Gå til innhold

Hjelp meg å bli politisk. Hvordan virker det?


Anbefalte innlegg

Partipolitikk handler mye om smisking. Skal du komme deg opp i partiet bør du være enig med flertallet i partiet i nesten alle saker, være veldig engasjert og du må få folk til å like deg. Gjør du det så kan du komme langt.

 

Jeg tror ikke du kommer langt med smisking i etablerte partier. De vil fort veie deg og finne deg for lett. ABB ble for eksempel funnet for lett for FrP.

Han ble vel funnet for ekstrem... Endret av turbonello
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har man valgt feil parti. Det er innlysende.

Det er sjeldent at man er helt enig med et parti om man danner sine egne meninger. Så det blir helt feil å si at man har valgt feil parti.

 

 

Å være uenig i noe bare for uenighetens skyld, syntes jeg bare er teit. Det samme med å mene noe bare for å ha en mening om noe... På enkelte områder har jeg rett og slett ikke gjort meg opp noen mening. Og enkelte ting er så lite viktig for meg at jeg ikke gidder å bry meg særlig om det. =) Og sånn tror jeg det er med de fleste egentlig... Hvis den småtingen er viktigere for en annen person, så er det greit for meg at vedkommende får gjennomslag for det...

Jeg forstår ikke helt hva du vil frem til. Det du skriver er selvfølgeligheter. Men det er forsatt lurt å ikke presse for hardt på meninger som du er uenig i partiet. Spesielt når du må forsvare standpunktene på stand og i skoledebatter. Det er en langt bedre løsning enn din løsning om å ikke være politisk aktiv i det hele tatt, fordi du klarer ikke å finne et parti du er enig i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Og noen er bedre til å screene andre mennesker. Det er et fag innen økonomisk teori.

 

Økonomisk teori innen følgende enorme emner kan hjelpe deg:

Litt å lese der for turbonello. Selv kan jeg altfor lite om disse enorme feltene. Der er noen som kan en del om det i Norges Bank vet jeg.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Hvordan bli politisk oppdatert.

Letteste måten er vel å lese aviser. (nei dagbladet og vg er ikke aviser lenger - de er sladderblader) Og begyn å følg med på nyhetene på nrk/tv2. Skal ikke noe særlig mere til.

Starter du helt på bar bakke så vil det ta litt tid å komme ajour.

 

Hvordan bli politiker derimot?

Verv deg tidlig.

Aldri ha en betalt jobb.

Kom med manage rare forslag som både i teori OG praksis aldri kan fungere, men sett dem ut i live likevel.

Aldri svar direkte på et spørsmål, svar helst på noe helt annet, men må du svare svar så unvikende og altomfattende om mulig.

Tro at mennesker gjør det de blir bedt om uten noen form for kontroll, så det er ingen vits i å ha noe som helst kontrollorgan.

 

Men viktigst av alt, begyn å "smånikke" med hode mens du snakker.

Da tror jeg man skulle være i mål.

Endret av wampster
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Camlon sier jo egentlig det logiske som er sannhet i alle relasjoner, man må vokte sine ord på gullvekt. Problemet blir selvsagt mangedobbelt i relasjoner som omhandler makt.

 

Eller være litt mer ydmyk og mindre dogmatisk for andre meninger. Debatten bør foregå internt og den kan være hard, så hard at fillene fyker, men når man har tatt en beslutning, får man stå lojalt bak den beslutningen eller melde seg ut av partiet om det er en veldig viktig sak for en.

 

Hvorfor henge seg i bagateller når det er så mange trær?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Da har man valgt feil parti. Det er innlysende.

Det er sjeldent at man er helt enig med et parti om man danner sine egne meninger. Så det blir helt feil å si at man har valgt feil parti.

Hvis man er uenig i mesteparten av de mest viktige tingene, så er det meget stor sannsynlighet for at det finnes et annet parti som har mer til felles med dine meninger enn akkurat det partiet du er i.

 

Jeg tviler på at alle som driver med politikk har satt seg grundig inn i absolutt alle partiene, for så å velge ett parti og så begynne derfra. De fleste vil jeg tro at går i samme retning som det venner og bekjente har gjort, eller noe i den duren der...

 

Jeg leste forleden dag om en arbeiderparti-fyr som ble kritisert for å fremme Venstrepolitikk. Ikke kritisert på en negativ måte, men heller i positiv forstand. =P

 

Å være uenig i noe bare for uenighetens skyld, syntes jeg bare er teit. Det samme med å mene noe bare for å ha en mening om noe... På enkelte områder har jeg rett og slett ikke gjort meg opp noen mening. Og enkelte ting er så lite viktig for meg at jeg ikke gidder å bry meg særlig om det. =) Og sånn tror jeg det er med de fleste egentlig... Hvis den småtingen er viktigere for en annen person, så er det greit for meg at vedkommende får gjennomslag for det...

