Gå til innhold

Skal jeg konfimere meg?


Anbefalte innlegg

Hei, for ca 2 timer siden la jeg meg for å sove. Da kom jeg til å tenke på alt det med konfen og sånnt. Jeg lurer rett og slett på om jeg bare skal hoppe av(Har meldt meg på) før undervisningen starter nå snart. For å være helt ærlig, er den eneste grunnen til at jeg konfimerer meg, at jeg vil ha penger så jeg ha råd til moped osv når den tid kommer, fordi jeg tror besteforeldra mine blir skuffa og fordi nesten alle andre, gjør det. Pappa nevnte så vidt, for en god stund siden at jeg heller kunne få penger i stedenfor selskap osv. Hvis det tilbudet fortsatt eksisterer, vurderer jeg å ta det. Jeg tror ikke på noe, ingen gud oppi himmelen, jeg synes alt det der bare er noe tull. Jeg respekterer at folk har sine troer, men jeg tror ikke på noe sånt selv. Hva synes dere jeg bør gjøre. Synes det blir litt feil å bruke tid på konf, vist jeg ikke tror en dritt på det jeg lærer. God Natt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, for ca 2 timer siden la jeg meg for å sove. Da kom jeg til å tenke på alt det med konfen og sånnt. Jeg lurer rett og slett på om jeg bare skal hoppe av(Har meldt meg på) før undervisningen starter nå snart. For å være helt ærlig, er den eneste grunnen til at jeg konfimerer meg, at jeg vil ha penger så jeg ha råd til moped osv når den tid kommer, fordi jeg tror besteforeldra mine blir skuffa og fordi nesten alle andre, gjør det. Pappa nevnte så vidt, for en god stund siden at jeg heller kunne få penger i stedenfor selskap osv. Hvis det tilbudet fortsatt eksisterer, vurderer jeg å ta det. Jeg tror ikke på noe, ingen gud oppi himmelen, jeg synes alt det der bare er noe tull. Jeg respekterer at folk har sine troer, men jeg tror ikke på noe sånt selv. Hva synes dere jeg bør gjøre. Synes det blir litt feil å bruke tid på konf, vist jeg ikke tror en dritt på det jeg lærer. God Natt

 

om du vil eller ikke er din avgjørelse. jeg gjorde det for pengene og fordi det er tradisjon. selve dagen og sermonien hadde ingen betydnig for meg. totalt likgyldig til det. konfirmerte meg kristlig. jeg er langt fra kristen (mer det motsatte), men jeg var ganske så likegyldig til det hele. blir som å sette opp jule tre. det er en ganske syk ting å gjøre, men uten jule tre vet man ikke helt hvor man skal legge presangene, i tilleg til at det er tradisjon. når jeg tenker på det er tradisjon også en ganske besynderlig afere..

 

det bel kansje litt mye, men poenget er i alle fall at det trenger ikke bety en dritt.. du gjør som du får beskjed om og tar i mot pengene og takker fint, det blir selskap og du kan være glad. hvorfor man skulle takke nei til så mange penger uten å gjøre en dritt for dem er langt forbi min forståelse..

 

edit: emm.. det ble litt sent og rotete.. slusene er åpne..

 

forr all del, jeg kunne helst sett at konfiramsjon var noe de andre gjorde mens jeg hadde det gøy, men det er mye penger.

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Konfirmasjon i den kristne varrianten er en bekreftelse av dåpsløftet. Er man ikke kristen så blir det feil i mine øyne å ha en kristen konfirmasjon, men det finnes borgelige alternativer. Konfirmasjon er tradisjonelt også overgangen til de voksnes rekker, selv om jeg ikke følte meg veldig voksen den gang jeg ble konfirmert, eller at jeg annser 15-16 åringer som veldig voksne i dag. Generelt seg tror jeg det meste av denne tradisjonen er ganske utvannet i dag (og har vært det ganske lenge), de fleste gjør det for pengenes skyld, fordi alle andre gjør det, det er forventet osv. Ingen av disse er egentlig noen gode grunner, selv om en bunke penger alltid kommer godt med.

