Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

forskjellig type Xenon...noen som veit?


Devil123

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det du trenger er et vanlig xenon-kit. Regner med du har doble reflektorer, så da trenger du et sett for nærlys og et sett for fjernlys, tilsammen to xenonkit for å få fullt utbytte. Bi-xenon vil si at du har 2 funksjoner i en pære, både nær og fjern. HID vil si High Intensity Discharge, en betegnelse på xenon-kits.

 

Men E30 med lykter godkjent for xenon? Den var ny. E30 er faktisk ganske gammel.

Lenke til kommentar
Jeg trodde bi-xenon var at du har xenon i både fjern- og nærlys. Ikke at det nødvendigvis var samme pære som gjør begge deler?

Ifølge denne http://wikicars.org/en/Bi-xenon_Headlights er bi-xenon både nær- og fjernlys fra EN HID-pære (på hver side, seff), og at dette gjøres med en blender eller et skjold. Kan ikke garantere at det stemmer, det står jo på nettet ;)

 

OK, men hva kaller man lysene på f.eks. min egen bil, der jeg har xenon i både fjern- og nærlys, men det er totalt fire pærer?

Lenke til kommentar
Trenger da vel ikke være ettermontert selv om det 4 pærer?

Eller er det kun BI-xenon som er på nye biler?

 

Grunnen til at det ikke er det, er fordi pærene ikke tåler å bli slått av/på/av/på i samme grad som halogenpærer og originale pærer koster #!&/¤"# for å si det sånn.. Så ja, er vell bare den metoden som brukes på fabrikk-biler (sier dette med 90% sikkerhet, vet jo aldri om ett eller annet billig koreansk merke har gått for 4-pæreløsningen..)

 

Det brukes forskjellige metoder for at nærlysxenonpæra skal lyse på et større område, eller lenger.. Volvo gjør det så enkelt som å vippe reflektoren.. mens de med linselykter flytter ofte skjærekanten inni linsa..

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare kjøpe en bil som har xenon-lykter?

Lyktene dine er ikke godkjent for HID/xenon eller noe annet enn halogen..

De er designet for å ha mye mer strølys enn xenonlykter, og siden xenon karateriseres som 4-5 ganger sterkere enn halogenpærer.. så vil det si at lyktene dine blender 4-5 ganger mer enn originale halogenpærer i samme bil..

Det er ikke uten grunn at du ikke på lovlig vis kommer gjennom EU-kontroll med de..

 

Linken din tar forøverig opp forskjeller mellom "xenon-look" og "ekte xenon".. (Så langt som jeg gadd å lese)

Lenke til kommentar

Men da har du vell ikke råd til å ha xenon da..

 

Hvis du trur du må opp i 2004-modeller før det ble ganske vanlig med xenon på respektable bilmerker.. så kanskje du ikke er gammel nok til å ha lappen heller?

Kanskje til og med det er pappan din sin bil du har ettermontert xenonlys på? :)

Endret av Mac_
Lenke til kommentar

Innlegg som går på personer er ikke nødvendig. Som man gjerne sier, ta ballen og ikke mannen.

 

---

 

Problemet med xenon i fjernlys er som Mac_ allerede har sagt, det at xenonpærer slites av å bli slått av og på, og xenonpærer er mye dyrere enn halogen (og mye mer sensitive). Et annet problem er hvordan xenon for å gi optimalt lys trenger oppvarming etter de blir slått på. Ved hyppige overganger mellom fjern- og nærlys får du ikke optimale lysegenskaper, siden du kanskje slår av lyset igjen før det har nådd optimal styrke og kelvin.

Lenke til kommentar
Men da har du vell ikke råd til å ha xenon da..

 

Hvis du trur du må opp i 2004-modeller før det ble ganske vanlig med xenon på respektable bilmerker.. så kanskje du ikke er gammel nok til å ha lappen heller?

Kanskje til og med det er pappan din sin bil du har ettermontert xenonlys på? :)

Nope, er ikke det. Er 19 og kjører er 4er Golf, der jeg har ettermontert xenon. Det er en 98 modell. Ikke vet jeg om VW var treg med å komme igang med xenon. Men grunnen til at jeg nevnte 2004 var at da kom den siste mk4 utgaven av Golf GTI ut med xenon, Samt R32.

 

:)

 

@ pluggen: Du svarte på spørsmålet mitt, Volkswagen var treig med Xenon. På Golf ihvertfall :)

Endret av mX
Lenke til kommentar
Men da har du vell ikke råd til å ha xenon da..

 

Hvis du trur du må opp i 2004-modeller før det ble ganske vanlig med xenon på respektable bilmerker.. så kanskje du ikke er gammel nok til å ha lappen heller?

Kanskje til og med det er pappan din sin bil du har ettermontert xenonlys på? :)

Nope, er ikke det. Er 19 og kjører er 4er Golf, der jeg har ettermontert xenon. Det er en 98 modell. Ikke vet jeg om VW var treg med å komme igang med xenon. Men grunnen til at jeg nevnte 2004 var at da kom den siste mk4 utgaven av Golf GTI ut med xenon, Samt R32.

 

:)

 

@ pluggen: Du svarte på spørsmålet mitt, Volkswagen var treig med Xenon. På Golf ihvertfall :)

jeg skreiv vel egentlig bare "med godkjente lykter" fordi det er så mange som ville skrivi "Nei det er ikke lov" osvXD

 

er klar over at det ikke er helt lovlig og ettermontere...men er ikke sikkert jeg gidder og kjøpe xenon en gang..kommer an på hvor godt lys det er på den fra før...desuten utdanner jeg meg til bilmekaniker og kan da ta eu kontroll selv;)

Lenke til kommentar
Men da har du vell ikke råd til å ha xenon da..

 

Hvis du trur du må opp i 2004-modeller før det ble ganske vanlig med xenon på respektable bilmerker.. så kanskje du ikke er gammel nok til å ha lappen heller?

Kanskje til og med det er pappan din sin bil du har ettermontert xenonlys på? :)

 

De fleste har nok råd til xenon, er ikke så dyrt. 450 kroner betalte jeg.

Lenke til kommentar
Har også ettermontert xenon i både fjern og nærlys. (eller hadde. Måtte tas av før EU. Skal monters igjen så snart som mulig)

 

Uansett, så står det litt på dette forumet: http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?t=73986

Enten gjør det ordentlig og lovlig eller respekter lover, regler og medtrafinkanter og glem hele greia med xenonlys.

 

Det er vel snakk om penger, tenker jeg. Nye biler er som oftest dyre.

Xenon er vel ganske så nytt på biler. 2004 det begynte å ta inntog kanskje?

Ta deg en tur ut av VAG-verden du! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...