Jeg forstår ikke helt hva du vil frem til. Det du skriver er selvfølgeligheter. Men det er forsatt lurt å ikke presse for hardt på meninger som du er uenig i partiet.

Man skal ikke "presse på", men man skal ta opp temaet og argumentere saklig for det, og argumentere i tråd med partiets grunnleggende verdier. Hvorfor disse meningene er mer i tråd med partiets grunnleggende verdier/standpunkt enn det rådende synet, for eksempel...

 

I Venstre så har man ulike meninger ofte grunnet dets liberale verdigrunnlag og dets grønne naturvennelige verdier. Ikke sånn at verdene, spriker voldsomt, for det er en brei enighet om de viktigste tingene. Men man er da velkommen til å mene og ytre seg annerledes...

 

Spesielt når du må forsvare standpunktene på stand og i skoledebatter. Det er en langt bedre løsning enn din løsning om å ikke være politisk aktiv i det hele tatt, fordi du klarer ikke å finne et parti du er enig i.

Min mening er at man burde være politisk aktiv dersom man brenner for noe...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på hvordan parolen "for LO og styrking av arbeidsmiljøloven" i Venstre ville blitt tatt opp....

Nå overdriver du sterkt. Venstre er ikke anti-LO. Venstre er (og noen burde selvsagt være det!!!) skeptiske til LO, og forsøker å belyse problematikk etc. Men venstre er for full organisasjonsfrihet, og det har de vært helt siden partiet ble startet, og Venstre er norges eldste parti. Mon tro at det var de som også gjorde det mulig å organisere seg på den måten også, men det vet jeg ikke helt sikkert. Uansett så må det være lov til å stille kritiske spørsmål til en sånn stor organisasjon som gir et utall millioner i partistøtte til et bestemt sosialdemokratisk parti...

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Lurer på hvordan parolen "for LO og styrking av arbeidsmiljøloven" i Venstre ville blitt tatt opp....

Nå overdriver du sterkt. Venstre er ikke anti-LO. Venstre er (og noen burde selvsagt være det!!!) skeptiske til LO, og forsøker å belyse problematikk etc. Men venstre er for full organisasjonsfrihet, og det har de vært helt siden partiet ble startet, og Venstre er norges eldste parti. Mon tro at det var de som også gjorde det mulig å organisere seg på den måten også, men det vet jeg ikke helt sikkert. Uansett så må det være lov til å stille kritiske spørsmål til en sånn stor organisasjon som gir et utall millioner i partistøtte til et bestemt sosialdemokratisk parti...

 

Hva har dette med spørsmålet/tankeeksperimentet å gjøre?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hvorfor henge seg i bagateller når det er så mange trær?

 

Og det påstår en rablende gal konspiratoriker som deg?

 

Kan du gi noen eksempler på slike konspirasjoner?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Lurer på hvordan parolen "for LO og styrking av arbeidsmiljøloven" i Venstre ville blitt tatt opp....

Nå overdriver du sterkt. Venstre er ikke anti-LO. Venstre er (og noen burde selvsagt være det!!!) skeptiske til LO, og forsøker å belyse problematikk etc. Men venstre er for full organisasjonsfrihet, og det har de vært helt siden partiet ble startet, og Venstre er norges eldste parti. Mon tro at det var de som også gjorde det mulig å organisere seg på den måten også, men det vet jeg ikke helt sikkert. Uansett så må det være lov til å stille kritiske spørsmål til en sånn stor organisasjon som gir et utall millioner i partistøtte til et bestemt sosialdemokratisk parti...

 

Hva har dette med spørsmålet/tankeeksperimentet å gjøre?

Bare sa det... Hvorfor nevnte du egentlig det du nevnte? Du har jo tatt opp dette før også. At Venstre er arbeidshatere og så videre, uten at du kan argumentere og begrunne det noe videre, spessielt når du blir konfrontert med at Venstre ønsker å fjerne skatt på arbeid, noe som selvsagt vil øke intensivet til å arbeide, og gjøre det mer lønnsomt...

