS USM er like greit dersom du ikke har planer om å bytte til FF i nær fremtid ;)

 

 

Alltid greit å lese igjennom tråden før du poster...

Lenke til kommentar

Jeg sitter med en 18-55 kitzoom som normalzoom, og har prøvd ganske lenge å finne noe bedre. Det jeg gjerne skulle hatt var 16/17mm til rundt 90mm, IS og fast blender F3.5/F4.0. F2.8 ville jo vært ennå bedre, men da blir nok både pris og vekt for høy.

 

Ser du ikke vil ha EF-S optikk, men 17-85 er nærme mitt ideal som standardzoom til et 1.6 crop kamera. Årsaken til at jeg ikke kjøper 17-85 IS er at jeg ønsker meg litt bedre blender, og gjerne litt bedre optiske egenskaper, men ser egentlig ikke noe annet bra alternativ for Canon. 17-55 F2.8 er fårsåvidt interessant (vet du ikke vil ha det heller), men det har litt for lite tele for min smak. Og 24-105 synes jeg har for lite vidvinkel for 1.6 crop.

 

En to-objektiv løsning er heller ikke noe bra alternativ, en normalzoom bør jo ha nok vidvinkel og nok tele til at man lipper å bytte alt for ofte. Er du fornøyd med 24mm er imidlertid valget enklere, da virker som 24-105 et bra alternativ som vil fungere ennå bedre på fullframe.

 

Personlig håper jeg på en oppgradering av 17-85. Et alternativ kan jo være å finne en rimelig brukt en og ha det til du finner det du egentlig vil ha, eller oppgraderer til Fullframe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...