Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen starter ikke etter oppdatering av BIOS


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har de siste dagene hatt problemer med at hele PCen henger seg opp når jeg spilte spill og tenkte jeg skulle prøve å oppdatere BIOS. Selv om det kanskje ikke var grunnen til at spill hang seg opp er det hvert fall nå grunnen til at PCen min ikke starter. Trykker jeg PÅ-knappen kjører den i ca 3 sekunder før den skrur seg av og begynner på nytt. Jeg kommer ikke så langt som til BIOS-settings.

 

Kortet er et ASUS Maximus Formula, x38-kort og jeg oppdaterte BIOSene gjennom et "Asus update"-program i Windows Vista 64-bit (noe som, etter litt Googling, viser seg å være et jævlig program som ofte skylder disse problemene).

 

Etter litt mer Googling fant jeg ut at å trykke på "clr CMOS"-knappen på hovedkortet mitt kanskje ville løse det. Det gjorde det ikke. Jeg har også tatt ut batteriet på hovedkortet, ventet i 4 minutter for så å putte det inn igjen. Dette har heller ikke fungert. Den switchen som enabler eller disabler "clr CMOS"-brytern står på "Enabled".

 

Så... Hva i all verden mer er det jeg kan prøve ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Auch, dette er et hat :\

 

Selv ville jeg prøvd å koble ut alt av enheter som ikke er nødveldig for at pc'en skal starte, som f.eks harddisker/cd-rom og ev. kort som ikke trengs.

Ekstra RAM-brikker kan også taes ut om du har flere enn en.

 

Se om den vil starte da.

 

Jeg hadde selv et liknende problem, og det viste seg at den ville ikke ha begge RAM-brikkene på de plassene jeg hadde satt dem.

Tok ut en, og vips så startet den.

 

Men som du selv sier, å flashe bios via windows er ikke noe sjakktrekk (uansett kort) vil jeg påstå.

Mine tanker er som følger at Windows er ustabilt og kan kræsje/henge seg når man driver på, noe som resulterer i et stk mindre hovedkort. En annen ting kan være at windows ikke takler enheter som slår seg av/på når flashinga pågår som gir ca samme resultat som over.

 

MEN! Håpet lever, for etter hva jeg har fått med meg, så har hovedkort av nyere type to "bioser", en som gjør at pc'en funker til dagelig, og en annen som tar over når slike feil du kommer med finner sted. Bios nr 2 skal være der for å fikse bios nr1. Ta en liten titt i manualen, kan tenkes det står noe om det der.

 

 

For mitt vedkommende så slo ikke pc'en seg av, men den sto der bare med en sort skjerm og letet etter en floppy (oh yes, klarer meg ikke uten :p) av alle ting, så jeg googlet litt, og fant ut at jeg måtte lage en boot-diskett samt redigere noen .bat filer og legge inn bios-filene på denne floppyen.

Hele greia endte med at floppyen flasha biosen når pc'en startet og alt var i sin skjønneste orden etter dette.

 

Håper virkelig du får liv i pc'en din igjen, surt å "miste" slike ting nå rett før jul.

 

-Phrenetic

 

 

Edit: En leif eller to

Endret av Phrenetic
Lenke til kommentar

Phrenetic: Tusen takk for et fyldig svar! Skal prøve alt du har nevnt. Selv om jeg kanskje tror jeg har bricket kortet. :(

 

Troari: Det fungerer vel ikke om jeg ikke en gang kommer til BIOS-settings? Absolutt ingenting rekker å dukke opp på skjermen før PC-en slår seg av og restarter på nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...