Gå til innhold

Til de som ønsker seg en bra gamer for 6000 kr


Anbefalte innlegg

Da har jeg bestilt meg en budsjett gamer og vil gjerne dele den med andre som ønsker seg bra PC men som samtidig har begrensede resurser. Disse komponenter ble bestilt, alle på netonnet.no:

 

 

-Kabinett: Antec 300

 

-Hovedkort: Asus P5Q Pro

 

-Skjermkort: ATI Sapphire 4830

 

-Prosessor: Intel E7300

 

-PSU: Corsair 750TXEU 750 W

 

-RAM (minne): Kingston ValueRAM 2x2GB (PC-6400, CL 5)

 

-DVD Brenner: Samsung SH-S223F SATA Bulk

 

-HD: Western Digital Caviar 320GB (16MB)

 

-Ekstra vifte: Zalman ZM-F3 120mm

 

 

Alt kom på 5773 kr pluss frakt. Totalt med frakt 6000 kr blankt. Jeg mener at dette er veldig bra oppsett for pengene. Har prøvd å sette opp tilsvarene andre steder men det lar seg ikke gjøre for den prisen. De som ønsker å kommentere oppsette er velkommen og de som vil ha mer info angående komponenter de får spørre. Jeg går ut i fra, under forutsetning at alt går i orden, at pakken er hos meg om ei uka. Da skal jeg prøve å poste noen bilder både under bygging og av ferdig produktet, samt gi tilbakemelding hvordan oppsettet fungerer.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med nerikk. Antec-kabinettet er i utgangspunktet bra kjølt. PSU-en er overkill på dette oppsettet (men du vil vel kanskje oppgradere senere?).

 

Tips til andre: 550W corsair holder, så kjøper du heller 4850 og en E8400 som nevnt. Viften koster så lite at det ikke spiller noen rolle fra eller til.

Endret av rc-marcus
Lenke til kommentar
Hmm, Genialt oppsett. Men jeg ville heller droppet den ekstra viften og gått ned til 500w PSU, slik at jeg kunne ha fått ett 4850 Skjermkort og kansje en E8400 :p

 

Skulle gjerne ha gjort det men de hadde ikke Corsair 550W hos netonnet. Det nærmeste de hadde var 520W som koster 869kr, mens 750W koster 939kr. Da sier det i seg selv at jeg legger i 70kr ekstra for å få 230W mer. Zalman vifte er beregnet for å stå fremme og kjøle HD siden det ikke er montert noen vifter til kjøling av HD. Begge vifter i 300 er stilt inn slik at de blåser ut, dermed var tanken med zalman å få litt frisk luft i kabinettet.

 

E8400 koster 500kr mer enn E7300. 4850 koster over 300kr mer enn 4830 på netonnet. Målet mitt var å holde prisen under 6000kr. Dermed hadde jeg ikke klart det hvis jeg skulle tatt med 4850 og E8400, og samtidig bestille alt fra samme butikk. Uansett er det en fille sak å klokke 4830 til å yte samme som 4850, samt klokke 7300 til å yte like bra som 8400. Enig?

Endret av statsviter
Lenke til kommentar
absolutt veldig bra opsett for pengane!

men e8200 koster vel det samme som e7300?

har sett tester av 4830 det klarer på en eller anna måte og yte sjukt bra med overclock. clocka forbi 4850 lett meinar eg

 

Netonnet hadde ikke 8200, dermed må man bestille fra to forskjellige butikker og med det øker fraktkostnader. Samtidig er det veldig vanskelig å finne 8200 nå for tiden. Per i dag er det veldig få butikker som har den, og de få som har den krever like mye for den som for 8400.

