Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[Løst]Kjeven låser seg samt knekker!


Raste

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har nå slitt med at kjeven har knekt hver gang jeg gaper i 2-3 mnd faktisk, og for en mnd siden begynte den å låse seg en gang i blant.

Så dro jeg til tannlegen, men dem fant ikke ut hva det var. Så jeg skulle kontakte dem igjen over nyttår.

 

Men er det noen som har slitt med det samme og har noen tips?

 

Har nettopp fått visdomstennene, men tannlegen sa ikke at det var i sammenheng.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt et lignende problem i flere år nå, men har nok ingen svar til deg. Hos meg låser kjeven seg når jeg skal bite over store ting (f.eks epler), og jeg må liksom knekke den opp for å få åpne munnen så mye jeg trenger. Jeg tror det er pga tannreguleringen jeg hadde da jeg var yngre, men jeg aner ikke.

 

Jeg tror det verste som kan skje er at om man går med dette problemet i mange år, så kan det slite på kjevebenet eller -leddet, og at kjeven kan gå ut av ledd etterhvert (når du gjesper, f.eks). Snakk med en kjeveortoped?

Lenke til kommentar

Jeg har samme problem, ble først gjort oppmerksom på det under en julemiddag for et par år siden da det knaket fra kjeven min for hver gang jeg tygde maten, hvorpå mamma utbasunerte at hun aldri hadde hørt kjeveknekking hos andre enn gamle gubber :ermm:

 

Det fikk meg til å tenke på at det nok skyldes slitasje på kjeveleddet, ala hvis man gjesper og åpner kjeften til den store gullmedalje så er det en unaturlig posisjon for leddet. Kanskje kan det være stressrelatert, jeg har en tendens til å stramme kjevemusklene og bite sammen tennene når jeg er stressa (hvilket jeg er ofte).

 

Jeg har nå klart å holde knekke-lydene på avstand ved at jeg er veldig forsiktig med å ikke gape høyt. Når jeg må gjespe unngår jeg å åpne kjeften i nevneverdig grad. Det at jeg er bevisst på å ikke tvinge kjeven i posisjoner som virker belastende på leddet, gjør at leddet holder seg relativt stabilt og jeg slipper de usjarmerende knekkelydene.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kjeven min har også lenge laget slike knekke-lyder. Når jeg gaper vanlig kommer det ikke lyd, men hvis jeg presser underkjeven ut, forbi overkjeven liksom, kommer lyden. I tillegg kommer lyden hver gang jeg tygger mat på høyre side. Selv er jeg blitt så vandt til det at jeg ikke tenker noe særlig over det. Har tenkt på å spørre tannlegen men har aldri komt på å gjøre det når jeg er det. Skal prøve å huske det neste gang jeg er der.

Lenke til kommentar

Jeg har også dette "problemet"..

Jeg gikk til legen og dem tok røntgen uten resultat, fikk da muskelavslappende for at det skulle gi seg! Virket etter noen timer..

Så en morgen for et år eller 2 siden når jeg satt på bussen på vei til skolen, så låste den seg, og da pressa jeg bare litt på muskelen på den siden den hadde låst seg så gikk den opp!

så når kjeven låser seg nå så presser jeg bare litt så løsner den..

Det knekker av og til hos meg også, men er blitt vant med det nå :p

men blir veldig vond hvis jeg er hos tannlegen og har munnen åpen i lengre tid!

Lenke til kommentar
Jeg fikk også en biteskinne når jeg hadde det samme som deg. Problemet forsvant etter kort tid. Da sluttet jeg å bruke denne skinnen, og siden har jeg verken opplevd knekking eller låsing av kjeven :)

Flott å høre at det fungerte. Får min biteskinne neste uke tipper jeg, håper det ordner knekkinga og ømheten :)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg har også hatt denn knekkinga en god stund nå. Det er vondt! Tror det kommer etter tann-reguleringen jeg hadde for ca 1,5 år nå. Den kommer og går, men er der mest hvis jeg har sovet på den ene siden, altså att jeg ligger meg kinnet ned i puta. Og det gjør vondt å tygge osv. Også er det syykt irriterendes! Jaja.. Ikke noe å gjøre med det før om et års tid.!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

opp med seg..

 

Har hatt dette problemet jeg også noen år..

først var det på venstre side at det knakk og den låste seg, men fikk den opp igjen ved å presse litt på kinnet..

Nå har venstre side begynnt og nå klarer jeg ikke spise noen annet enn suppe..

Fikk det idag tidlig før jeg skulle på jobb så blir lite mat når det er slik som dette.

Nå klarer jeg heller ikke å få åpnet den opp igjen, fordi det er så stramt!

 

Har tatt røntgen uten resultat, fått bittskinne hos tannlege, men det gjorde det bare værre..

Noen tips til hva som må til?

er ikke noe særlig behagelig å ha det sånn som dette..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...