Gå til innhold

Elkjøp solgte TV-en jeg kjøpte!


Anbefalte innlegg

hallo? følger du med eller? butikker som Elkjøp ol. er ikke akkurat de som er flinkest til å følge forbrukerkjøpsloven og andre lover da.... det finnes utallige saker hvor ekjøp har gjordt en "liten" feil. det verste er at kommentaren fra dem er at de skal gå igjennom rutinene så dette ikke skal skje igjen, noen uker etterpå skjer noe lignende igjen...

en annen ting er at kommer du og sier at du har rett til det og det på en hyggelig måte så får du alikevel bare en sur mine tilbake :evil:

 

TV'n har stygge merker. allerede her kan man kreve penger tilbake siden den skal ha samme egenskaper osv som samme type TV. Å få pengene tilbake helt skal/burde være en smal sak, de reklamerer jo for 30 dagers returett.

 

Hallo? Følger du ikke med eller? At Elkjøp selger en TV to ganger er dumt for dem, ihvertfall SOM REGEL dumt for dem. Men hvis de klarer å få deg til å gå med på en dårligere avtale, så er ikke det ulovlig.

 

Kjøpsloven sier at leveringstid kan være en vesentlig mangel, som igjen gir kjøper rett til å kreve prisavslag eller heving av kjøpet. Det står ingen plass at butikken uoppfordret må gi lavere pris. Nei, det er opp til kunden å kreve. Og får ikke kunden det slik han eller hun vil, så kan ikke butikken nekte kunden å heve kjøpet. Men det er ikke noe paragraf i loven som pålegger butikken å gi lavere pris, hvis kunden sier at det er ok å f.eks ta en utstillingsmodel etc.

 

Det er da viktig at kunden ikke er helt blåst, og står på for seg selv. Riktignok kan man diskutere hvorvidt det er god eller dårlig kundeservice, men den store dumme taperen her må være kunden. ALLE butikker vil prøve seg med å komme med et forslag som butikken tjener mest på/taper minst på. I dette tilfellet prøvde de seg med å selge en utstillingsmodel til samme pris som en ny. Ikke noe ulovlig i det... så lenge kunden er informert om at det er en utstillingsmodell. Om så kunden er dum nok til å godta det, så er det egentlig ikke synd på han/hun i det hele tatt.

 

Tror noen av dere har misforstått hvordan man driver butikk jeg. Ta utenlandske selgere f.eks. Den første prisen du ofte får er helt borti natta... Man skal da komme med et mye lavere tilbud, gjerne altfor lavt. Så vil man etterhvert måtte øke sitt bud, mens selger senker sitt krav helt til man er enige om en pris. Dette kalles pruting. Mulig noen har hørt om dette konseptet før... ?

 

Hvorvidt det er god kundeservice eller ikke, er en helt annen ting. Og som vanlig er det opp til kunden å godta/forkaste service'en de får. Er man ikke fornøyd, så lar man bare være å handle der. Siden butikken ikke kan levere til rett tid + Elkjøps 30-dager, har man gode kort når man skal ut å kreve en bedre deal, siden man alltids bare kan ta med seg pengene sine og gå. Er man derimot dum nok til å godta alt selger foreslår, ja da kan man bare ha det så godt. Herregud hvor dum kan man bli ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest mafister

Synes det er betryggende å høre fra disse personene som hevder de jobber i butikk her, virkelig betryggende for en butikk å ha slike folk som kundebehandlere. Nei, hvis du vil behandles i henhold til loven må du stå på selv, du må lese lovene og skaffe deg kunnskap, da har du en fordel i og med at butikkansatte i de fleste tilfellene ikke har peiling på hva som står i disse lovene.(Expert kjeden er en versting som jeg har hatt mange konfrontasjoner med gjennom årene, siste gang var med en butikksjef som ikke ante noenting om den nye Forbrukerkjøpsloven!). Det er imidlertid viktig å holde hodet kaldt og være høflig. Nekter butikken er det bare å sende mail/brev til kjedens hovedkontor og legge frem saken, da får de fleste fart på ræva og den vrange butikkbetjeningen får en skrape i lakken. Disse såkalte butikkansatte her som sier de driter i spesielle kunder har misforstått salg og markedsføring fullstendig og burde egentlig finne seg noe annet å gjøre da de er en belastning for det firmaet de jobber for.

Lenke til kommentar

Blir eigentleg litt skremd når eg les dette.

For det første; Elkjøp skrives i ett ord, uten bindestrek. Forbrukerrådet skrives også i ett ord. Det virker som om heile det norske skriftspråket går til helvete. Eller... For å formulere det på ein måte dykk alle forstår :

 

Dt vrk sm m dt nrsk skrft sprk gr t hlvt!

 

Fuck!

 

Ja. Men uansett. No har det seg slik at eg jobbar i den nevnte Elkjøp-butikken, og eg må seie at eg tykkjer det er kjekt at kundane henvender seg direkte til butikken først, og ikkje går rett på internett med saken.

