Gå til innhold

Førsteinntrykk: Nokia 5800 Xpressmusic


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjenner jeg er litt lei av å høre at Nokia 5800 er så "rasende billig" og koster "halvparten av iPhone". Nokia 5800 vil koste ca 3000 kr uten abb. IPhone koster drøyt 4000 uten abb. Hvordan er multitouch funksjonen i 5800 forresten...? :whistle:

 

Hvor får du kjøpt en lovlig opplåst Iphone til 4000 kr?

_Drøyt_ 4000, skrev hosthus, og det ordner man gjennom Netcom: Man kjøper en iPhone 3G med abonnement/binding hos Netcom, kontakter Netcom og ber om å få bryte avtalen, betaler én måneds abonnement + bruddgebyr, og kan i beste fall komme ut et sted rundt 4.300 kroner totalt for iPhone 3G 8GB uten binding (avhenger av prisen på avtalen du bryter).

Lenke til kommentar
Kjenner jeg er litt lei av å høre at Nokia 5800 er så "rasende billig" og koster "halvparten av iPhone". Nokia 5800 vil koste ca 3000 kr uten abb. IPhone koster drøyt 4000 uten abb. Hvordan er multitouch funksjonen i 5800 forresten...? :whistle:

 

Hvor får du kjøpt en lovlig opplåst Iphone til 4000 kr?

_Drøyt_ 4000, skrev hosthus, og det ordner man gjennom Netcom: Man kjøper en iPhone 3G med abonnement/binding hos Netcom, kontakter Netcom og ber om å få bryte avtalen, betaler én måneds abonnement + bruddgebyr, og kan i beste fall komme ut et sted rundt 4.300 kroner totalt for iPhone 3G 8GB uten binding (avhenger av prisen på avtalen du bryter).

Ok, jeg har hørt langt høyere priser, derfor jeg spurte. Men uansett, jeg vil heller ha Nokia 5800 kr uavhengig av pris etter å ha testet begge deler. Dette selv om jeg er meget stor fan av Apple. Digger min iMac 24" Bruker ikke pc etter at den kom i hus.

Lenke til kommentar

Får bare håpe den ikke er en skandale telefon slik som Nokia N85.

 

Det har kommet en firmware oppdatering som lovet, men den fikset ikke noen av de alvorlige feilene med N85.

 

Etter 6280 med en milliard feil, var jeg ikke hypp på Nokia igjen. Men N85 så veldig bra ut på papiret og jeg gikk på en smell igjen.

 

Like mye dritt på N85 som 6280. Følger Tube samme sporet tro?

 

Nå kan jeg garantere at det ikke blir Nokia igjen.

Lenke til kommentar
_Drøyt_ 4000, skrev hosthus, og det ordner man gjennom Netcom: Man kjøper en iPhone 3G med abonnement/binding hos Netcom, kontakter Netcom og ber om å få bryte avtalen, betaler én måneds abonnement + bruddgebyr, og kan i beste fall komme ut et sted rundt 4.300 kroner totalt for iPhone 3G 8GB uten binding (avhenger av prisen på avtalen du bryter).

Wow, dette er ekte frihet! Jeg håper alle telefoner kommer med mulighet for dette i fremtiden!

 

edit: Fredrik, hvilken dritt snakker du om? Har du kjøpt en telefon som er litt for avansert for deg?

Endret av arehei
Lenke til kommentar
_Drøyt_ 4000, skrev hosthus, og det ordner man gjennom Netcom: Man kjøper en iPhone 3G med abonnement/binding hos Netcom, kontakter Netcom og ber om å få bryte avtalen, betaler én måneds abonnement + bruddgebyr, og kan i beste fall komme ut et sted rundt 4.300 kroner totalt for iPhone 3G 8GB uten binding (avhenger av prisen på avtalen du bryter).

Wow, dette er ekte frihet! Jeg håper alle telefoner kommer med mulighet for dette i fremtiden!

 

Jeg regner med at man kan gjøre dette med alle telefoner kjøpt hos Netcom på lik linje med Iphone!

Lenke til kommentar
Kjenner jeg er litt lei av å høre at Nokia 5800 er så "rasende billig" og koster "halvparten av iPhone". Nokia 5800 vil koste ca 3000 kr uten abb. IPhone koster drøyt 4000 uten abb. Hvordan er multitouch funksjonen i 5800 forresten...? :whistle:

 

Kjenner jeg er litt lei av å høre at Iphone er så "utrolig" bra.

