Gå til innhold

Fullfører 32 nm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men for dem som allerede har ventet for å vurdere Nehalem mot forrige generasjon da? De som er så spin ville etter å kjøpe ny PC til jul at de knapt kan vente. Hva med dem?

 

sant det, ser for meg visse gutter som sitter med svettetokter og 939 systemet sitt og venter til Q4 2009 :p

 

 

Igjen.. jeg ville ventet med å vurdere den nye Intelplattformen til Q3-4 2009.

 

jeg blir og vente til til 32nm av flere grunner. ny sockett, nye chipsett, nye minne typer. allt dette må kjøres inn. over sommeren ser vi nye chipsett, ny finpussa steppings, forhåpentligvis mye bedre minnepriser. og ikke minnst allt av drivere og bioser er finpusset :)

Lenke til kommentar
Men for dem som allerede har ventet for å vurdere Nehalem mot forrige generasjon da? De som er så spin ville etter å kjøpe ny PC til jul at de knapt kan vente. Hva med dem? :p

Nei de har det ikke lett LockBreaker! :D

Jeg gikk lenge å grublet på å bytte ut den gamle B3-ovnen med enten en 45 Quad, eller tom en dualcore, og litt mer minne, men prisen gikk jo brått opp ganske betydelig her i september ver det vel, og det fristet mindre og mindre med 775quad og enda mer snart ubrukelig DDR2 minne nå.

 

Jeg syns i utgangspunktet det å vente på noe bedre er litt håpløst, men spesielt hvis man ikke overklokker eller liker å fikle i bios, er det jo også litt håpløst å kjøpe hovedkort til 2500-3000 kroner 1 mnd etter release, vil jeg påstå. På den annen side, vi vet tydeligvis så lite om 32nm at det jo godt kan skje at de som venter på dette for hyggelig pris, blir pent nødt til å vente videre fordi disse også blir priset høyt og krever nye og dyre hk den dagen de kommer. Jeg vet ikke.

Men alt er jo relativt, jeg betalte friskt mye for DDR4400 til A64 i sin tid også, (som nå putrer sammen med en Celeron 2,6 :p ), og det er vel egentlig bare en Opetron 146 av all hardware jeg husker å ha kjøpt som ikke har fremstått som en liten økonomisk katastrofe et år etter.

 

At man får vesentlig mer ytelse for pengene med LGA775, og "mest Quad" for pengene med AMD, er det vel ingen som er i tvil om, så det spørs hva kriteriene for valgene er.

De fornuftstyrte kjøper vel ikke Ci7 pr i dag. Bare de supre klokke-egenskapene er mer enn nok til at jeg ikke kommer til å angre.

Hvis man ikke har veldig bråttom, tror jeg som nevnt det er lurt å vente noen mnd, til prisen forhåpentligvis synker litt på 45nm Ci7, dvs DDR3 og hovedkortene.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Problemet er bare at jeg har sittet her og ventet i en evighet nå på å kjøpe PC. Dette på grunn av at det hele tiden er spådd noe nytt. Men det er jo sånn det er. Kjøper jeg, så kommer det noe nytt like etterpå. Det er i alle fall litt vanskelig dersom man skal vente til det blir noe nytt hele tiden.

 

Har en laptop som er ganske kjapp, men den stasjonære trenger sårt en oppgraderinger. Jeg har også et komplett vannkjølingssett her for 2500 kroner (uten blokk til GPU og CPU vel og merke).

 

 

Noen som er interessert i en D-Tek Fuzion forresten? :!:

 

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar
tror teoretisk 7-8nm er det minste om jeg ikke husker feil...

I praksis ligger nok begrensningen i størrelsesorden 16nm til 10nm. Lekkasjestrømmene blir rett og slett for store selv om en i teorien kan bygge mindre. Selv 16nm vil kreve store endringer i materialer og konstruksjon av transistoren for å være gjennomførbart.

 

Videre kan det hende at effektgjerrige design vil begynne å ligge noen generasjoner bak cutting edge CMOS teknikk fordi de eldre generasjonene blir mer energieffektive...

 

Det største problemet er imidlertid skalering av spenningen. Den har bråstoppet og setter store praktiske begrensninger for hvor tett en kan pakke transistorene. Hjelper jo lite med små transistorer hvis en må ha store arealer mellom dem for å få god nok kjøling.

 

Hva er det egentlig man spår kommer til å ta over som en kjapp måte å få ned kostader og oppgradere ytelse? Har man noe som kan ta over pronto, eller snakker vi et platå om noen år?

Lenke til kommentar
Jeg venter til jeg synes det er bra nok for meg og slik jeg vil ha det, så kjøper jeg.

 

Det beste er selvfølgelig å vente, men tror ikke jeg klarer det med tanke på at jeg har ventet siden i fjord med å kjøpe PC.... :(

 

Og før det igjen har jeg ventet på at 45nm skulle komme. Så det er på en måte litt vanskelig å vente når alt inni en sier at man skal kjøpe så snart man får kjangsen. :)

Lenke til kommentar
tror teoretisk 7-8nm er det minste om jeg ikke husker feil...

I praksis ligger nok begrensningen i størrelsesorden 16nm til 10nm. Lekkasjestrømmene blir rett og slett for store selv om en i teorien kan bygge mindre. Selv 16nm vil kreve store endringer i materialer og konstruksjon av transistoren for å være gjennomførbart.

