Gå til innhold

TEST: ABIT NF7-S


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvilken version av HK er testen utført på.

 

ver 1.0 - 1.1 - 1.2 eller 2.0 :shrug:  

 

Dette er viktig å ha med i oversikten for testen.

 

Ut i fra bildet i testen er det "minst" 1.2, det har de fire hullene rundt CPU socket'en.

 

Har det kommet Rev. 2.0 også?

Lenke til kommentar
med tanke på at dere ikke klarte å overklokke, hvorfor gir dere dette kortet 5-?

Overklokking er (i våre øyne) bare en liten del av totalpakken. Pris, ytelse, stabilitet, bundle, funksjonalitet, design osv er andre faktorer som spiller inn. Det blir i grunnen opp til hver enkelt å vurdere hvilke positive/negative sider som veier tyngst.

Lenke til kommentar
Layouten på kortet kan ikke sies å være helt perfekt. ATX-kontakten er plassert nesten midt på kortet, sammen med en ekstra 12V-strømkontakt rett ved siden av. Hvorfor ABIT har integrert denne er et godt spørsmål, for nForce2 er ikke strengt tatt avhengig av denne ekstra strømtilførselen...

ATX-kontakten er plassert nærmest det som trekker mest strøm, altså vreg-kretsen til CPU og grafikkort. På eldre Abit-hovedkort var ikke kontakten plassert der, men de innså vel som EPoX at det var det beste stedet.

Det er ikke chipsettet som trenger denne kontakten, men vreg-kretsen til CPU (hvis den blir mata med 12V da).

 

Jeg hadde problemer med å sette FSB til 200MHz (nektet å starte) på en maskin med samme kortet, men når jeg satt "CPU FSB/DRAM ratio" til "6/6" i stedet for "By SPD" funka det helt bra.

Lenke til kommentar
Overklokking er (i våre øyne) bare en liten del av totalpakken. Pris, ytelse, stabilitet, bundle, funksjonalitet, design osv er andre faktorer som spiller inn. Det blir i grunnen opp til hver enkelt å vurdere hvilke positive/negative sider som veier tyngst.

 

men det trekker klart ned helhetsinntrykket, og det er helhetsinntrykket sluttkarakteren skal gjenspeile?

 

hva prøvde du egentlig for å løse dette problemet? typisk en hw.no test, får inntrykk av at den er utført og skrevet på en time. kjapt overblikk på kortet, samt noen benchmarks. hva med å gå litt dypere i tingene istedet for å bare gi opp og velge og overse det pga ryktet det har på seg for å være god "likevel"? om det får 0,12% mer score velger jeg å tro 99% driter i her inne. overklokking er vektlagt av de fleste entusiaster. prøv å vær litt kreativ er mitt tips. prøv å suge litt mer informasjon ut av det. bios instillinger er jo ikke nevnt i det hele tatt. mulighet for å stille spenning, hvor høyt, hva er vitsen med chipsettspenning for de som ikke vet det osv. hva har alc650 kretsen å si for den endelige kvaliteten på lyden? dette her kan vi jo finne på 1000 andre hardwaresider.

 

hovedkorttestene deres er tynne og kjedelig

Lenke til kommentar
Overklokking er (i våre øyne) bare en liten del av totalpakken. Pris, ytelse, stabilitet, bundle, funksjonalitet, design osv er andre faktorer som spiller inn. Det blir i grunnen opp til hver enkelt å vurdere hvilke positive/negative sider som veier tyngst.

 

men det trekker klart ned helhetsinntrykket, og det er helhetsinntrykket sluttkarakteren skal gjenspeile?

 

hva prøvde du egentlig for å løse dette problemet? typisk en hw.no test, får inntrykk av at den er utført og skrevet på en time. kjapt overblikk på kortet, samt noen benchmarks. hva med å gå litt dypere i tingene istedet for å bare gi opp og velge og overse det pga ryktet det har på seg for å være god "likevel"? om det får 0,12% mer score velger jeg å tro 99% driter i her inne. overklokking er vektlagt av de fleste entusiaster. prøv å vær litt kreativ er mitt tips. prøv å suge litt mer informasjon ut av det. bios instillinger er jo ikke nevnt i det hele tatt. mulighet for å stille spenning, hvor høyt, hva er vitsen med chipsettspenning for de som ikke vet det osv. hva har alc650 kretsen å si for den endelige kvaliteten på lyden? dette her kan vi jo finne på 1000 andre hardwaresider.