 

Både 4830 og 7300 klokker utrulig bra, i hvert fall ut i fra det jeg har lest. Her lest at mange har klart å få 7300 opp til 4GhZ med luft på stock kjøler. 4830 kjører på 575Mhz core mens 4850 kjører på 625Mhz core. Har fått med meg at det er lett å få 4830 opp til 700Mhz med Rivatuner, på noen få minutter. Da yter det litt bedre enn 4850 uten OC. Skal sette meg inn i dette når jeg har installert alt. Det finnes sikkert mange "step by step" instruksjoner på nette hvordan man gjør dette enkelt uten å brenne kortet.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

Hmm, jeg ville sagt at du kunne kjøpt et billigere hovedkort, mindre psu og skikkelig ram. DDR2 koster så lite nå, samt at om du skal overklokke prossesoren din så kommer du ikke langt med Value ram.

 

Og de 300kr ekstra for et 4850 er det verdt. Leste test hos Guru3D istad om ytelsen til gigabyte 4850 med 1gb minne og oc fra fabrikk, dette gikk over 4870 kortet med 512mb minne i en del tester.

 

Men ville i bunn og grunn sagt at Hovedkortet og psu er overkill med den rammen og "kunn" et 4830. Du hadde fint greid deg med en Corsair 450w psu.

 

Men den psuen der har du lenge da, samme med Hovedkortet!

Lenke til kommentar
Hmm, jeg ville sagt at du kunne kjøpt et billigere hovedkort, mindre psu og skikkelig ram. DDR2 koster så lite nå, samt at om du skal overklokke prossesoren din så kommer du ikke langt med Value ram.

 

Og de 300kr ekstra for et 4850 er det verdt. Leste test hos Guru3D istad om ytelsen til gigabyte 4850 med 1gb minne og oc fra fabrikk, dette gikk over 4870 kortet med 512mb minne i en del tester.

 

Men ville i bunn og grunn sagt at Hovedkortet og psu er overkill med den rammen og "kunn" et 4830. Du hadde fint greid deg med en Corsair 450w psu.

 

Men den psuen der har du lenge da, samme med Hovedkortet!

 

Leste du ikke hva jeg skrev tidligere i denne tråden?

 

Her kommer det igjen: "Skulle gjerne ha gjort det men de hadde ikke Corsair 550W hos netonnet. Det nærmeste de hadde var 520W som koster 869kr, mens 750W koster 939kr. Da sier det i seg selv at jeg legger i 70kr ekstra for å få 230W mer"

 

Samtidig er oppsettet laget til å kunne oppgraderes senere med feks. 2x4830 (eller 4870x2) og en heftig quadro som i dag koster 4-5000 kr. Man har både HK og PSU til å kunne gjøre det. Rammen er det ingenting galt med hvis du ikke skal overklokke noe helt forferdelig.

Lenke til kommentar
Både 4830 og 7300 klokker utrulig bra, i hvert fall ut i fra det jeg har lest. Her lest at mange har klart å få 7300 opp til 4GhZ med luft på stock kjøler.

 

Men hvis du skal oppgradere senere, så ville jeg kjøpt bedre ram. Det er snakk om så lite penger at du får veldig bra ytelse\per krone.

Kjedelig om rammen blir flaskehalsen din med Quad og CF oppsett?

 

jeg bare sier det.

 

Muskhin PC8000 DDR2 4GB koster kun 575kr hos netshop. (feks)

 

Og jo, jeg leste det du skrev, men leste du det JEG skrev?

Men den psuen der har du lenge da, samme med Hovedkortet!
Endret av HansGeorg
Lenke til kommentar
Men hvis du skal oppgradere senere, så ville jeg kjøpt bedre ram. Det er snakk om så lite penger at du får veldig bra ytelse\per krone.

Kjedelig om rammen blir flaskehalsen din med Quad og CF oppsett?