 

Videre kan det hende at effektgjerrige design vil begynne å ligge noen generasjoner bak cutting edge CMOS teknikk fordi de eldre generasjonene blir mer energieffektive...

 

Det største problemet er imidlertid skalering av spenningen. Den har bråstoppet og setter store praktiske begrensninger for hvor tett en kan pakke transistorene. Hjelper jo lite med små transistorer hvis en må ha store arealer mellom dem for å få god nok kjøling.

 

Hva er det egentlig man spår kommer til å ta over som en kjapp måte å få ned kostader og oppgradere ytelse? Har man noe som kan ta over pronto, eller snakker vi et platå om noen år?

Det finnes ingen modne teknologier som kan ta over for CMOS i dag. Men CMOS har fortsatt mye på lager. Det vil imidlertid ikke komme kjapt og enkelt. CMOS er utrolig dyrt å utvikle i dag og kostnadene for videreutvikling er ventet å gå kraftig opp.

 

Det neste store i produksjonen er vel bruk av EUV som lyskilde, men dette er veldig vanskelig å få til i store volumer så de vil nok prøve å skyve det ut så lenge som mulig med bruk av immersion og dobbel patterning for å øke nøyaktigheten i litografien.

 

Ellers så har jo high-k GOX kommet på plass i noen prosesser nå så det har gitt litt pusterom ned mot 22nm med tanke på lekkasje. Vi vil nok også se 3D gate og FD-SOI komme for å redusere lekkasje ytterligere.

 

Uansett er det klart at bidraget fra CMOS prosessen vil bli stadig mindre og komme til en mye høyere pris i de kommende generasjoner. Som Theo nevner på så er det nok andre plasser det vil være mer å hente. Det er mye å hente på å jobbe smartere heller enn å jobbe hardere. De største gevinstene tror jeg vil komme fra endringer i minnehierarkiene og fortsatt integrering av flere funksjoner. F.eks brikker med CPU, "GPU"/massivt parallell CPU array og RAM integrert i ett eller flere lag. Kombiner det med to separate minnehierarkier, ett on-chip og ett off-chip med separate adresser så har du en killer tror jeg. Er vi heldige så finner flertallet ut at x86/x64 suger lut og begynner å se seg om etter alternativer. Migrering til andre instruksjonssett er ganske trivielt i dag.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Jeg venter til jeg synes det er bra nok for meg og slik jeg vil ha det, så kjøper jeg.

 

Det beste er selvfølgelig å vente, men tror ikke jeg klarer det med tanke på at jeg har ventet siden i fjord med å kjøpe PC.... :(

 

Og før det igjen har jeg ventet på at 45nm skulle komme. Så det er på en måte litt vanskelig å vente når alt inni en sier at man skal kjøpe så snart man får kjangsen. :)

Min anbefalning til deg vil være å kjøpe et av de bedre LGA775 systemen du kan få kjøpt siden du har ventet lenge og har et veldig gammelt system. Du får veldig lite igjen for pengene om du skal kjøpe jomfruteknologi fra Intel. Et meget godt alternativ er gode AM2+ 790FX hovedkort som du kombinerer med Phenom II og billig DDR2 minne.
Lenke til kommentar
Er vi heldige så finner flertallet ut at x86/x64 suger lut og begynner å se seg om etter alternativer. Migrering til andre instruksjonssett er ganske trivielt i dag.

Jeg hører dette rett som det er, og har dessverre ikke kunnskap nok til å ha egne meninger om det, men det er jo interessant å høre om.

Men er det altså realistisk å se for seg noen overgang til noe nytt og bedre enn x86/x64 for "vanlige brukere" i overskuelig fremtid, eller snakker du egentlig om spesialiserte oppgaver og andre ting enn desktop-markedet?

Er det mer trivielt enn å få programmer til å gjøre seg skikkelig nytte av flere kjerner, som etter hva jeg kan se er et av problemene ifht utnyttelse av hardwaren idag? Begge deler ville vel kanskje vært det perfekte, men jeg vet ikke hva vi kan forvente.

 

Jeg har en følelse av at "mer av det samme" er det vi i praksis vil få se for den bruken jeg snakker om. Altså litt smartere har det jo blitt (vel også egentlig ganske mye fra P4 netburst til C2D) og litt bedre med 65-45nm C2D, og nå også litt fra "Penryn" til "Nehalem" men aller mest ser det for meg ut som vi får økt ytelse i form av flere kjerner.

 

 

LockBreaker, det beste generelle rådet akkurat i dag er nok som Theo sier, enkelt og greit.

Men skal man ha et high-end quadcore oppsett for overklokking kan det finnes grunner til å snuse på Ci7. Men man betaler unasett hvordan man vrir og vrenger på det alltid uforholdsmessig mye for det som er nytt, sånn er det jo bare. Skal man ha mest ytelse ut av esken for spill blir det vel gjerne noe E8600/DDR2, og trenger man billig quadcore er jo Phenom interessant. Uansett, du kan vente så lenge du gidder, det kommer alltid noe nytt og bedreinnen 6mnd, men som også vil koste dyrt i starten og som kanskje, eller kanskje ikke er verdt å vente på... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...