 

hovedkorttestene deres er tynne og kjedelig

 

Når det gjelder overklokking så har dette vært oppe en rekke ganger før, og hver gang har konklusjonen vært at HW.no kun skal se på dette ut i fra hva man kan klare ut i fra helt normale omstendigheter. Dette er fordi nettverket også har siden Overklokking.no som i utgangspunktet skal ta denne delen. At Overklokking.no ikke har vært særlig interessert i overklokking av hovedkort får bli en annen diskusjon, men de har i alle fall EPoX-kortet inne til testing.

 

Når det gjelder BIOS så trodde jeg det lå en BIOS-guide under Guider helt fram til jeg sjekket nå. Hvor den har blitt av vet jeg ikke. Vi pleier å ta med screenshot av de viktigste delene av BIOS og forklare hva nye ting er til. Hver test kan ikke være en nybegynnerguide til hvordan BIOSen fungerer.

 

Spenning er tatt med på BIOS-bildene, men det kom kanskje ikke noe særlig godt fram hvor langt denne kunne stilles. Det burde nok kanskje vært med. At BIOS ikke er nevnt er jo ikke sant.

 

Når det gjelder dine kommentarer om ytelse er jeg delvis enig med deg. Om forskjellen er 1-2% betyr det heller lite, men hva hadde du sagt om vi hadde utelatt alle disse bechmarkene? Da kunne vi likegodt lest spesifikasjonene på kortet og hentet bilder fra produsent og skrevet test. Tror neppe det er den rettningen det er ønskelig at testene går i.

 

Hvis du tror at man kan gjennomføre og skrive en test på en time så tror jeg du undervurderer kraftig hvor lang tid det tar å teste slike ting.

 

Når det gjelder dine kommentarer til at hovedkort-testene er tynne og kjedelige så blir det opp til enhver å vurdere, men det sier seg selv at når dette er det 4. nForce2-kortet som testes skriver vi ikke like mye rundt teknologien som man gjør første gang man tester.

Lenke til kommentar

Det med hovedkortrevisjon er uhyre viktig. Det gjelder for alle kort dere tester, spesielt nForce 2 hovedkortene.

EPoX 8rda+ hadde for eksempel passiv kjøling på SB i rev. 1.0. 1.1 har ikke det. 1.0 versjonen drepte også mange GF4Ti4*** kort, grunnet dårlig klarering mellom RAM-slottene og kortet.

 

ABIT sin NF7 serie er enda verre. 1.0 og 1.1 har ikke 4 hull. 2.0 har Crush18D og offisiell støtte for 200MHz fsb.

Lenke til kommentar

At HW.no bruker XP2700 testprosessor er vel nokså teit. Hadde de undersøkt litt om 333Mhz bus prosessorene, så hadde de fort funnet ut at det har vært masse problemer med de og nforce2.

 

Mitt Abit NF7-S boota og gikk inn i windows på 230Mhz FSB, uten noe ektra kjøling. Siden overklokkingen deres gikk dårlig ville jeg nesten si at det var liten vits å ta med det i denne testen.

 

Test heller kortet igjen med en XP1700+ T-bred B eller en XP2100+.

Det er vel heller kanskje en oppgave til overklokking.no, som ikke har kommet med noe fornuftig på lenge.

 

Både Epox og Abit kortet burde testet på nytt. Testene viser at dere ikke kommer over 200FSB engang, noe folk her på forumet har klart uten problemer.

Lenke til kommentar

Herregud, alltid det maset om overklokking.

Utstyret som blir brukt, er eid av privatpersoner. Jeg ser ikke akkurat grunnen til at man skal ødelegge det bare for å se hva max-grensen er.

 

overklokking kan man heller lese om på utenlandske sider. VR-zone har en fyldig abit NF7 2.0 overklokkingsartikkel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...