Gå til innhold

Hjelp til å "lage" gammeldags familienavn


Astralnoise

Anbefalte innlegg

Ja, du leste riktig. Jeg har veldig lyst til å ha et skikkelig familie-etternavn, og leter etter et navn som virker litt adelig, gammeldags og norsk, men som samtidig ikke er standard norrønt (torsson, olesson, blablabla).

 

Et par eksempler jeg har funneter:

 

Løvenskiold

Knagenhjelm

Werenskiold

 

Det trenger jo ikke ha noe med våpen å gjøre, men jeg hadde hatt veldig lyst til å finne noe med "Drake", "Draken-" eller lignende. Ja, høres klisje ut, kanskje litt teit. Men jeg liker det, og jeg søker seriøse råd.

Jeg ville gjerne sett at ordene som navnet består av hadde vært tegn på noe nobelt, heltelig, lojalitet, stolthet eller lignende. Sånn typisk tittel/"nickname" man ville fått om man begikk noble dåder i middelalderen.

Jeg har også tenkt å leve opp til navnets betydning, på en eller annen måte. Det er forresten der drake kom inn hos meg, siden det representerer selvstendighet, ærlighet, verdighet og styrke.

 

Bare sleng inn forslag. Både norske og norrøne ord og ordkombinasjoner godtas!

 

Tusen takk på forhånd. :)

Endret av Astralnoise
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Joda! Man kan kalle seg Olsen om man vil, men det er ikke anbefalt, pga. forvirringen.

 

Om du velger ett etternavn som færre enn 200* nordmenn har, så må du ha tillatelse fra alle (eller tilknytning til navnet, som f.eks. giftemål eller slektskap, som Lord-KGA nevner), kun om du velger et vanlig navn som brukes av flere enn 200 er det fritt fram. Om du finner deg ett lovlig navn som absolutt ingen andre har er det selvsagt også bare å bytte.

 

*Denne grensa ble senket fra 500 til 200 for noen år siden, som førte til at mitt etternavn ikke lenger er "beskyttet", men det spiller liten rolle.. Om noen "utenforstående" vil bytte etternavn til Rognmo har ikke jeg noe problem med det. :)

 

 

Edit: Olsen kan du altså kalle deg (flere enn 200 brukere), men derimot ikke Løvenskiold (kun 70 brukere)..

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er etter min mening rimelig jålete og direkte harry å gi seg selv et flott navn. Med mindre man har navn som Quisling eller Rinnan, bør man holde på det navnet man har fått. Dessuten er vel Werenskiold, Tordenskiold, Knagenhielm m.fl. gamle adelsnavn. Men adelen er jo for lengst avskaffet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...