 

Hvordan er det med ekte multitasking på Iphone? :whistle:

Hvordan er det med kameralys på Iphone? :whistle:

Hvordan er det med mulighet til å bruke hvilket som helst 3,5mm headset på Iphone? :whistle:

Hvordan er det med MMS "out of the box" med Iphone? :whistle:

Hvordan er det med video-opptak "out of the box" med Iphone? :whistle:

Hvordan er det med videresending av meldinger på Iphone? :whistle:

Hvordan er det med landskapsmodus qwerty-tastatur ved sms skriving på Iphone? :whistle:

Hvordan er det med utvidbart minne på Iphone? :whistle:

Hvordan er det med å bytte ut batteriet på Iphone? :whistle:

Hvordan er det med å bruke Iphone som modem til pcen? :whistle:

Hvordan er det med A2DP på Iphone? :whistle:

 

Og listen er mye lenger, men tror jeg har bevist poenget mitt..

Iphone er stilig, har mye morsomt å bedrive tiden sin med, men den er ikke noe bra mobil, og har haugevis av vesentlige mangler. Og den er ikke noe ekte smartmobil.

 

Morsomt å se hvordan enkelte snur etter vinden. Så nå er det viktig at en telefon kommer med f.eks kalkulator og smilys "out of the box"?? Nokia er vel kardinaleksemplet på leverandører som ikke innstalerer enkle applikasjoner, og fansen roper over seg at det finnes gratis alternativer, men når noen andre gjør akkurat det samme, ja da er det kardinalsynden.

 

Ellers var denne styggere enn forventet fra Nokia.

Lenke til kommentar
Hvilket abo. da?

 

 

Se på denne linken....der står det alt om priser og hvike abonnement!

 

http://bildr.no/view/264091

Nei, dette fører bare til mer forvirring :nei: Prisene har gått opp for lenge siden! Hvis du bruker den oversikten og kjøper en iPhone tror jeg du får deg en uhyggelig overaskelse når du ringer netcom kundeservice.

 

Jeg har ikke peiling jeg. Bare en annen forum bruker som skrev at Iphone kan kjøpes for i overkant av 4000 kr, og da trodde jeg kanskje at denne listen stemmet. Etter hva jeg har hørt er det opp i mot 7000 kr for 16 GB versjonen. Jeg kjøpte min Iphone fra USA den gangen jeg hadde den.

Lenke til kommentar
Hvilket abo. da?

 

 

Se på denne linken....der står det alt om priser og hvike abonnement!

 

http://bildr.no/view/264091

Nei, dette fører bare til mer forvirring :nei: Prisene har gått opp for lenge siden! Hvis du bruker den oversikten og kjøper en iPhone tror jeg du får deg en uhyggelig overaskelse når du ringer netcom kundeservice.

 

Jeg har ikke peiling jeg. Bare en annen forum bruker som skrev at Iphone kan kjøpes for i overkant av 4000 kr, og da trodde jeg kanskje at denne listen stemmet. Etter hva jeg har hørt er det opp i mot 7000 kr for 16 GB versjonen. Jeg kjøpte min Iphone fra USA den gangen jeg hadde den.

Har nå sjekket dette på nytt, og prisene på bruddgebyr fra Netcom ble satt opp for 2-3 uker siden, slik at bruddgebyr gjeldende for alle telefoner nå er følgende:

- YoungTalk: kr 1600

-YoungTalk Plus: kr 2400

-SuperTalk: kr 2400

-ActiveTalk Plus: kr 2400

-FreeText: kr 2400

-SmartTalk: kr 2000

-Easy Talk: kr 1600

-SmartTalk Mobil: kr 1800

-Mewe 200 kr 1500

-Mewe 400 kr 1700

-Mewe 600 kr 2800

-Mewe 800 kr 3700

-iTalk Small: kr 2700

-iTalk Medium: kr 3200

-iTalk Large: kr 3600

-iConnect: kr 1800

-FlexiTalk 99: kr 1800

-FlexiTalk 149: kr 2400

-FlexiTalk 199: kr 3000

 

https://netcom.no/abonnement/mobilabonnement/vilkar.html

 

For abonnementene iTalk og iConnect må man også betale påbegynt månedsavgift ved brudd, altså betale månedsavgift for 1 mnd selv om du bryter fra første dag. Slik jeg tolker det slipper man da å betale påbegynt månedsavgift dersom man bryter et Mewe-abonnement fra dag én, ettersom dette er nevnt spesielt kun for iTalk og iConnect.

 

En operatørfri iPhone 3G 8GB dersom man velger en av de vanligste pakkene koster dermed:

1.399 (telefon med iTalk Small) + 399 (1 mnd abo) + 2700 (bruddgebyr) = 4.498 kroner.

 

Men, så har vi følgende alternative regnestykke: 2.399 (iPhone 3G 8GB med Mewe 400) + 1700 (bruddgebyr) = 4.099 kroner.

