Gå til innhold

Den ultimate tråden om ost


Addan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ost er fantastisk.

 

Av "vanlige" oster så må jeg si det er Synnøve som vinner her i gården. Men er også glad i disse billigmerkene, firstprice, coop osv. Synes de har mer smak og virker mer moden faktisk. Jarlsberg spiser jeg sågodt som aldri da denne er veldig smakløs.. Men er jo en grei smelteost om ikke annet.

 

Som pålegg så er det lite som slår en godt moden blåmuggost.

 

Stusser forresten på hvorfor det skal være så vanskelig og få tak i cheddar her til lands? Er jo stortsett kun de store velutstyrte butikkene som har det, og de koster jo deretter.

 

Kan jo ikke lage potatoskins uten cheddar!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Ja kan egentlig ikke skjønne meg på folk som liker Norvegia bedre enn Jarlsberg. Jarlsberg er jo et fyrverkeri av smaker i forhold med den litt stramme ettersmaken. Enkelte blåmuggoster er gode på riktig brød, men ingen favoritt. Nøkkelost er noe som for min del hører jula til og er kjempegodt på aniskringle og ellers ferskt brød. Ridderost er jo også en utrolig herlig kittaktig ost, men spar meg for den ferdigskivede. Den mister jo nesten all smaken. Et lite tips angående ridderost er å ha den på burgeren i stedet for norvegia som de fleste bruker. Fetaost er herlig til salater. Mozarella har jeg kun smakt på pizzaer, men den også er en kjempegod kittost i smeltet form... er egentlig usikker på om jeg har forstått kittost riktig men :p

 

Når det gjelder brunoster, så er det gudbrandsdalsosten forran fløtemysost. Fløtemysosten har jo i likhet med norvegia, nesten ingen smak og klæber bare ganen. Gudbrandsdalsosten er som en ost skal være. Rikelig med smak og stram og fin. Bestemorsost er en brunost mange bør prøve. Søt og litt uvanlig smak, men absolutt god.

Lenke til kommentar

Før nokon skulle finne på å diskutere kvitost/gulost her inne vil eg advare om at det er totalt uaktuelt. Me har ein eigen tråd for den saken.

 

Eg er ein stor ostefan, spesielt brunost og kvitost. Er ikkje spesielt eksperimentell av meg, men har vore på forskjellige ostebesøk med kjeks, ost og greier, det funka bra. Smøreostar brukte eg litt før, men dei egnar seg dårleg på brødskiver, så det er heller sjeldan eg et.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...