Gå til innhold

Vanskelig å få kontakt med Siba


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har nå kjøpt 2 pcer på Siba som jeg ikke har vært fornøyd med, og levert tilbake begge to. De skal ha 600 spenn for å ta tilbake maskiner som har boota èn gang, noe som da selvsagt er fryktelig dyrt. Også ulovlig, i følge forbrukerrådet. Sitat: "Nei, det er ikke lov for den næringsdrivende å benytte seg av gebyr ved forbrukers bruk av angreretten. Er vilkårene for bruk av angreretten oppfylt, vil du ha rett til å lever pc tilbake mot å få tilbake kjøpesum."

 

Jeg har skrevet frem og tilbake med forbrukerrådet i noen dager, og hadde vært gira på å vise denne korrespondansen til Siba, og forhåpentligvis få tilbake mine 1200 kroner. Men Siba er jo umulig å nå på mail? Kan seriøst ikke finne mailadressa til kundeservice, det eneste jeg finner er telefonnummer til filialene i Norge, og TELEFON-nummeret til kundeservice i Sverige. Jeg er jo ikke interessert i å ringe til Sverige for dette; for alt jeg veit er jo ikke loven den samme i Sverige som i Norge, og de står kanskje i sin fulle rett til å ta dette gebyret på den andre siden grensa. Jeg gidder jo ikke krangle med en svenske på telefon.

Dette gjelder dog ikke i Norge, og jeg vil derfor maile til den NORSKE avdelinga.

 

Er det noen som aner om dette i det heletatt er mulig?

Endret av appelsinbrus
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Snakka med dem, men jeg måtte ha nummeret på kvitteringa. Med tanke på at den ene kvitteringa er over 1 år gammel, er det vel heller tvilsomt at jeg har den liggende; jeg flyttet fra Stavanger til Trondheim i våres og da kasta jeg en del som kanskje ikke var så lurt å kaste. :p

 

Trodde nå det var vanlig å ha kopier av kvitteringer liggende på dataen? Men nei; navn var heller ikke godt nok, heller ikke nummeret på Siba-kortet mitt, selv om jeg betalte begge pcene med dette.

 

Skal se om jeg får gravd opp i allefall den ene lappen, og ringe dem på nytt i mårra.

Endret av appelsinbrus
Skrevet
1 år siden? Også skal du klage nå? Det er vel noe sent.

Den der stussa jeg ved også..

Over ett år gammel PC og du vil levere den tilbake fordi du ikke er fornøyd? Ikke reklamasjon, bare misfornøyd? Da skjønner jeg utrolig godt hvorfor du må betale penger for dette fra siba sin side iallefall.

 

Reklamerer du på en mangel stiller saken seg annerledes, men da hadde du mest sannsynlig beskrevet dette i førsteposten også om dette var sakens kjerne?

Skrevet
Snakka med dem, men jeg måtte ha nummeret på kvitteringa. Med tanke på at den ene kvitteringa er over 1 år gammel, er det vel heller tvilsomt at jeg har den liggende; jeg flyttet fra Stavanger til Trondheim i våres og da kasta jeg en del som kanskje ikke var så lurt å kaste. :p

Hadde du ikke lurt Forbrukerrådet til å tro at du hadde angrerett ville du kanskje fått et riktig svar fra dem også.

 

Siba kan helt fint kreve deg for 600 kroner i gebyr for å levere tilbake maskinene. Dersom de faktisk tar dem tilbake vil jeg si at de har vist en utrolig god service, og du burde være storfornøyd med at de bare trekker fra 600 kroner.

Skrevet (endret)

Hvis du ringer det Svenske nummeret, kommer du til sentralbordet. Forklarer du de hva det gjelder, vil de legge igjen en beskjed til selgerne i butikken, som igjen vil ringe deg opp i løpet av en liten stund. (Varierer selvsagt ut ifra hvor mye de har å gjøre). Gjør du dette, kan du be om navnet på den som ringer deg opp, så kan du velge å forholde deg til han/henne fremover.

 

De i butikken vil nok ikke gi deg noe direktenummer, på grunn av at de må prioritere kundene som ER i butikken, men bare gjør en ny avtale med selgeren, så ordner det seg nok.

 

Er maskinen 1 år gammel, har du vel strengt tatt gått _litt_ utenfor angreretten som er 14 dager på web, og Siba praktiserer 30 dager åpent kjøp i butikk. At de tar 600,- for retur av en pc, er pga. alle avisoppslagene som har vært om kunder som har kjøpt maskiner med porno på f.eks. Det er tross alt Siba som skal stå ansvarlig ovenfor neste kunde, ikke du. :-)

 

Edit: Du trenger ikke å ha kvitteringa med mindre det foreligger spesielle forhold. Butikken er _ikke_ pliktige i å ta vare på kvitteringer, likevel ser ikke kunder på dette som service, de forventer det. Spør du selgeren høflig om ikke han får til å søke opp kvitteringa, er ikke dette noe problem.

