Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

"religiøse" hodeplagg i politiet


Mannen med ljåen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En slik politiburka skulle vel være en del at den godkjente uniformen. Det var såvidt jeg vet aldri aktuellt å la dem bruke sivile burkaer i valgfrie farger.

 

men uansett... Det finnes flere religioner enn Islam, så hvis man designer en offentlig godkjent burka, så forplikter man seg vel til å gjøre det samme for ballett-og-helsetrøye-religionen min også?

 

var det derfor man sa nei til burka?

 

jeg ville ikke latt meg arrestere av en maskert politibetjent.

Lenke til kommentar

Dette har vært diskutert både i politikk- og religionskategoriene. Juridisk er det ikke noe i veien for å vedta en slik uniformsforskrift, og det er heller ikke noe juridisk i veien for å begrense den til reelle religiøse symboler.

 

Som jeg sa i en annen tråd, om du vil lage en tullereligion, skaffe nok medlemmer til å få den registrert, og så tvinge dem til å gå med for eksempel ballerinaskjørt eller nisseluer (som en annen foreslo) hele tiden, så vær så god. Den religionen ville fort nok dø ut av seg selv, når tullingene som var med gikk lei av å gå i ballerinaskjørt...

 

Det er ellers ikke snakk om burka, det er snakk om å ha lov til å gå med sjal (hijab) til uniformen. Den maskerer ikke, ansiktet er fortsatt synlig.

 

Jeg hadde ikke hatt noen problemer med disse:

 

20333209.jpg

 

Man kan argumentere for at politiet skal være nøytralt, men det er et politisk eller moralsk argument, ikke et juridisk. Man kan også argumentere for at politiet i en demokratisk rettsstat bør representere et bredest mulig snitt av befolkningen, og det er dermed er positivt å gjør det mulig også for muslimske kvinner å bli politi.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Misforstå meg rett. Jeg sa ikke at det bare var religiøse symboler det ikke var noe juridisk i veien for å tillate. Jeg sa at det ikke var noe juridisk i veien for å tillate bare (reelle) religiøse symboler. Ser du forskjellen? Det er ikke noe juridisk i veien for å tillate andre symboler heller, dersom samfunnet/lovgiverne måtte ønske det, men det er ikke noenting juridisk som sier at skal vi tillate en type symboler så må vi tillate alle.

 

Om man skal det ene eller andre er et annet spørsmål, av politisk eller religiøs karakter, men nå er enne tråden postet i juss-delen, så da var det mitt utgangspunkt.

 

Det er ikke opp til meg å definere "reelle religiøse symboler", men Forsvarsdepartementet brukte denne dfinisjonen i sin begrunnelse for å tillate hijab i forsvaret:

 

Forsvaret tillater medlemmer av religiøse trossamfunn å bære synlig religiøse symboler som det enkelte trossamfunn identifiserer som så betydningsfulle i forhold til troen, at disse må/skal bæres av vedkommende for å kunne identifiseres som medlem.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

At lovverket er fullt av særbestemmelser. For eksempel er rasistiske ytringer spesielt forbudt på tross av generell ytringsfrihet, lover tillater "positiv forskjellsbehandling" av menn og kvinner, og så videre. Vi har odelsrett, særskatter, og mere. Det er ingen paragraf i grunnloven som sier at skal folk få gå med kristenkors så kan vi ikke forby hakekors.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...