 

Den parolen du viser til, ville blitt tatt opp på følgende måte: Venstre er for oppmykning i arbeidsmiljøloven, på den måten at folk får mer frihet til å kunne velge selv. Så kan man jo argumentere for eller i mot, basert på de liberale verdiene... Det mest liberale er vel slik jeg ser det i alle fall, å myke opp i arbeidsmiljøloven og på den måten gi arbeiderne frihet til å velge selv (...) men ikke bli tvunget til noe (...)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg tviler på at alle som driver med politikk har satt seg grundig inn i absolutt alle partiene, for så å velge ett parti og så begynne derfra. De fleste vil jeg tro at går i samme retning som det venner og bekjente har gjort, eller noe i den duren der...

Jeg er i så måte et unntak, siden de fleste i min famile er borgerlige. Jeg er vant med å bli kalt kommunist, selv av mine barn, så når noen her inne gjør det, drar jeg på smilebåndet.

 

Uansett så må det være lov til å stille kritiske spørsmål til en sånn stor organisasjon som gir et utall millioner i partistøtte til et bestemt sosialdemokratisk parti...

 

Selvsagt.

 

Husker du debatten om DLF, Inflasjon, Gullstandard, depressiv deflasjon, der jeg skrev at Haavelmo så på inflasjon som en drakamp om reelle deler av samfunnskaken og der inflasjon er den mekanisme som "løser" fordelingskampen i et demokratisk samfunn?

 

Kjente norske økonomer som avdøde sentralbanksjef Hermod Skåmland har hevdet at LO har spilt en modererende / disiplinerende rolle i inntektsoppgjørene.

 

Det tok veldig lang tid før jeg fant ut at jeg har vært sosialdemokrat hele livet. Eu saken er imidlertid en sak jeg ikke håper kommer på dagsorden med det første i arbeiderpartiet. Der tilhører jeg mindretallet. Da kan jeg komme til å bryte ut og danne et liberalt sosialdemokratisk parti med programfesting av Nei til Eu som jeg antar Venstre har. I andre saker er jeg langt mer enig med Arbeiderpartiet enn med Venstre. Særlig gjelder dette synet på skatter og avgifter og på statens rolle.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Bare sa det... Hvorfor nevnte du egentlig det du nevnte?

 

Fordi alle partier har sine "hellige kyr". Og kroken var ikke stor engang.

 

Du har jo tatt opp dette før også. At Venstre er arbeidshatere og så videre, uten at du kan argumentere og begrunne det noe videre, spessielt når du blir konfrontert med at Venstre ønsker å fjerne skatt på arbeid, noe som selvsagt vil øke intensivet til å arbeide, og gjøre det mer lønnsomt...

 

Selvsagt har jeg grunngitt min påstand. Eneste som gjenstår er at du kaller det "du har ikke grunngitt det". Det som er faktum er at du er ideologisk blindet til å tenke en eneste rasjonell tanke og breker ut det som er "standard venstretale".

 

Forsåvidt ikke noe som er spesielt med Venstre. Det gjelder absolutt alle partier.

 

Den parolen du viser til, ville blitt tatt opp på følgende måte: Venstre er for oppmykning i arbeidsmiljøloven, på den måten at folk får mer frihet til å kunne velge selv. Så kan man jo argumentere for eller i mot, basert på de liberale verdiene... Det mest liberale er vel slik jeg ser det i alle fall, å myke opp i arbeidsmiljøloven og på den måten gi arbeiderne frihet til å velge selv (...) men ikke bli tvunget til noe (...)

 

Selvsagt. En perfekt korrekt tale.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Selvsagt har jeg grunngitt min påstand. Eneste som gjenstår er at du kaller det "du har ikke grunngitt det". Det som er faktum er at du er ideologisk blindet til å tenke en eneste rasjonell tanke og breker ut det som er "standard venstretale".

 

Det skriver personen som kun har dette

 

Hvorfor henge seg i bagateller når det er så mange trær?

Og det påstår en rablende gal konspiratoriker som deg?

 

å fare med.

Lenke til kommentar

Og noen er bedre til å screene andre mennesker. Det er et fag innen økonomisk teori.

 

Økonomisk teori innen følgende enorme emner kan hjelpe deg:

Litt å lese der for turbonello. Selv kan jeg altfor lite om disse enorme feltene. Der er noen som kan en del om det i Norges Bank vet jeg.

Har sjekket ut alle disse lenkene nå, å lest litt. Litt usikker på hva jeg skal bruke den informasjonen til, eller hva du sikter til, men.. Har jeg virkelig behov for dette? Hvorfor er det noe jeg skal lese? (Nei, jeg orker ikke lese alt dette - spesielt ikke uten noe mål og mening)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Har sjekket ut alle disse lenkene nå, å lest litt. Litt usikker på hva jeg skal bruke den informasjonen til, eller hva du sikter til, men.. Har jeg virkelig behov for dette?