 

Kvaliteten på rammen er avgjørende når du skal klokke, ikke når du skal oppgradere. Når vi snakker om oppgradering så er det mengde med ram som betyr noe, mindre om hvilken frekvens den kjøre på. Den rammen jeg valgte er på 4GB og PC-6400 med CL 5. Det er brukpar ram mener jeg. Selvsagt det beste hadde vært å anskaffe seg PC-8500 med CL 4 men det koster mer. Den rammen jeg kjøpte kostet 388kr. Skulle jeg bestille fra netshop så kommer frakten i tillegg, pluss pris forskjell. Det er ikke så enkelt å anskaffe seg bedre komponenter og samtidig holde prisen nede, som du skjønner.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

Synes det virker som statsviter vet hva han gjør og handler fornuftig. Ser lite til tråder som dette. Det er mer gjerne tråder hvor folk skal ha en monstergamer som skal takle Crysis på FULLT! Synes dette oppsettet ser bra ut og statsviter har valgt gode komponenter og tenkt fornuftig. Mange kan nok ha bruk for et slikt oppsett. Blir morro å se hvordan det går med bygget. Vær snill og oppdater denne tråden siden jeg gjerne vil se hvordan oppsettet fungerer i praksis!

Lenke til kommentar

Jeg er helt klart enig med begge to, har ingen intensjoner om å prøve å være besserwisser. Jeg sitter per idag med Value ram i pcen min selv jeg, dog vanlig DDR på Asus p4c800 e-dlx.

 

Systemet kommer nok til å sparke godt fra seg, det er det ingen tvil om. Men bare den lille setningen der du sier at E7300 kan overklokkes til 4Ghz skurrer med rammen din.

 

Men som pondus sa, vi vil gjerne høre hvordan systemet fungerer i praksis!

 

EDIT: Foresten, hadde du orket å tatt deg bryet med å linke til produktene? Enklere enn å sitte å browse Netonnet sine mange produkter.

 

Edit2: Tok meg en tur innom likevel, synes de hadde svært dårlig utvalg egentlig, men tok med tiden til å sette opp et system til under 6k likevel.

PCtil6k.jpg

 

Jeg ville nok valgt hovedkortet du har satt opp jeg også, men den jeg satte opp vil jo fungere bra den også. :)

Endret av HansGeorg
Lenke til kommentar
Jeg er helt klart enig med begge to, har ingen intensjoner om å prøve å være besserwisser. Jeg sitter per idag med Value ram i pcen min selv jeg, dog vanlig DDR på Asus p4c800 e-dlx.

 

Systemet kommer nok til å sparke godt fra seg, det er det ingen tvil om. Men bare den lille setningen der du sier at E7300 kan overklokkes til 4Ghz skurrer med rammen din.

 

Men som pondus sa, vi vil gjerne høre hvordan systemet fungerer i praksis!

 

EDIT: Foresten, hadde du orket å tatt deg bryet med å linke til produktene? Enklere enn å sitte å browse Netonnet sine mange produkter.

 

Edit2: Tok meg en tur innom likevel, synes de hadde svært dårlig utvalg egentlig, men tok med tiden til å sette opp et system til under 6k likevel.

PCtil6k.jpg

 

Jeg ville nok valgt hovedkortet du har satt opp jeg også, men den jeg satte opp vil jo fungere bra den også. :)

 

Jo da, ingenting galt med ditt oppsett. Men husk å plusse på 250kr i frakt hvis du har tenkt å handle på vanlig måte dvs. på postoppkrav. Det går selvsagt an å betale med visa og du sparer noen få kroner der men jeg betaler ikke på forskudd av prinsipp. Jeg liker å betale når varer er kommet til mitt hjemmested.

 

Andre ting som jeg har lyst å komentere når det gjelder ditt oppsett er valg av PSU. Jeg har lest litt tester på den PSUen og det ser ikke så bra ut. Den kommer dårligere ut på alle tester i forhold til Corsair. I tillegg hadde du vært begrenset med tanke på fremtidige oppdateringer siden den PSUen ikke kommer til å takle crossfire eller et kort ala 4870x2. Samtidig får du et dårligere HK, noe som du for øvrig nevner selv.