For å seie det sånn. Eg skjønner det at mange av dei som har skrve her tidlegare er av den typen som nyt "TV2 Hjelper deg". Som verkeleg lev og åndar for å gjøre livet kjipt for andre. Det verkar i alle fall slik. Og mange har ikkje innsikt i kva det vil seie å drive butikk.

Personleg tykkjer eg "TV2 hjelper deg" er eit utruleg festleg program.. "Kvifor kostar DENNE appelsinjuicen MEIR enn den andre?". Eller... "Då stakkars Heidi kjøpte melka på Rema1000, opplyste ikkje selgaren i kassen at den kom til å gå ut på dato etter 2 veker...."

Det er utruleg festeleg å sjå kva folk klarar å hisse seg opp for. Eg meinar. Elkjøp HAR jo tross alt 30 dagers full returrett. Det er liksom. Ja. Så jævla enkelt å benytte seg av. Det er jo det. Det er jo berre å ta vare på kvitteringa.

 

Men. Når det gjeld utstillingsmodellar så er ikkje dette noko som butikken VIL selge. Ofte er dette produkt som skal stå der, fordi dei... Ja... Er en del av utstillinga. Tenk så mange pengar butikken tapte på at du tok den utstillingsmodellen. Det var mange kundar som kunne tenke seg å bestille denne tv'en, som ikkje fekk gjordt det fordi dei ikkje kunne sjå den.

Og når tv'en kom inn igjen så måtte ein ny utstillingsmodell settes opp.

 

Jaja. Men kjem du ned med tv'en skal du sjølvsagt få ny. Men hald deg innanfor 30 dagar. Og når det gjeld avslag på tven (som forresten hadde stått i utstillinga i 2 veker) så kan du godt få en 2-3 kr i avslag. Ingen problem. =)

 

 

Yesyes... Men det meste kan ordnes etter en hyggelig prat med en av selgerene...

 

Evt.

Lenke til kommentar
Jaja. Men kjem du ned med tv'en skal du sjølvsagt få ny. Men hald deg innanfor 30 dagar. Og når det gjeld avslag på tven (som forresten hadde stått i utstillinga i 2 veker) så kan du godt få en 2-3 kr i avslag. Ingen problem. =)

 

Vet ikke om jeg skal ta deg seriøst eller ikke. Tviler egentlig litt på at du tilfeldigvis jobber i akkurat den elkjøp butikken egentlig og tilfeldigvis stakk innom her og regga deg 02:00 for å skrive inn svar. Legg inn fullt navn så kan han henvende seg direkte i butikken med en utskrift av innlegget ditt og se hvor lenge du har jobb på elkjøp. Elkjøp taper i lengden på dårlig kundebehandling og mindre fornøyde kunder.

 

Synes egentlig at det er utrolig teit av elkjøp og tilby en utstillingstv fordi de hadde solgt ut TV'en som han hadde SATT AV og dermed hadde elkjøp og han en avtale. Er ikke det klart avtalebrudd ifølge loven? Men jeg er stort sett enig med ufo uten å kalle faren til trådstarteren for en idiot. :wink:

 

edit: Og hvis de taper så utrolig mye på å selge utstillingsTVen så hvorfor selge den? Mye bedre å si: "Okey, vi gjorde en feil. La oss bestille en ny så fort som mulig mot prisavslag." Skjønner ikke helt tankegangen din.

Lenke til kommentar
BINDERS gjorde det samme med meg: Jeg ringte og holdt av Nokia 7650 telefonen. Kom til butikken etter 30 minutter. Da var den siste solgt, og jeg måtte få utstillingsmodellen UTEN avslag i pris.

 

Fucka saker!!!!!!

 

Er litt forskjell på en utstillings modell av en TV og en mobil egentlig. Du kunne bare latt være å kjøpe den da.

 

edit: TV'en er sikkert brukt ganske mye mer.

Lenke til kommentar

Hvor er forskjellen? De hadde tilbud på Binders. På den tiden kostyet mobilen 5500 på nett (prisguiden) og enda mer i andre butikker. Binders hadde et tilbud jeg bare MÅTTE slå til på, og de hadde EN igjen - SA DE... Men neida, den solgte de ut før jeg kom til butikken! Jeg klikka og ba alle i butikken brenne i helvete... De fikk høre det de fortjente! Kanskje derfor jeg ikke fikk avslag i prisen på utstillings modellen? Haha.... HÅPER de brenner i helvete...

Lenke til kommentar

No har eg ikkje snakka med far til kunden, så eg veit ikkje kva han fekk beskjed om eller ikkje. Kanskje han sa det var greit? Kva veit eg. Det er tross alt ikkje vedkommande som var i butikken som har skrevet innlegget. Så kva som har blitt sagt, veit eg lite om. I alle fall har eg tilbytt meg å ta i mot tven, og erstatte den med en ny. Kva i alle dagar er da problemet?

 

Du sa; Elkjøp taper i lengden på dårlig kundebehandling og mindre fornøyde kunder.