 

Mvh. Shamron.

Endret av Shamron
Skrevet
Butikken er _ikke_ pliktige i å ta vare på kvitteringer, likevel ser ikke kunder på dette som service, de forventer det. Spør du selgeren høflig om ikke han får til å søke opp kvitteringa, er ikke dette noe problem.

Butikken er faktisk pliktig til å ha bilag for salgene sine i en del år ;)

Skrevet
Butikken er _ikke_ pliktige i å ta vare på kvitteringer, likevel ser ikke kunder på dette som service, de forventer det. Spør du selgeren høflig om ikke han får til å søke opp kvitteringa, er ikke dette noe problem.

Butikken er faktisk pliktig til å ha bilag for salgene sine i en del år ;)

 

I minst 10 år, for å være helt korrekt. Alt i henhold til bokføringsloven med forskrifter.

Skrevet

Trådstarter: har du kjøpt disse maskinene over nett eller i butikk? Noe som er avgjørende for å svare på spørsmålet ditt.

 

Angrett finnes, og det er 14 dager i fra kjøpsdato. Angreretten gjelder kun for kjøp utenfor normalt utsalgssted(over telefon, faks, e-post, internett) og har en del kriterier for å kunne brukes. Dette er lovfestet i forbrukerkjøpsloven. Her kan man ikke ta betalt for recovery.

 

Dersom du har kjøpt dette i butikk så har du ikke automatisk angrerett og kan derfor ikke levere varen tilbake dersom du angrer. Men mange kjeder/butikker opererer med åpent kjøp som en ekstra service til deg som kunde. Dette er ikke lovpålagt og butikken kan selv bestemme reglene og vilkårene for å få dette oppfylt. Så her kan Siba ta seg betalt for recovery dersom de ønsker det.

 

Garanti er noe alla det samme. Det er noe ekstra man får på kjøpet og skal gi deg rettigheter/fordeler ut over normalt lovverk. Her kan også garantigiver sette betingelsene selv.

 

Reklamasjonsrett har man uansett hvor den er kjøpt(som privatperson) i 2 eller 5 år. I dette tilfelle 5 år. for å kunne bruke reklamasjonsretten må det foreligge en mangel ved varen og kravene til en mangel står i forbrukerkjøpsloven. Her kan heller ikke Siba ta seg betalt for recovery, om det skulle bli aktuelt.

Skrevet

Bilag for å kunne dokumentere sitt ovenfor sin revisor / regnskapsfører, men ikke kundens kvittering. Hvis kunden ønsker å levere inn noe på service, og kunden ikke har tatt vare på kvitteringen, OG kunden kommer nesevis til butikken og "ja men du HAR å søke opp kvitteringen min på datasystemet deres NÅ, ellers!!!" da skjønner jeg ENHVER selger som ikke gidder.

 

Det har seg faktisk slik, at kunden også har div. plikter :-)

Skrevet (endret)

Ja, kunde har alene ansvaret for å ta vare på alt av kjøps og garanti papirer, samt tidligere service papirer dersom man skulle trenge det, på produktet.

 

Jeg skjønner ikke helt hva trådstarter er ute etter her? Angrerett på 2 maskiner som er 1 år gamle? Fordi de ikke virker som de skal? Og har boota èn gang? Har de kun boota 1 gang på et år er det ikke rart de ikke virker som den skal :p

 

Hva er egentlig feil på maskinene?

Endret av Dain Bramaged
Skrevet (endret)
Bilag for å kunne dokumentere sitt ovenfor sin revisor / regnskapsfører, men ikke kundens kvittering. Hvis kunden ønsker å levere inn noe på service, og kunden ikke har tatt vare på kvitteringen, OG kunden kommer nesevis til butikken og "ja men du HAR å søke opp kvitteringen min på datasystemet deres NÅ, ellers!!!" da skjønner jeg ENHVER selger som ikke gidder.

 

Det har seg faktisk slik, at kunden også har div. plikter :-)

 

Klart kunden har plikter, men faktisk er det ikke krav til kvittering. Kan kjøpet bevises på annen måte så er det godt nok. Dvs en kontoutskrift fra et "kundekort"/betalingskort skal faktisk holde. At det i tillegg er godt "kjøpevett" å ta vare på kvitteringer fram til reklamasjonsfristen er over, er ikke diskutabelt, men det er ikke noe krav. Det finnes faktisk ingen krav til skriftlig dokumentasjon fra kundens side, men han må kunne "bevise" at varen er kjøpt i angjeldende butikk.