 

Hvis ikke du har noe spesielt lyst, og pappa sponser moppen, så kan du vel hoppe over hele greia ? Det blir det mest ærlige.

 

Hadde en borgelig konfirmasjon selv, var ganske likegyldig til det hele og gjorde det vel mest for grunnene over (penger, tradisjon osv). Var hyggelig med selskap, men det hele var fort glemt. Tror ikke det hadde "plaget" meg nevne verdig om jeg hadde droppet det.

Lenke til kommentar

Jeg mener at man kun skal konfirmere seg(i kriken). Hvis man tror fult og fast på kristendommen. Siden du helt tydlig ikke gjør det synes jeg du skal være såpass selvstendig at du tar et klart standpunkt og avstår fra å hykle kristen for noen skarve tusenlapper. Selv valgte jeg borgerlig konfirmasjon, men angrer meg i dag på at jeg konfirmerte meg i det hele tatt. Strengt tatt står jeg for lite av det humanetisk forbund står for også...

Lenke til kommentar
hvorfor man skulle takke nei til så mange penger uten å gjøre en dritt for dem er langt forbi min forståelse..

 

Personlig integritet. Det er gjerne sånt som kommer med alderen, men det er en fin egenskap å se i et lite fåtall fjortiser. I og med at konfirmasjonen liksom skal være overgangen fra barn til voksen, så bør man ha baller nok til å være ærlig om hva man tror og mener.

 

For å snu på det, hvorfor skal man lyve til hele slekten for en liten pengesum?

Lenke til kommentar

Jeg konfirmerte meg borgelig og var svært så fornøyd med det, egentlig. :) Jeg lærte masse og ble litt kjent med noen nye folk. Enda så sjenert jeg var. Jeg var alene fra min hjemplass og kjente ingen noe godt da jeg kom dit. Det var også en fin konfirmasjonssermoni. :) Men for all del, om du ikke gidder å konfirmere deg så er jo det ditt valg. Det er intet hellig over det og en overgang fra barn til voksen er det ei heller.

Lenke til kommentar

Mhm. Tror ikke det ar meg du svarte der, men svarer deg uansett. Er så abslutt enig med deg i det siste du skriver der. Jeg fikk rundt 12k. Og masse andre små gaver. 10k av det jeg fikk, la jeg rett i en stasjonær data, som jeg aldri har likt. Så et lurt tips fra meg er å legge det du får inn på en sparekonto til du har modnet litt. :) Uansett hvor vanskelig det må være der og da.. så tror jeg det er det lureste ;)

Lenke til kommentar

Jeg konfirmerte meg også for pengene sin skyld, og fordi "alle andre gjorde det". Den dag i dag skulle jeg ønske at jeg var voksen nok til å være ærlig med meg selv. Jeg finnes da virkelig ikke kristen og ønsker ikke å støtte den forskjellsbehandlingen og diskrimineringen som kirken står for.

 

Menmen, ung og dum..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897

Jeg konfirmerte meg kristelig for pengene og angrer egentlig litt nå. Hadde jeg kunnet valgt i dag hadde jeg valgt å ikke konfirmere meg i det hele. Gjør det du selv vil og ikke det andre vil at du skal gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg konfirmerte meg heller ikke, av samme grunner som deg. Jeg vikk likevel penger, men langt i fra så mye jeg kunne ha fått, da naboer og venner/venner av familien ikke gav. Kan ikke klage. Eneste jeg har å utsette er antallet ganger du må forklare til folk hvorfor du ikke vil konfirmere deg :)

Lenke til kommentar
hvorfor man skulle takke nei til så mange penger uten å gjøre en dritt for dem er langt forbi min forståelse..

 

Personlig integritet. Det er gjerne sånt som kommer med alderen, men det er en fin egenskap å se i et lite fåtall fjortiser. I og med at konfirmasjonen liksom skal være overgangen fra barn til voksen, så bør man ha baller nok til å være ærlig om hva man tror og mener.

 

For å snu på det, hvorfor skal man lyve til hele slekten for en liten pengesum?

har du nok penger så kan du få meg til å gjøre det meste.. men alle er selvsagt ikke slik, jeg for min del er en smule gisk...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...