Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Foreldres meninger om at barna snuser?


Gjest Gutt16år

Anbefalte innlegg

Gjest Gutt16år

Hva er deres meninger om at gutten/jenta deres snuser?

 

Jeg er 16 år og har brukt snus fast i over 1 år. Mine foreldre sier at det er helt greit, så lenge jeg ikke røyker ;)

De mener at jeg selv skal bestemme om jeg vil snuse eller ikke. Den meningen synes jeg er riktig. Jeg vet hvor "farlig" det er å snuse, og alt det der.

Er pappa uten snus, så spør han alltid meg, om jeg har en prell :p

 

 

Foreldrene til visse kompiser av meg, gir husarrest dersom de oppdager at gutten/jenta deres snuser...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, jeg er snart 18 og har snusa i et år. Skjulte det veldig i begynnelsen, men nå driter jeg i det. Lar stort sett mamma og pappa få vite ting litt gradvis. :p Virker som om det er lettere at de godtar det da. Men jeg får fortsatt "Nå må du slutte å gå med den derre søpla under leppa da!", uten at noe mer blir gjort. :tease:

 

Frostie

Lenke til kommentar
Snus hadde jeg ikke brydd meg noe om, det er ikke farlig, men ser jo helt mongo ut. Hadde de røyket før fylte 18, skulle jeg ha gitt dem så mye kjeft at de hadde søkt etter rehab. frivillig for egen regning.

Ikkje farlig?

Nå finnes det nok sikrere kilder enn Wiki, men aligavel:

http://no.wikipedia.org/wiki/Snus

"snus er kreftfremkallende, øker faren for hjerteinfarkt, diabetes type 2 og skader ved fysisk trening"

"snus er avhengighetsskapende, idet den inneholder mer nikotin enn sigaretter"

Dette var sakset frå dei to første avsnittene.

 

Hmm, denne var intressant:

Impotens: Ved ereksjon presses blod inn i arteriene i penis. Nikotintilførsel trekker sammen alle blodkar i kroppen, også i penis. Snusing kan føre til problemer med ereksjon. Snus er den vanligste ytre årsaken til impotens hos yngre menn[4], selv om det ikke er ofte at ytre årsaker forårsaker impotens.

 

suns i vei er du grei ;)

Lenke til kommentar

Min mor syns ikke noe om at jeg snuser, og vertfall ikke at min yngre bror snuser. Jeg vil heller ikke at mine to barn skal begynne å snuse. Jeg skal slutte med å snuse når 2009 begynner :) gleder meg.

 

 

Annet negativt om snus er at det er dyrt, og dyrere skal det bli

«Pressemeldingen Avgiften på snus og skrå (68 kroner per 100 gram i 2008) er betydelig lavere enn avgiften på sigaretter og røyketobakk (192 kroner per 100 gram i 2008). Tall fra Sosial- og helsedirektoratet viser at andelen unge menn som snuser har økt betydelig de siste årene. Også blant unge kvinner har snusbruket steget. Det er grunn til å tro at økt avgift på snus vil redusere forbruket i befolkningen og særlig blant ungdom. Regjeringen foreslår derfor å øke avgiften på snus og skrå med 10 prosent ut over prisjustering. Med Regjeringens forslag blir avgiftssatsen 77 kroner per 100 gram i 2009.»
Kilde Endret av Marsan
Lenke til kommentar

Det skaper en ekkel uvane med massevis av ekle personligheter, jeg merker at folk relaterer snusing med "kulheten" til røyking og derfor får massevis av respekt (som ikke blir resultatet), det er også grunnen til at snusere alltid skal ta bilder av snusboksene ect.

 

Snus er dumt, jeg har falt for fristelsen selv men stod over. Om du snuser...Greit.

 

...Men hvorfor skal dere lage noen stor sak ut av det?

