Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

forskjellig type Xenon...noen som veit?


Devil123

Anbefalte innlegg

En annen ting: Det er bedre med en som ser noe enn ingen..

Altså du som blender merker lite til det...

Det var vel en litt egoistisk tankegang hvis jeg forsto innlegget ditt rett?

 

 

Neida, greia er jo det at om du flasher til med alt du har

av lys så blir han som blender deg også blendet,

noe jeg vil si ikke er så greit som at han faktisk ser noe,

selvom det selvfølgelig er bedre at begge to ser bra :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hm.. jeg synes jeg ser helt greit med mine 330W med lovlige halogens når jeg ser et lite blink idèt opptenningstiden på et minutt er påstartet for møtendes ettermonterte xenonfjernlys :p

Xenon-lysene ca like bra som de lovlige halogenlysene dine 0.1 sekund etter at det har tent (20%). Så lyser det nærmere 80% etter 4-5 sekunder og 100% etter et minutt eller noe. Dette er med et kinaprodusert kit til ca 5-600 kroner. Basert på egen erfaring og hva som står på siden.

 

Og dessuten, det er ved kaldstart av lysene du har opptenningstid. Har de nettopp vært tennt, si før du dimma når du møtte bil, så har du ikke denne opptenningstiden lenger.

Lenke til kommentar
gxi: og denne testen ble utført med linselykt eller stort åpent lykt som lyser i alle retninger? :)

Ok, jeg vet hvor du vil..

 

Linselykter og "lykter som lyser i alle retninger" er ikke veldig forskjellig oppbygd. Forskjellen er bare at linselykten (heretter betegnet som prosjeksjonslykt) gjør det samme bare at den kan bygges veldig liten fordi lysbildet blir produsert i en liten reflektor, og så "forstørret" i den ytterste linsen.

 

Reflektoren i en prosjeksjonslykt er bygd opp som en sylinder rundt lyskilden. Siden den står veldig nært lyskilden er den svært avhengig av at lyskilden er bygd opp akkurat slik som spesifikasjonen sier (les: Enten glødetråd eller lysbue, med korrekt lengde). Lysbildet produseres akkurat som i en vanlig reflektorlampe, men det blir sendt ut av reflektoren i et veldig smalt format, som så forstørres opp av den ytterste linsen.

 

Reflektoren produserer lysbildet med de korrekte hotspots, og korrekt distribusjon av lyset.

 

Før lyset passerer den ytterste linsen passerer det et skold som blokkerer lys over cut-off-linjen. Den skarpe cut-off-linjen er ikke der for å generere lysbildet, men er der kun for å lage en skarp linje som gjør det mulig å justere lykten. Dersom lykten er produsert korrekt er det enten produsert et ekstra lysbilde over cut-off-linjen av reflektoren (bi-xenon, slik at skoldet kan vippes vekk for fjernlys), eller det er svært lite lys der, siden alt lys som havner der er bortkastet.

 

Den ytterste linsen har følgende tre funksjoner:

- Forstørre lysbildet slik at det dekker det arealet det skal dekke.

- Utgjevne cut-off-linjen som produseres av skoldet for å unngå at den skal være for skarp. Dette gjøres ved å legge inn små fresnel-linser i linsen, omtrendt som de "gamle" kuttet-glass-lyktene, bare at det gjøres med små usynlige ringer som sprer lyset helt jevnt.

- Ta litt lys fra undersiden av cut-off-linjen, og spre det til korrekte steder over cut-off-linjen. Dette igjen gjøres med fresnel-linser, som da bruker litt av lyset under cut-off-linjen, endrer retning på det, og slenger det på oversiden, for å oppnå to ting:

- Du skal kunne se reflekser og skilt.

- Lykten skal være synlig for andre traffikanter.

 

Dersom lysmengden på noen av stedene linsen tar lys for å produsere ovennevnte funksjoner er feil, så blir også det mye feilspredning enten, eller gjerne begge deler, i form av for lite eller for mye lys på enkelte steder.

 

Forøvrig skal det nevnes at vanlige reflektorlykter bruker samme teknikk for å generere cut-off-linjen, men skoldet står som en kopp rett over pæra og bestemmer hvilke deler av reflektoren som blir truffet av lys.

 

hm.. jeg synes jeg ser helt greit med mine 330W med lovlige halogens når jeg ser et lite blink idèt opptenningstiden på et minutt er påstartet for møtendes ettermonterte xenonfjernlys :p

Xenon-lysene ca like bra som de lovlige halogenlysene dine 0.1 sekund etter at det har tent (20%). Så lyser det nærmere 80% etter 4-5 sekunder og 100% etter et minutt eller noe. Dette er med et kinaprodusert kit til ca 5-600 kroner. Basert på egen erfaring og hva som står på siden.

0.1sek ja.. Det er ikke engang tiden den bruker på å få tent lysbuen. Jeg gjorde nettopp en test mellom en halogenpære og en xenonpære. Tok flere sekunder før intensiteten på xenonpæra var ca. på nivå med halogenpæra (som ble matet med noe rundt 11V tror jeg).

 

Forøvrig, 20%? En typisk grei halogenpære er ratet til ca. 1700 lumen. En Xenon D2S er ratet til 3200lumen. Det skulle gi ca. 100% mer lys, ikke tatt i betrakning at lyset er mer blåaktig, og heller ikke tatt i betrakning den lavere CRIen til utladningspærer. Førstnevnte går i favør opptil en viss lysstyrke for xenonpæra (øynene går over til å bruke farger istedet for kontraster, og sensitiviteten for blått lys går vesentlig ned). Sistnevnte gjør at xenonpæra har dårligere evne til å gi korrekte farger, som da gjør at lyset blir mindre verdt fordi det trengs mer lys for å oppnå samme effekt.

