Gå til innhold

[Løst]Hjelp: KVM med IP styring?


Thorz

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har et veldig spesielt behov. Jeg har 2 PC-er på pulten på jobb. Den første (PC nr. 1) er min hoved-pc som jeg har tilgang til via Remote Desktop hvor som helst fra jobbs netteverket. Den andre (PC nr. 2) ligger på et isolert nettverk. Det er ingen form av kommunikasjon mellom disse 2 nettverk. Her beskriver jeg de 2 behovene jeg har:

 

- KVM svitsjing mellom de 2 PC-er når jeg sitter på kontoret slik at jeg trenger kun 1 sett av tastatur/mus/skjerm for å styre dem lokalt.

 

- En måte å fjernstyre dette KVM svitsjet via IP slik at jeg kan ha tilgang til den via mitt jobbnettverk for å fjernstyre PC nr.2 da denne PC-en kan ikke nås fra nettverket (eller på ingen andre måte, for eksempel internett. PC-en ligger på et annet nettverk som er helt isolert). KVM svitsjet må gi meg tilgang da til PC nr.2 som om jeg brukte Remote Desktop eller VNC mot den.

 

Jeg har sett 2 produkter under KVM Extender kategorien på Komplett som ser ut til å tilby det jeg trenger men da jeg ikke er kjent med dette er jeg veldig usikker om hva er det som jeg må bestille (ev. ekstra utstyr). Jeg trenger ikke en stor KVM løsning da det er kun 2 PC-er vi snakker om, og kun 1 av dem har jeg behov for å fjernstyre fra nettverket ved bruk av KVM svitsjet. Noen muligheter jeg har sett er:

 

1. ATEN KVM on the Net CN-6000

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=317871

Produsentens varenr.: CN-600

 

2. Belkin Omniview Enterprise Remote IP

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=345425

Produsentens varenr.: F1DE101HEA

 

Det som gjør dette så vanskelig er at da jeg kjøper som bedrift har jeg ikke tilgang til angrerett slik at jeg kunne teste produktet her og ev. returnere den hvis det ikke dekker behovet. Jeg har ikke anledning til å kjøpe privat og teste dette først.

 

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En annen mulighet er at du setter inn 2 nettverkskort og kabler disse 2 maskinene sammen, enten direkte med en krysset kabel eller en hub. Og setter dem da med egnet ip nett.

 

Du kan da kjøre rdp mot den ene maskina og starte rdp på den og koble opp mot den andre.

 

Dette vil nok være en billigere og enklere løsning som gjør at du vil få aksess til begge maskine fra hvor som helst på nettverket.

Lenke til kommentar
En annen mulighet er at du setter inn 2 nettverkskort og kabler disse 2 maskinene sammen, enten direkte med en krysset kabel eller en hub. Og setter dem da med egnet ip nett.

 

Du kan da kjøre rdp mot den ene maskina og starte rdp på den og koble opp mot den andre.

 

Dette vil nok være en billigere og enklere løsning som gjør at du vil få aksess til begge maskine fra hvor som helst på nettverket.

 

 

Helt enig, noe slik var det første jeg prøvde, men men får ikke det til. Har satt 2 NIC på PC-nr2, 1 på nettverk A (jobbs nettverk) og 1 på nettverk B (isolert nettverk). Jeg får ikke ordentlig ruting i PC-nr2, maskinen blir forvirret med de 2 nettverkskortene. Denne maskinen har Windows XP. NIC-1 (jobbs nett) er konfigurert via DHCP, NIC-2 (isolert nett) har statisk IP konf.

 

Har du noe ide om hvordan kan jeg gjøre at dette fungerer? Jeg har gjort dette en gang i Wndows 2000 tiden men da var maskinen en Windows 2000 server som jeg kunne aktivere RRAS (routing and remote access services) men finner ikke noe slik i XP.

 

Takk!

Endret av Thorz
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

vet ikke noe om belkin og aten sine produkter,

men slik det er med "mine" produkter som jeg kjenner så trenger du:

1stk http://trendnet.com/langen/products/prodde...101&cat=108

1stk http://trendnet.com/langen/products/prodde...03R&cat=108

 

Dette for første boksen er bare konvertering til ip, så trenger du en kvm switch i tillegg, veil for disse er 3675 for ip boksen og 1100 for kvm switchen, så trenger du i tillegg kabelsett 1-8 etter hva du trenger... 100-200kr per sett alt etter lengde/ps2/usb osv... (alt eks mva.)

Lenke til kommentar
vet ikke noe om belkin og aten sine produkter,

men slik det er med "mine" produkter som jeg kjenner så trenger du:

1stk http://trendnet.com/langen/products/prodde...101&cat=108

1stk http://trendnet.com/langen/products/prodde...03R&cat=108

 

Dette for første boksen er bare konvertering til ip, så trenger du en kvm switch i tillegg, veil for disse er 3675 for ip boksen og 1100 for kvm switchen, så trenger du i tillegg kabelsett 1-8 etter hva du trenger... 100-200kr per sett alt etter lengde/ps2/usb osv... (alt eks mva.)

 

Takk skal du ha. Skal sjekke på dette. Jeg har USB mus/tastatur, håper det kan jobbe med det. Ser at den første boksen bruker PS2.

Lenke til kommentar
En annen mulighet er at du setter inn 2 nettverkskort og kabler disse 2 maskinene sammen, enten direkte med en krysset kabel eller en hub. Og setter dem da med egnet ip nett.

 

Du kan da kjøre rdp mot den ene maskina og starte rdp på den og koble opp mot den andre.

 

Dette vil nok være en billigere og enklere løsning som gjør at du vil få aksess til begge maskine fra hvor som helst på nettverket.

 

det er en grun til at nettverkene er adskilt og en slik løsning vil være en stor sikkerhetsrissiko.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Den der ser veldig interessant faktisk Dal. Jeg har vart mye borte fra kontoret men skal se på dette og den forrige løsningen anbefalt her med en gang jeg kan.

 

Takk!

 

EDIT: Dette er akkurat det jeg lettet etter! Har nå sendt mail forespørsel til de 2 leverandørene her i Norge. Håper de har det på lager. Takk igjen!

 

---

 

EDIT2: Har brukt Lantronix Spider i flere mnd. nå. Fantastisk produkt må jeg si. Dekker behovet jeg hadde totalt. Mange takk igjen Dal for en så bra anbefaling!

Endret av Thorz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...