 

Men når kunden klager sin nød til fremmede på internett i stedet for å snakke med butikken, så er det vel ikkje rart at vi ikkje får gjordt noko med saken, eller hur?

Det hjelper ikkje å klage på det norske helsevesen når man ikkje gidd å gå til legen når kreften tar deg....

Lenke til kommentar

Det første vi må ta stilling til er om faren kan sies å ha inngått en avtale med Elkjøp.

For meg er det nokså opplagt at faren _ikke_ hadde fullmakt til å inngå avtaler på sønnens vegne. Avtalen var allerede inngått og tv'n var betalt - faren skulle bare hente den. Som det heter på jusspråket; faren hadde hverken reell fullmakt eller legitimasjon (tilsynelatende fullmakt).

Dersom forretningen i denne situasjonen velger å levere feil vare må de selv bære risikoen for det. De har opptrådt uaktsomt og dette får konsekvens for beregningen av tapet.

 

Kunden kan kreve at Elkjøp foretar en omlevering, altså at de kjører ut til kunden med en ny tv og tar med seg utstillingsmodellen tilbake. Dette skal være gratis for kunden. Dersom kunden godtar det, kan det i stedet gjøres et prisavslag.

--

HH

Lenke til kommentar
Det virker som om heile det norske skriftspråket går til helvete.  

Eg meinar. Elkjøp HAR jo tross alt 30 dagers full returrett. Det er liksom. Ja. Så fordømte enkelt å benytte seg av.  

Men. Ofte er dette produkt som skal stå der, fordi dei... Ja... Er en del av utstillinga.  

...I alle fall har eg tilbytt meg å ta i mot tven, og erstatte den med en ny.

Tror du har rett i det med det norske skriftspråket ja. Kanskje du bør ta en kikk på dine egne to innlegg før du retter kritikk mot andre. Det der kan i beste fall kalles elendig norsk, du formulerer ikke setninger på samme måten når du skriver som når du snakker.

 

Når det gjelder saken er jeg helt enig i det som er nevnt tidligere. Ikke noe vits å gjøre dette til en stor sak, bare gå og bytt tv'en i en annen modell.

Nå har tilfeldigvis hatt anledning til å besøke denne butikken noen ganger, kan godt tenkte meg at det der var den eneste vettuge tv'en butikkken hadde inne, skremmende dårlig utvalg... :D:D

Hvordan i heiteste kunne {-{amsteR forresten vite at de var der kunden hadde handlet? Vil det si at dette var så dårlig kundebehandling at folk med en gang forsto hvilken butikk det var snakk om og tipset dem om saken? :lol:

F.

Lenke til kommentar

Det som skjer der severre ulovlig, og noe som skjer noe ofte.

MEN, det er bare og kjefte litt på selgeren, så ordner han sikkert med et ENDA bedre produkt til samme pris.

 

prøv også og ordne med kjøring hjem, på bekostning av Elkjøp.

 

 

Elkjøp har nordens største lager (Gjønkjøping is sverige er SVÆRT !!)

og det gjelder også lageret i butikken.

 

feil skjer, men kunden har alltid rett (i fleste saker) og elkjøp står på KUNDENS side i og få billigst varer, best kvalitet og event ved service/reklamasjon

Lenke til kommentar
Lovbrot meg her og der, forresten. Jaja.

Eg veit ikkje kva eg skal kalle det. Har ikkje foreldre myndighet når kjøper er under 18 år, seier du?

Ok, siden du er ny på forumet (?) og kanskje vil fortsette som bruker når denne saken har lagt seg må jeg gi det et lite råd: Du må nesten ta en quote (knappen oppe til høyre) når du kommer med de uttalelesene. Hva i huleste snakker du om, hvem er det som snakker om myndighetsalder her? For øvrig er det helt greit at du har en muntlig fremtoning i skriftspråket ditt, bare ikke kritisèr andre for deres feil og mangler :)

Håper saken løses greit og at du er snill mot de stakkars kundene dine, trauste sogninger/naustdølinger er vel ikke de som står hardest på krava vel? :D:D

F.

Lenke til kommentar
For meg er det nokså opplagt at faren _ikke_ hadde fullmakt til å inngå avtaler på sønnens vegne. Avtalen var allerede inngått og tv'n var betalt - faren skulle bare hente den. Som det heter på jusspråket; faren hadde hverken reell fullmakt eller legitimasjon (tilsynelatende fullmakt).  

Det var dette eg henviste til. Faren har sjølvsagt rett, i og med at kunden berre er 17 år...

Lenke til kommentar

Da er det greit... Visste ikke at du kjente kunden så godt, at du husket alderen hans.. Sitter du på jobb forresten? Men men, ikke mer å mase om da... Faren til kunden burde visste bedre, dere burde ikke solgt tv'en evt vært litt fleksible (gitt en tv med ikke fullt så god provisjon/bedre tv) og sønnen burde dratt seg ned på butikken i stedet for å klage sin nød her :wink:

F.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...