Gå til innhold

TEST: ABIT NF7-S


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg synes hovedkort-testene her er ... dårlige, siden de vektlegger helt feil ting og virker tilfeldige. Jeg har skrevet et mer utførlig innlegg her:

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=104204

 

Hvis ikke ytelse er viktig når det gjelder et hovedkort er jeg litt overrasket. Andre ting som stabilitet, bundle, layout, overklokking etc er også viktig, men ikke alle ting er like lett å ta med. Vi kan ikke ha PCer stående til 30 dagers stabilitetstesting.

 

Innlegget ditt på den nevnte posten har jeg forresten allerede kommentert, og det virker svært lite gjennomtenkt og kan neppe anses for å være konstruktiv kritikk.

 

Dere trenger vel ikke stressteste i 30 dager - 2dager holder helt sikkert til A gi et bilde av hvordan det ser ut. En annen fremgangsmAte kan vAEre A overklakke for A se hvor mye hovedkortet har A gA pA, hvis det viser seg at det ikke kan klokkes sAErlig mye hOyere enn spec, er det ofte ikke sA stabilt.

 

NAr det gjalt ytelsen var det snakk om forskjell i ytelse som ikke har noe praktisk betydning, dvs ikke merkbar forskjell.

Lenke til kommentar
"Det man riktignok bør legge merke til ved layouten på dette kortet, som viser at designerne ikke bare har gjort uheldige valg, er avstanden mellom AGP- slotten og første PCI-slott. Vi har dessverre ikke et GeForce FX 5800-kort tilgjengelig på testlaben, men det kan se ut som denne avstanden er stor nok til at man kan sette i et slikt kort uten å måtte ofre en PCI-plass."

 

Jeg vet ikke om forfatter er klar over at grunnen til mellomrommet mellom pci og agp spor er fordi ABit har fjernet den fOrste pci-sloten, men slik er det altsA. Dette er da slettes ingen fordel.

 

Det er jo en fordel, nesten ingen bruker PCI porten under AGP alikevel. Den blokker jo luftstrømmen for grafikkortet. Den første PCI porten(som da er fjernet) kan skape konflikter mellom den PCI porten og AGP.

 

Abit sitt hovedkort har fjernet en PCI port fordi kortet mest sannsyneligvis er laget med hensyn til sine egne grafikkort med OTES kjøling.

Hvem bruker 6 PCI porter uannsett? Hovedkortet har både innebygd LAN og lyd.

:yes:

Lenke til kommentar
"Det man riktignok bør legge merke til ved layouten på dette kortet, som viser at designerne ikke bare har gjort uheldige valg, er avstanden mellom AGP- slotten og første PCI-slott. Vi har dessverre ikke et GeForce FX 5800-kort tilgjengelig på testlaben, men det kan se ut som denne avstanden er stor nok til at man kan sette i et slikt kort uten å måtte ofre en PCI-plass."

 

Jeg vet ikke om forfatter er klar over at grunnen til mellomrommet mellom pci og agp spor er fordi ABit har fjernet den fOrste pci-sloten, men slik er det altsA. Dette er da slettes ingen fordel.

 

Det er jo en fordel, nesten ingen bruker PCI porten under AGP alikevel. Den blokker jo luftstrømmen for grafikkortet. Den første PCI porten(som da er fjernet) kan skape konflikter mellom den PCI porten og AGP.

 

Abit sitt hovedkort har fjernet en PCI port fordi kortet mest sannsyneligvis er laget med hensyn til sine egne grafikkort med OTES kjøling.

Hvem bruker 6 PCI porter uannsett? Hovedkortet har både innebygd LAN og lyd.

:yes:

 

Det finnes da mange kort som er low-profile, og ikke hindrer luftstrOmmen til agp-kortet, sA det argumentet kjOper jeg ikke.

 

Poenget var at forfatteren ser det som positivt at pci sporet er borte. Det er det da ikke - da har en ikke muligheten til A bruke det.

 

Det er heller ikke noe problem A bruke 6 pci kort, at ikke du trenger det i ditt oppsett betyr ikke at den 6 plassen er overflOdig.

Lenke til kommentar

Det finnes da mange kort som er low-profile, og ikke hindrer luftstrOmmen til agp-kortet, sA det argumentet kjOper jeg ikke.