 

La det være tilstrekkelig nå, men ta vare på dem.

 

Hvorfor er det noe jeg skal lese? (Nei, jeg orker ikke lese alt dette - spesielt ikke uten noe mål og mening)

 

Målet er å søke litt dypere. Menigen er å forstå hvordan økonomer "screener" personer. Du spurte en gang etter mine dikt.

 

Her

 

http://www.dinmediaside.no/

 

finner du noen få.

 

Ingen er så stor som han tror vi andre tror.

Hvem vet hva som i mennesket bor?

Jeg er ingen Ibsen tolk,

men lytt til vanlige folk.

Maktglade og hevngjerrige

personer skulle man sky.

Sterke personer skulle man forby.

Vær kritisk til personer som mener å følge et kall.

Ibsens budskap i et nøtteskall.

 

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Selvsagt har jeg grunngitt min påstand. Eneste som gjenstår er at du kaller det "du har ikke grunngitt det". Det som er faktum er at du er ideologisk blindet til å tenke en eneste rasjonell tanke og breker ut det som er "standard venstretale".

 

Det skriver personen som kun har dette

 

Hvorfor henge seg i bagateller når det er så mange trær?

Og det påstår en rablende gal konspiratoriker som deg?

 

å fare med.

 

Dette skulle altså være beviset på at du er rablende gal.

Som Turbonello utmerket godt vet, var LO-hintet til en helt annen tråd.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Jeg tviler på at alle som driver med politikk har satt seg grundig inn i absolutt alle partiene, for så å velge ett parti og så begynne derfra. De fleste vil jeg tro at går i samme retning som det venner og bekjente har gjort, eller noe i den duren der...

Jeg er i så måte et unntak, siden de fleste i min famile er borgerlige. Jeg er vant med å bli kalt kommunist, selv av mine barn, så når noen her inne gjør det, drar jeg på smilebåndet.

Okei. Ja, selvsagt. Verden er jo ikke svart/hvit.

 

Uansett så må det være lov til å stille kritiske spørsmål til en sånn stor organisasjon som gir et utall millioner i partistøtte til et bestemt sosialdemokratisk parti...

 

Selvsagt.

 

Husker du debatten om DLF, Inflasjon, Gullstandard, depressiv deflasjon, der jeg skrev at Haavelmo så på inflasjon som en drakamp om reelle deler av samfunnskaken og der inflasjon er den mekanisme som "løser" fordelingskampen i et demokratisk samfunn?

 

Kjente norske økonomer som avdøde sentralbanksjef Hermod Skåmland har hevdet at LO har spilt en modererende / disiplinerende rolle i inntektsoppgjørene.

 

Det tok veldig lang tid før jeg fant ut at jeg har vært sosialdemokrat hele livet. Eu saken er imidlertid en sak jeg ikke håper kommer på dagsorden med det første i arbeiderpartiet. Der tilhører jeg mindretallet. Da kan jeg komme til å bryte ut og danne et liberalt sosialdemokratisk parti med programfesting av Nei til Eu som jeg antar Venstre har. I andre saker er jeg langt mer enig med Arbeiderpartiet enn med Venstre. Særlig gjelder dette synet på skatter og avgifter og på statens rolle.

 

Her er noe relatert stoff hentet ut i fra utkastet til Venstres nye stortingsprogram for 2013 - 2017:

 

Europapolitikk

Globaliseringen har økt behovet for internasjonalt samarbeid og overnasjonal politisk styring. Utfordringen er å finne en balanse mellom effektiv styring, demokratisk deltakelse og kontroll og det grunnleggende liberale prinsipp om at avgjørelser skal tas nærmest der avgjørelsen gjelder.

 

Venstre er grunnleggende positiv til et sterkt europeisk samarbeid. Norsk europapolitikk utøves i dag gjennom EØS avtalen, Schengen-avtalen og øvrige avtaler med EU, og gjennom medlemskap i Nordisk råd, Europarådet, NATO, OECD og OSSE. Norge deltar aktivt i disse organisasjonene for å etablere felles spilleregler og for å fremme våre verdier og interesse.

 

Organisasjonen for sikkerhet og samarbeid i Europa (OSSE) er det eneste sikkerhetsforum der alle land i Europa, Sentral- Asia, Sør-Kaukasus, samt Russland, USA og Canada deltar på like vilkår for å fremme stabilitet, trygghet, demokrati og menneskerettigheter. Samarbeidet i Europarådet og OSSE er viktig for å fremme demokrati, menneskerettigheter og rettsstatsprinsipp.

