Gå til innhold

Bytte høgskole/universitet - diverse spm.


brrah

Anbefalte innlegg

Hei!

Går på Høgskolen i Gjøvik nå men ønsker å begynne i Trondheim etter sommeren igjen. Får 60 studiepoeng for de 2 semestrene jeg går nå. Spørsmålet er; Hvordan skal jeg søke meg inn på ny høgskole/universitet? Samordna opptak? Og søker jeg meg inn med vitnemålet fra VGS? Får jeg da noe ekstrapoeng for det året jeg går nå?

 

Tusen takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva søker du?

 

Du vil søke med vitnemålet fra VGS, i tillegg vil du ha alderspoeng og også noen poeng for fullførte fag (usikker på hvor mange). Jeg tror du må søke via samordna opptak sånn som alle andre, men en rådgiver på studiestedet ditt kan garantert gi deg de beste svarene :)

Endret av plusminus
Lenke til kommentar

Hvis du ikke skal prøve å begynne rett på andreåret eller noe søker du på helt vanlig måte med vitnemålet ditt fra VGS. Du får 2 tilleggspoeng for ett fullført år på høyskole (de samme poengene man får for fullført førstegangstjeneste eller folkehøyskole, reduseres fra 3 til 2 fra neste år).

Lenke til kommentar

Av en aller annen grunn får jeg ikke lagt inn nytt emne (står at emnetittel må være minst tre ord enda jeg skriver aldri så langt). Om noen moderatorer kunne prøve å løse dette hadde det vært meget fint - det har vært et problem tidligere også.

 

Tilbake til høyskole, ikke akkurat bytting av høyskole, men begynne på høyskole.

Lurer på noe angående høyskolen i Vestfold.

For å samle mer poeng er jeg litt inne på tanken om å ta et årsstudium på høyskolen i Vestfold i mat og helse (60 p - 2 p tillegg på vitnemålet.): http://studier.hive.no/index.php?ID=715&am...e&subtype=2

 

Hvor ofte er undervisningen i dette emnet? Hver dag eller en gang i uka? Fordi det står under organisering:

Mat og helse 1 (første halvår): Ukentlig - én dag.

Mat og helse 2: (andre halvår): Ukentlig én ettermiddag.

 

Hvordan er ellers studentstedet?

 

En annen ting i sammenheng med flere poeng, er de såkalte alderspoengene (2 p). "Definisjonen" sier at " alderspoengene blir gitt fra og med det året søkeren fyller 20 år". Går på VGS nå, og dersom jeg studerer første år neste år vil jeg da allerede få alderspoeng?

 

Hadde blitt evig takknemlig for alle svar! :)

Endret av Ituca
Lenke til kommentar
Av en aller annen grunn får jeg ikke lagt inn nytt emne (står at emnetittel må være minst tre ord enda jeg skriver aldri så langt). Om noen moderatorer kunne prøve å løse dette hadde det vært meget fint - det har vært et problem tidligere også.

 

Tilbake til høyskole, ikke akkurat bytting av høyskole, men begynne på høyskole.

Lurer på noe angående høyskolen i Vestfold.

For å samle mer poeng er jeg litt inne på tanken om å ta et årsstudium på høyskolen i Vestfold i mat og helse (60 p - 2 p tillegg på vitnemålet.): http://studier.hive.no/index.php?ID=715&am...e&subtype=2

 

Hvor ofte er undervisningen i dette emnet? Hver dag eller en gang i uka? Fordi det står under organisering:

Mat og helse 1 (første halvår): Ukentlig - én dag.

Mat og helse 2: (andre halvår): Ukentlig én ettermiddag.

 

Hvordan er ellers studentstedet?

 

En annen ting i sammenheng med flere poeng, er de såkalte alderspoengene (2 p). "Definisjonen" sier at " alderspoengene blir gitt fra og med det året søkeren fyller 20 år". Går på VGS nå, og dersom jeg studerer første år neste år vil jeg da allerede få alderspoeng?

 

Hadde blitt evig takknemlig for alle svar! :)

Timeplan for høst 08 her. Blir ganske likt neste år, vil jeg tro.

 

Når det gjelder selve skolen er det ikke det nyeste og flotteste bygget, om du tenker på sånt. Men noen falleferdig rønne er jo ikke (jeg har ikke vært der på noen år, så jeg husker ærlig talt ikke hvordan det er der). Avdelingen Eik vil bare finnes i halvannet år til, så blir alt samlet på Bakkenteigen (hvor jeg selv går). Men for all del, en en grei og ikke så veldig stor høyskole. Tror det er noe rundt 1500 studenter der, stort sett lærer- og førskolelærerstudenter.

 

Når det gjelder studentmiljøet er HVE noe preget av at majoriteten ikke er innflyttere (slik det forsåvidt er på de fleste høyskoler), og at skolene ligger midt mellom to byer, Tønsberg og Horten (Eik ligger riktignok ganske nærme Tønsberg by, Bakkenteigen nærme Horten). Men for all del, mye morsomt man kan være med på, om man vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...