Lenke til kommentar

Foreldrene mine tok det ganske greit, pappa er ganske greit rundt det meste egentlig, mamma kom inn på rommet mitt og så alle snusboksene mine og kaldte meg dust men litt humor i stemmen. Nå kjøper de snus til meg og håper at jeg holder meg unna røyk, har blitt busta for det et par ganger og da ble de ganske skuffa.

Lenke til kommentar
Ikkje farlig?

Nå finnes det nok sikrere kilder enn Wiki, men aligavel:

http://no.wikipedia.org/wiki/Snus

"snus er kreftfremkallende, øker faren for hjerteinfarkt, diabetes type 2 og skader ved fysisk trening"

 

Dette er noe det fortsatt strides om, blant de som forsker på det. Fortsatt har ingen klart å trekke noen sikre konklusjoner, ihvertfall ikke ang. kreftfaren.

 

"snus er avhengighetsskapende, idet den inneholder mer nikotin enn sigaretter"

Dette var sakset frå dei to første avsnittene.

 

Dette er nok ganske riktig. Selv om innhold av nikotin kan variere fra merke til merke. Men avhengihetskapende er det ihvertfall :)

 

Hmm, denne var intressant:

Impotens: Ved ereksjon presses blod inn i arteriene i penis. Nikotintilførsel trekker sammen alle blodkar i kroppen, også i penis. Snusing kan føre til problemer med ereksjon. Snus er den vanligste ytre årsaken til impotens hos yngre menn[4], selv om det ikke er ofte at ytre årsaker forårsaker impotens.

 

suns i vei er du grei ;)

 

Denne veit jeg ikke helt om jeg trur noe særlig på. Har selv brukt snus i snart 20 år, men aldri merket noen problemer i den retning. Men så skal man vel ikke stole blindt på all informasjon man finner på Wikipedia heller da :)

 

 

Pantera

Lenke til kommentar

Joda, står bra til her. :p Har gjort værre ting en det, men det går jeg ikke detaljert inn på på et åpent forum... Du får sende en PM hvis du lurer på no ang. det ;)

Jeg vet at røyking er usunt, men jeg har en utmerket helse. Er syk max 1 gang i året (Og da verer det nesten aldri mer en 1 dag eller 2), i god fysisk form. Kondisen er ikke helt det den var, men jeg løper hvis jeg må...

Lenke til kommentar
Snus er ekkelt. Smaker pung... (Antakelse, ikke bekreftet av meg i hvertfall ;) )

Jeg har røyka i 12 år (er 22) men ser helst at dattera mi holder seg unna både røyk og snus. Vet ikke hva jeg hadde gjort, men vet at å klikke interkontinentalt ikke funker i det hele tatt.

Hypokritt.

Lenke til kommentar
Snus er ekkelt. Smaker pung... (Antakelse, ikke bekreftet av meg i hvertfall ;) )

Jeg har røyka i 12 år (er 22) men ser helst at dattera mi holder seg unna både røyk og snus. Vet ikke hva jeg hadde gjort, men vet at å klikke interkontinentalt ikke funker i det hele tatt.

Hypokritt.

Hvem faen har putta penger på deg? Fordi jeg har røyka lenge selv og begynte tidlig så kan jeg ikke ønske at dattera mi lar være?

Etter min mening så uttaler du deg som en komplett idiot...

Lenke til kommentar
Snus er ekkelt. Smaker pung... (Antakelse, ikke bekreftet av meg i hvertfall ;) )

Jeg har røyka i 12 år (er 22) men ser helst at dattera mi holder seg unna både røyk og snus. Vet ikke hva jeg hadde gjort, men vet at å klikke interkontinentalt ikke funker i det hele tatt.

Hypokritt.

Hvem faen har putta penger på deg? Fordi jeg har røyka lenge selv og begynte tidlig så kan jeg ikke ønske at dattera mi lar være?

Etter min mening så uttaler du deg som en komplett idiot...

 

DET kom fra riktig person.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...