 

For iPhone 3G 16GB blir tallene: 2.999 (telefon med Mewe400) + 1700 (bruddgebyr) = 4699 kroner

 

Correct me if I'm wrong - i absolutt verste fall _kan_ Netcom finne på å forlange 1 mnd abonnementsavgift selv om du bryter med det samme du kjøper telefonen med Mewe 400, men jeg kan ikke se at de har dekning for det i avtalevilkårene. I så fall snakker vi om 4.500 for 8GB, og 5.100 kroner for iPhone 3G 16GB.

Endret av Newton
Lenke til kommentar
edit: Fredrik, hvilken dritt snakker du om? Har du kjøpt en telefon som er litt for avansert for deg?

 

Tja, jeg vet ikke jeg arehei. Du er kanskje for ung til å huske 6280, men den første ladningen av disse gikk inn i historien som et prakteksempel på uferdig og dårlig produsert telefon.

 

Og når det gjelder N85, så er et av hovedargumentene for å kjøpe den at den på papiret har et veldig godt videokamera. Det som Nokia selv sier er DVD-kvalitet. Problemet er at det virker som en stor del av disse telefonene hikker så mye at filmen blir ubrukelig.

 

Så jeg vet ikke jeg arehei.... Hvor avansert er det meningen at dette skal være? Burde være nok å peke på det man vil filme og trykke på record. Er du ikke enig?

 

En annen ting jeg anser som dritt på N85, er FM-senderen. Personlig har jeg enda ikke fått den til å gi fra seg et eneste knyst, hverken i bilen eller på labben, og de som har klart det sier den er så dårlig at det er en vits.

 

Jeg mener det ikke burde være mer komplisert enn å slå den på og holde den i nærheten av en antenne med mottaker innstilt på samme frekvens.

 

Mulig jeg tar feil arehei. Men jeg er snart ingeniør innefor teknologifeltet og viss jeg ikke er innefor "target" gruppen for denne telefonen, hvem er det da Nokia sikter etter? Rakettforskere?

 

Ta deg en bolle arehei.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Kjenner godt til 6280. Jeg hadde selv denne flotte telefonen som er et kapittel for seg selv innenfor mye-for-penga-mobiler, men desverre var fulgt av masse masse feil. I yrkessammenheng har jeg også opplevd hvor mye arbeid det desverre påfører både forhandler og forbruker. Nokia har, som alle produsenter med noen år på baken, selvfølgelig noen produkter som stikker seg ut i negativ retning. 6280 er en av dem, N85 tviler jeg sterkt på at blir det.

 

Ser at både videokamera og FM-sender har fått mye kritikk, leit, men ser at likevel, i en slik innholdsrik, er det ikke stort annet du ser verdt å nevne som negativt om den. Overrasker meg derfor at de få tingene gir deg "dritt" som helhetsinntrykk.

 

Som ingeniør innenfor teknologifeltet er du nok langt unna hovedmarkedsgruppen for telefonen, men om du attpåtil er relativt ung, og det viktigste for deg i en mobiltelefon er dens medie- og surfeegenskaper, så er du spot on :) Skal vi finne noe konkret man kan si Nokia har for deg, utifra opplysningene du nå ga, kan det være sine surfebrett, ta en kikk.

 

Ikke noe behov for å dele ut boller, bare lurte på hva du opplevde negativt med N85.

Lenke til kommentar
Ta deg en bolle arehei.

 

For enkelte er Nokia en hellig ku. Før var trenden hos amobils journalister også slik, men heldigvis har de fått øynene opp og ser at ikke alt som kommer fra finnene er gull. Kan jo nevne at omtalte 6280 fikk en 6-er da den ble testet her på amobil, tross at de hadde store feil og mangler med sitt testeksemplar, men det ble kategorisk tilbakevist som software feil som selvfølgelig ble rettet innen kort tid. Da amobil testet telefoner fra andre produsenter, var dette slettes ikke regelen som gjalt. Heldigvis har dette endret seg nå, og jeg opplever nå at alle får samme behandling. Iallefall tilnærmet samme behandling.

 

Smakte bollen bra? :tease:

Endret av poe
Lenke til kommentar

Skal være enig i at det er mye som er bra med N85 også, men når så viktige ting som videokameraet og fm-senderen ikke fungerer, kunne jeg kjøpt en langt billigere telefon uten disse funksjonene. Derfor blir telefonen for meg dritt i forhold til det nokia lovet meg. Blir jo som å kjøpe bil med turbo, men turboen virker ikke. Joda, den er der, men den virker ikke. Drittbil å kjøre race med.

 

I tillegg mye småplukk som er irriterende, men som er mulig å leve med.

 

Jeg mente, og det tror jeg du skjønte selv om du skal være vanskelig, at med den bakgrunnen er ikke en slik telefon for avansert.

 

Trekker tilbake bollen, og gir den til knewtfan istedenfor.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...