 

Det er ikke overfor revisor/regnskapsfører plikten på 10 års oppbevaring gjelder, det er offentlige krav knyttet til mva og skattekontroll. Poenget var at du skriver at butikken ikke er pliktig til å oppbevare kvitteringer/salgsdokumentasjon, noe som beviselig er feil.

Endret av Bolson
Skrevet

Jeg selger mobiltelefoner, og har værtfall fått høre at det er kundes avsvar og ta vare på kjøpskvittering med mobilens serienummer på, da det er den alene som gjelder som garantipapir på produktet dersom noe skulle skje med den. Men vi søker enkelt og greit frem ny kvittering til kunden dersom han mister den, men kun som god service.

Skrevet (endret)
Jeg selger mobiltelefoner, og har værtfall fått høre at det er kundes avsvar og ta vare på kjøpskvittering med mobilens serienummer på, da det er den alene som gjelder som garantipapir på produktet dersom noe skulle skje med den. Men vi søker enkelt og greit frem ny kvittering til kunden dersom han mister den, men kun som god service.

 

Tror nok ikke det kravet ville holdt juridisk. Kan kjøper "bevise" at han har kjøpt varen på en gitt dag skal det holde. At bevisbyrden enklest tilfredsstilles ved kvittering (eller kopi av) er relativt innlysende, derfor bør man alltid påpeke at kvittering bør oppbevares, og helst på en trygg måte.

 

Grunnen til at det ikke er absolutt krav til kvittering er at det kan være hendinger som kunden ikke kan lastes for som medfører tap av kvittering (f.eks brann), og kunden skal således ha rett til å føre annet bevis for kjøpet.

Endret av Bolson
Skrevet (endret)

Jeg har til dags dato ikke sett en eneste kontoutskrift som sier f.eks. Samsung LE40A557. Som regel står det kun ett beløp, tidspunkt og hvor beløpet er brukt.

 

EDIT: som du sier Bolson(?) at sannsynliggjøring ofte er nok, spesiellt i tilfeller hvos kunden har en legitim grunn til å ha mistet kvitteringen. Som regel er det IKKE legitime grunner, som regel er det enten skjødesløshet, eller latskap.

 

Jeg leverer DAGLIG ut produkter som har kommet fra service, og spør alltid "Har du med hentelappen?" 1 av MAKS 4-5 har den med. Det er en grunn til at det heter HENTELAPPE. 1: fordi det er ett verdipapir, 2: fordi det går mye fortere for oss i butikken å finne frem servicen din, sånn at DU kan fortsette din dag, og VI kan hjelpe neste kunde.

 

Ikke EN eneste gang, har jeg valgt å være regelrytter og si "Har du ikke med hentelappen din, får du ikke hentet ut produktet, sorry mac"

 

Muligheten har jeg flere ganger om dagen. Klag gjerne på unødvendig venting, men noe av skylden til dette ligger kanskje hos kunden foran deg i køen?

 

Produsenten, f.eks Acer eller HP, krever å få kopi av kjøpskvittering når en maskin skal inn til service.

 

Denne kvitteringen, er IKKE butikken pliktig i å søke frem fpr kunden via sitt datasystem. Hvis kunden ikke har tatt are på kvitteringen, KAN han ende opp med å stå med skjegget fullt av postkasser.

 

Og med revisor / regnskapsfører, så kunne jeg skrevet bokettersyn, etc.. poenget var at det ikke ble tatt vare på av hensyn til kunden, men offentlige anliggender.

Endret av Shamron
Skrevet
Jeg har til dags dato ikke sett en eneste kontoutskrift som sier f.eks. Samsung LE40A557. Som regel står det kun ett beløp, tidspunkt og hvor beløpet er brukt.

Vet ikke om avgjørelsen er lagt ut enda, men FTU mente faktisk at det er sannsynliggjøring god nok for et digitalt kamera kjøpt på Rimi. Beløpet stemte ca. med den prisen et kamera av den typen gikk for på kjøpstidspunktet, og kvitteringen ble ansett som god nok for å sannsynliggjøre kjøp.

 

Siden utskriften ikke spesifiserte varene, og beløpet ikke var det typiske 999,- etc. men heller noe sånt som 1278,50, fikk dog ikke kunden medhold i krav om heving av kjøp som var det orginale kravet. Han kunne ikke kreve annet enn omlevering/reparasjon selv om han hadde 4. gang med samme type feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...