 

Venstre er grunnleggende positiv til EU som en arena for økonomisk og politisk samarbeid og for freds- og demokratibygging over landegrensene i Europa. Samtidig må internasjonalt samarbeid alltid balanseres mot prinsippet om at avgjørelser skal tas nærmest de borgerne avgjørelsene gjelder. Venstre vil ha et smalere EU der færre detaljer reguleres på europeisk nivå. Samtidig må felles utfordringer løses i fellesskap. EU må ha virkemidler til å forplikte medlemslandene på områder der vi har store slike utfordringer, som i klimapolitikken. Det folkevalgte Europaparlamentets rolle bør styrkes.

 

Venstre vil:

• Føre en aktiv Europapolitikk og styrke samarbeidet med EU, spesielt innenfor miljø, klima, forskning og

menneskerettigheter.

• Styrke samarbeidet med EUs demokratiske institusjoner, særlig Europaparlamentet.

• Gi EFTA-landene en observatør i Det europeiske råd.

• I større grad bruke mulighetene som økt regionalt samarbeid innenfor EU gir.

• Samle koordineringsansvaret for regjeringens europapolitikk under én statsråd.

 

 

------------------

 

 

Norsk medlemskap i EU

Alternativ :

EU-samarbeidet er i stadig utvikling og har utvidet seg til en rekke områder siden Norge tok stilling til medlemskapsspørsmålet sist. Gjennom EØS-avtalen og Schengen-avtalen er Norge sterkt integrert i de økonomiske og rettslige delene av det europeiske samarbeidet, mens vi står utenfor de formelle politiske beslutningsprosessene i EU.

 

Venstre var pådriver for og har vært en forsvarer av EØS-avtalen, som blant annet har gitt en helt avgjørende tilgang for norsk næringsliv til det europeiske markedet.

 

Samtidig erkjenner Venstre at Norge på lang sikt vil være best tjent med et fullt medlemskap. Et medlemskap i EU vil gi Norge politisk innflytelse og større muligheter til å ivareta norske interesser. Men EU-samarbeidet lider nå under store økonomiske utfordringer, noe som gjør det lite aktuelt med en medlemskapssøknad i neste stortingsperiode.

 

Forutsetningen for en ny EU-debatt er en stabil tilslutning i befolkningen. En eventuell søknad om medlemskap vil være gjenstand for ny landsmøtebehandling i Venstre.

Venstre er og skal være et parti med rom for ulike syn i EU-debatten. En del av partiet mener Norge er best tjent med kun å beholde EØS-avtalen. Dette begrunnes først og fremst ut fra behovet for nasjonal selvråderett og muligheten for at Norge kan være en uavhengig pådriver i viktige internasjonale spørsmål.

Hvis spørsmålet om EU-medlemskap blir aktualisert, kan det kun avgjøres av Stortinget etter en ny folkeavstemning. En eventuell ferdig forhandlet avtale må derfor legges frem for det norske folk til avstemning. Venstres stortingsrepresentanter vil følge utfallet fra folkeavstemmingene.

 

Alternativ :

EU-samarbeidet er i stadig utvikling og har utvidet seg til en rekke områder siden Norge tok stilling til medlemskapsspørsmålet sist. Gjennom EØS-avtalen og Schengen-avtalen er Norge sterkt integrert i de økonomiske og rettslige delene av det europeiske samarbeidet. Venstre var pådriver for og har vært en forsvarer av EØS-avtalen, som blant annet har gitt en helt avgjørende tilgang for norsk næringsliv til det europeiske markedet.

 

Det ligger ikke til rette for å starte en ny EU-debatt i Norge de nærmeste årene. Derfor vil Venstre at Norge skal videreutvikle samarbeidet med EU basert på EØS-avtalen, og det tette samarbeidet på andre områder. Hvis spørsmålet om EU-medlemskap skulle bli aktualisert vil Venstre åpent vurdere alle sider ved spørsmålet. Et eventuelt medlemskap kan kun avgjøres av Stortinget etter en ny folkeavstemning.

 

Venstres stortingsrepresentanter vil følge utfallet fra folkeavstemmingen.

 

 

 

 

 

Endret av turbonello
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Dette skulle altså være beviset på at du er rablende gal.

Som Turbonello utmerket godt vet, var LO-hintet til en helt annen tråd.

 

Er det alt du har å fare med av argumenter? Slutt å fylle forumets servere med tøv. Det tar tid og lese. Det beste som kan sies om deg er at du er en tidstyv, så forvent ikke svar på mer svada.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...