Gå til innhold

Programmer å programere Java i?


Anbefalte innlegg

Poenget med at lærere og forelesere oppfordrer til bruk av notepad/vim/emacs på grunnkurs i programmering / java er at studentene ikke skal lære at eclipse eller netbeans brukes til å programmere Java, men kun er et hjelpemiddel. De vet ikke at det i utgangspunktet kun er tekst som blir oversatt til instruksjoner maskinen skjønner (indirekte og direkte).

 

For oss så er det trivielt men for nybegynnere så er det ikke så enkelt.

Endret av LordjOX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Når jeg hadde programmering på UiA for et par år siden brukte vi Eclipse. Det er egentlig et supert program for personer som er nye til programmering, siden det har veldig god støtte for code-completion og debuggeren som følger med fungerer også svært bra. Det er nå hvertfall min mening, og det resulterte i å lære meg java :)

Lenke til kommentar
Når jeg hadde programmering på UiA for et par år siden brukte vi Eclipse. Det er egentlig et supert program for personer som er nye til programmering, siden det har veldig god støtte for code-completion og debuggeren som følger med fungerer også svært bra. Det er nå hvertfall min mening, og det resulterte i å lære meg java :)

 

Du blir ikke en dyktigere Java-programmerer av å bruke et verktøy som halvveis skriver koden for deg og som viser deg hvor alle feilene dine er. I en læringssituasjon mener jeg at notepad er bedre, da man tvinges til å _lære_ seg syntaks. Kompilering og kjøring av Java-kode fra kommandolinjen er også ting man ikke trenger å vite noe som helst om når man bruker Eclipse, noe som er meget uheldig etter min mening.

 

Men for folk som driver med Java til daglig er IDE'er som Eclipse uunnværlige.

 

Werner

Endret av wernie
Lenke til kommentar
Når jeg hadde programmering på UiA for et par år siden brukte vi Eclipse. Det er egentlig et supert program for personer som er nye til programmering, siden det har veldig god støtte for code-completion og debuggeren som følger med fungerer også svært bra. Det er nå hvertfall min mening, og det resulterte i å lære meg java :)

 

Du blir ikke en dyktigere Java-programmerer av å bruke et verktøy som halvveis skriver koden for deg og som viser deg hvor alle feilene dine er. I en læringssituasjon mener jeg at notepad er bedre, da man tvinges til å _lære_ seg syntaks. Kompilering og kjøring av Java-kode fra kommandolinjen er også ting man ikke trenger å vite noe som helst om når man bruker Eclipse, noe som er meget uheldig etter min mening.

 

Men for folk som driver med Java til daglig er IDE'er som Eclipse uunnværlige.

 

Werner

 

Jeg er uenig med deg om at Notepad er bedre enn f.eks Eclipse for en nybegynner fordi:

 

Når IDE gir deg muligheten til å svært enkelt finne ut hvilke metoder en klasse har og hvilke parametre metodene tar og hva disse metodene returnerer så gjør det at å lære seg API-er blir vesentlig enklere.

 

API-ene jeg snakker om er de i java.lang.* og java.util.* pakkene., som f.eks java.lang.String og java.util.Vector.

 

Etter å ha programmert i java en god stund så kan du klassene i disse pakkene ut og inn, men til å begynne med så er det veldig klønete og finne fram på noen annen måte. Å ha egne vinduer med javadoc tar for lang tid. Du ender opp med å måtte bytte mellom vinduer hele tida.

 

Andre ting en IDE hjelper deg med er indenting. Personlig klarer jeg ikke lese kode som er indentet riktig. Nybegynnere er notoriske for å ikke klare å indente kode riktig - de har ikke nok erfaring. At IDE-en hjelper dem med indentingen så de kan konsentrere seg om syntaxen(grammatikk) og API-ene (glosene) ser jeg som et stort pluss.

 

Et skikkelig IDE fargekoder også koden din, så den blir lettere å lese. Notepad mangler denne featuren også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...