 

Poenget var at forfatteren ser det som positivt at pci sporet er borte. Det er det da ikke - da har en ikke muligheten til A bruke det.  

 

Det er heller ikke noe problem A bruke 6 pci kort, at ikke du trenger det i ditt oppsett betyr ikke at den 6 plassen er overflOdig.

Du gir deg ikke du.. Mange andre syns det er positivt hvertfall.

 

Low-profile eller ikke. Grafikkortet får mye bedere kjøling når et kort ikke står like under og produserer varme og blokker veien for skikkelig luftgjennomstrømning.

Har du noen gang prøvd å ta hånda di foran en vifta? Hva skjer da? Jo, vifta skyver ikke luft fordi den ikke har noe luft å hente.

Hvis du misliker kort som har mindre en seks PCI porter så hold deg unda de da vel. Uannsett hva du bruker maskinen din til så trenger du ærlig talt ikke 6 PCI kort. Selvfølgelig kan du fylle opp 6 plasser, men da med juggel du ikke trenger.

Ved å bruke innebygd lan og lyd så har du plutselig 2 frie PCi slotter som du kan bruke til annet.

Du er jaggu den første, og eneste som har brydd seg om et hovedkort har 6 og ikke 5 PCI plasser. Faktisk så har de fleste kort på markedet 5 PCI porter og da kommer du ikke stort lenger uannsett. Disse korta har da ikke fjernet en PCI port under AGP. Så med en gang det er stor plass mellom AGP og første PCI port så kommer du å klager?

Hadde du i det heletatt klaget hvis kortet kom med 5 PCI porter som standar og ikke noe rom mellom AGP og PCI? Nei, trokke det.

Det er snakk om 1! E N! PCI port da for svarte.

Lenke til kommentar

en ting til... man kan ikke sette kortet inn i et litt eldre kabinett (aopen hq8), og ha en harddisk i rammen der den skal være, og samtidig fylle alle tre ram-slottene... den fremste ram slotten (den som kommer lengst inn i kabinettet) kommer da til å bøye seg litt VEL mye, om man bruker nok makt for å få kortet inn...

Lenke til kommentar
en ting til... man kan ikke sette kortet inn i et litt eldre kabinett (aopen hq8), og ha en harddisk i rammen der den skal være, og samtidig fylle alle tre ram-slottene... den fremste ram slotten (den som kommer lengst inn i kabinettet) kommer da til å bøye seg litt VEL mye, om man bruker nok makt for å få kortet inn...

Suger da :o

Lenke til kommentar

Jeg synes som mange andre her tydligvis, at overklokking.no burde stå for OC tester. Siden jeg har anbefalt dette kortet til mange som skal klokke så virker jeg nå forbanna lite troverdig. Det er flere som har spurt meg om jeg bare er full av dritt siden jeg anbefalte det kortet.

Om de ikke kan eller har tid til å gjennomføre en OC test, så drit i publiser noe halvferdig vås. plz !

 

Til deg som skrev artikkelen: Ikke kall en forskjell i minnebåndbredde overfladisk er du snill.

Lenke til kommentar

hvorfor skal ok.no ta seg av overklokking?

 

såvidt jeg forstår er disse sidene fraskilte, selv om de er i samme nettverk.

 

dere vet jo godt at det aldri gjøres heller, så det er jo ingen unnskyldning.

 

 

 

og mens jeg kommer på det: SLUTT MED ALLE DE "#&¤%#& JALLA LINKENE PÅ FORSIDEN, vi kom her for å lese om hardware, da vil jeg vennligst ha meg frabedt digitale kamera, mobiltelefoner, bærbare maskiner og annet vås.

 

nå må dere jammensanten tåle litt kritikk her, dere har valgt å overse små temaer som er blitt tatt opp underveis og da må det bare eksplodere tilslutt. Er møkk lei denne kommersmølla hardware.no er iferd med å bli. -" ja så stikk et annet sted da". Hva f*** er det for svar? Forsøk å hold dere litt ajour med leserene. Hvis det ikke hadde vært for det forumet og at dere var først ute med denne temasiden og fikk etablert dere tidlig skulle dere virkelig fått noe å ta fingrene i for å beholde lesere. Flere andre sider som skriver bedre enn hw.no som ikke har noen særlig virksomhet pga lavt besøkstall.