 

Siden det ble vanlig å gi HID-pærene "to ganger så mye lys", så har selvsagt det gitt "to ganger MER lys", som igjen har gitt "tre ganger så mye lys", som igjen gir "tre ganger MER lys", og igjen "fire ganger så mye lys", "fire ganger MER lys", ... "fire ganger BEDRE lys", osv.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Sier bare det jeg ser etter egne erfaringer. På varme pærer så tenner lysbuen med en gang, lyset bare "er der" plutselig når det blir skrudd på (som strober). Mye kjappere enn halogen som "dimmer seg opp" når du ser nøye etter. På kalde pærer så er lysbuen også opprettet meget fort, mye fortere enn et sekund, og helt fra starten av så lyser det like bra som halogenpærene jeg hadde før har pleid å gjordt, så blir det bare sterkere og sterkere. Det er det jeg har erfart fra egne observasjoner. Disse prosentverdiene er tatt fra produsenten.

 

Jeg har 55W xenon, noe som lyser en del bedre enn 35W xenon som er vanlig. Har også 4300K, det som produserer mest riktige farger. Gå lavere eller over det, og det gir mindre synlig lys.

Lenke til kommentar

Ja, jeg ser iblandt de som kjører rundt med en stor blå flekk rett foran bilen sin.. Ja, somoftest med prosjektører ender det opp med en stor blå ringaktig flekk med lys. Det ser veldig spektakulært ut, på lik linje med tåkelys ser veldig ut som "hey.. nå ser jeg elgen sååå mye lettere".

 

Greia er at du kan ikke bare putte på med masse lys for å se mer. Hadde det vært så enkelt, så hadde ikke bilprodusentene/hella/bosch/osram/philips lagt millioner av dollar i utvikling av nye lamper sammen med xenon-HID-pærer.

 

Greia er at om man tar to biler, hvor ene har halogen og andre har HID, monterer HID i begge to, og ser helt bort fra at lysbildet endrer seg, så vil ikke den som har ettermontert HID ha noe bedre lys enn med halogenpæra. Grunnen til det er rett og slett at lyset ligger på samme sted, og på samme sted, så trengs det ikke noe mer lys, fordi reflektoren konsenterer lyset der det er nødvendig å ha det. .. og da kommer vi til hele kjerna av milllioninvesteringene.

 

Hele lysbildet fra start til slutt er modifisert i HID-lykter kontra halogenlykter. Det gjelder både nærlys og fjernlys. Verken nærlys eller fjernlys lyser noe særlig lengre enn tilsvarende halogenlykter, og lysstyrken er ikke noe høyere der halogenlyktene har sine høyeste lysverdier. Forskjellen er bare at HID-baserte lykter lyser mye bredere og høyere, fordi de har mer lys tilgjengelig. De er nødt til å holde seg til de samme verdiene for maks og minimum lysstyrke (med noen modifikasjoner), men lysbildet er altså utvidet lengre ut på begge sider av veien. Denne endringen får du ikke med deg når du bare bytter pærer, og oppgraderingen er dermed bortkastet.

 

Det er kanskje veldig lett å se det som positivt å ha en stor kule med lys foran seg, men tenk deg når du skal passere en bil i mørke. Du slår av fjernlys, og du kjører med bare nærlys. Hva ser du? Absolutt ingenting annet enn det som ligger akkurat inni den kula som ligger foran bilen. Tar du i betrakning skjemaene jeg viste til, så har du justert kula slik at den kanskje lyser noe sånt som 50 meter foran bilen (mot 150-200m som er normalt for prosjeksjonslykter).

 

Et nærlys er konstruert slik at det skal være mulig å se forbi ytterste kant med moderat belysning, eksempelvis gatelys, eller lyset fra nærlyset til møtende bil. Øker du lysstyrken med 10 ganger, så reduserer du denne muligheten til omtrendt ikke-eksisterende.

 

.. det sier forresten kanskje litt at ingen av de større produsentene av lysutstyr (Philips, Osram, Hella og Bosch) produserer slike konverteringskit. De vet rett og slett bedre, og er fullt klar over at disse konverteringskittene er ubrukelige.

 

1 sekund opptenningstid er lavere enn en halogenpære, og det er fullstendig umulig. En halogenpære tenner til maks lys på 5 sekunder, og kurven er slik at de siste 15%-ene er de som tar lengst tid. En xenon-HID-pære bruker ca. 30 sekunder på å oppnå maksimal lysstyrke. Dersom du mener det tar under ett sekund, så er det pga. du tror det tar kortere tid, og dermed ikke klarer å oppfatte tiden korrekt. Dersom du har en xenon-HID som tenner på under ett sekund, så har du gjort noe revolusjonerende som ingen andre har klart enda.

 

Når du har denne lysende blå kula foran deg, så vil øynene dine totalt justere seg etter lysstyrken som den holder. Siden HID-pærer øker lysstyrken veldig sakte etter det første sekundet, så vil øynene justere seg sakte samtidig som pæra øker i lysstyrke. Det gjør at du klarer ikke å se det, i motsetning til halogenpæra som veldig kjapt går opp til maksimal lysstyrke, og øynene klarer ikke å holde følge, og det er forøvrig ikke meningen heller, fordi da ville det ekstra lyset være bortkastet.

 

At den tenner med en gang når den er varm er forøvrig korrekt, men selv etter 5 sekunder avslått, så går den opp til et visst nivå, og går så sakte over flere sekunder før den når maksimal lysstyrke igjen.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...