Lenke til kommentar
hvis ikke den prosessoren var opplåst engang blir dette bare helt for dumt!

 

HVA HINDRER DERE?

 

Er dere giddeslause, eller?

 

Hvor ofte leser dere om folk som ødelegger hovedkort av klokking her inne?

 

Nå er jeg ikke sikker på om jeg forstår hva du mener. Vi har skrevet at man ikke kunne øke FSB noe mer når man satt ned multiplier. Foreslår at du setter deg litt inn i situasjonen før du kaller folk "giddeslause"

 

ok det ble litt rotete oppsatt av meg her. det jeg mente var;

 

1 ; hvis ikke den prosessoren var opplåst engang blir dette bare helt for dumt!

 

- kjapp tanke jeg fikk da du sa at 2700 ikke egnet seg til overklokking. Det er seff FSB klokking vi snakker om her, og da skal ikke proz være noe hinder for oc da det bare er å sette ned mp. derfor synes jeg det var litt snålt utsagn, du svarte bare på deler av kritikken som omhandlet selve cpu klokkingen, det var ikke denne vi var interessert i. Derfor ble jeg litt forvirret kanskje.

 

2: HVA HINDRER DERE?

 

Er dere giddeslause, eller?

 

 

- Gjelder generelt hele overklokkingstemaet, det at dere alltid er pysete/giddeslause og skylder på ok.no når overklokkingsdelen mangler i artiklene. Og at dere tilsynelatende ikke har prøvd særlig godt å fikse problemene dere fikk i forbindelse med overklokking av abit nf7-s.

Lenke til kommentar

Det jeg mener om denne artikkelen, og noen andre artikler i det siste er: det virker som om testeren har prøvd seg litt frem, men ikke brukt tid på å sette seg inn i produktet han tester.

 

Mange av nForce2 kortene har sine skavanker og merkeligheter som en må undersøke forum rundt omkring for å finne løsninger på. Det er klart at det bør opplyses om de feil en finner underveis, men å konkludere bastant med at det ikke vil mer/ikke kan osv uten å nevne at en ikke har sjekket produktets supportsider vil jeg kalle litt på kanten.

 

Tenker nå først og fremst på det faktum at dere nevner overklokking, men går ikke aktivt inn for å innhente informasjon om hvilke særheter kortet har.

 

Samt at å si dette: "...sammen med en ekstra 12V-strømkontakt rett ved siden av. Hvorfor ABIT har integrert denne er et godt spørsmål, for nForce2 er ikke strengt tatt avhengig av denne ekstra strømtilførselen...." vil jeg si at er å undergrave det faktum at mange som har nForce2 basert kort har problemer med strømtilførsel og ustabile V levels (noe disse kortene ikke har). Stort sett alle andre tester av dette kortet som jeg har sett, har ment at dette var en fordel :roll:

 

Vil nok anbefale dere å ikke nevne halvveis gjennomførte ting i slike tester uten å gi en skikkelig gjennomgang av hva dere har prøvd. Da blir folk (meg inkludert) lettere irritert.

Lenke til kommentar

Tenkte bare jeg skulle nevne at det sitter noen kondensatorer ved cpu som gjør at silent twin må moddes for å få den til å passe. ( Måtte heve den ene vifa litt opp). Er jo kjekkt å vite om noen vil kjøpe denne komboen. Ellers må jeg si meg meget fornøyd med kortet når jeg endelig fikk versjon 1.2. Hadde først et versjon 1.0 og et 1.1 som begge hadde feil på micen ( noe som var ein design feil fra ABit) men flexi-data var i alle fall hjelpsomme og lot meg få bytte kort når de nye versjonene kom på lager slik at jeg fikk fixa problemet.

Lenke til kommentar

Vel, jeg syns at overklokkingen kan ok.no ta seg av. Enten så bruker dem flere "år" på å lage en artikkel eller så får de for lite ting å teste rett og slett. Bios, overklokking osv kan overlates til dem, hw.no har nok av å ta seg til vil jeg tro. Ok.no burde få teste kortet til max ytelse og ikke til "pingleoverklokking" som foregikk her. Hw.no er flink til å ta for seg en allmen kjøper, men bommer litt fælt med tanke på entusiaster. :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...