 

Jeg er enig at netonnet ikke hadde så stor utvalg men har du lagt merke til at de varer de har er varer som betegnes som populære hos de som handler data komponenter ofte. De få varer de har er valgt ut riktig, mener jeg.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar
Men bare den lille setningen der du sier at E7300 kan overklokkes til 4Ghz skurrer med rammen din

 

Jeg har ikke sagt at JEG skal klokke den til 4Ghz, jeg sa bare at det finnes folk som har gjort dette med stock kjøler. Jeg sikter meg på en moderat klokk, la oss si mellom 3-3,2Ghz dvs. sånn ca klokke frekvens til E8400. Det var dette som var mitt utgangspunkt. Personlig mener jeg at en 4Ghz klokk på E7300 skriker etter en annen kjøler enn den som følger med.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar
Godt vi er nogenlunde enige da. ;) Det å finne en psu med god Ytelse\pris er det jeg sliter mest med med tanke på pcen jeg har tenkt til å slenge sammen i romjula.

 

Prøv å les på de forskjellige tester på hardware.no. De har testet en del PSU så det kan gi deg en pekepinn hva som er bra. Som regel er det Corsair som har høy status her på forumet på grunn av sin stabilit og den lave støyen. Den andre PSUen som nevnes mye her er Mist. Jeg mener og husker at Mist 500w ikke koster så mye. Du finner den på netshop.

Lenke til kommentar

Hei,,, jeg ville heller ha lagt på 200kr....

 

Handlekurven Vis alltid handlekurven når du kjøper et produkt

 

 

Produktnavn Antall På lager På lager/

ETA *) Pris Totalt Slett

 

ASUS Bundkort S775 IP35 FSB1600 1xPCI-Ex16 4xDDR2 Max 8GB 1x133 4xSATAII (P5K/SE/EPU) 6 699,- 699,-

 

INTEL Core 2 Duo E8400 3.0GHz LGA775 FSB1333 6Mb Retail Boxed (BX80570E8400) 167 1 529,- 1 529,-

 

KINGSTON 4GB 800MHZ DDR2 NON-ECC CL5 (5-5-5-15) DIMM (KIT OF 2) NS (KHX6400D2K2/4G) 129 556,- 556,-

 

THERMALTAKE M9 MID TOWER CASE NOWINDOW 9 5.25 DRIVE BAY VI1000BNS N PSURETAIL (VI1000BNS) 6 598,- 598,-

 

TRUST 520W PRO PSU PW-5550 LOW NOISE BIG FAN NS (14996) 4 545,- 545,-

 

WESTERN DIGITAL 320GB 7200RPM 16MB SATA II CAVIAR 3.5 EIDE (WD3200AAKS) 404 423,- 423,-

 

SAMSUNG DVD Recorder 22x +R/+RW -R/-RW Lightscribe SATA Black Bulk Nero SW (SH-S223Q/BEBN) 957 331,- 331,-

 

ASUS VGA-Card nVidia 9600GT 512MB PCI-E DVI TV-Out HDTV HDCP HDMI Retail Hybrid cooling (EN9600GT MATRIX/HTDI/512M) 10 1 341,- 1 341,-

 

 

Gavekort:

 

 

Totalt (inkl. mva): 6 022,-

 

 

Herav MVA: 1 204,-

 

 

 

 

 

 

 

Fyll inn postnummer og klikk knappen for å vise frakt priser

Postnummer:

 

 

 

Estimerte fraktkostnader Forsendelsesmåter Frakt Totalt inkl. frakt

Standard 252,- 6 274,-

Lenke til kommentar
Hei,,, jeg ville heller ha lagt på 200kr....

 

Handlekurven Vis alltid handlekurven når du kjøper et produkt

 

 

Produktnavn Antall På lager På lager/

ETA *) Pris Totalt Slett

 

ASUS Bundkort S775 IP35 FSB1600 1xPCI-Ex16 4xDDR2 Max 8GB 1x133 4xSATAII (P5K/SE/EPU) 6 699,- 699,-

 

INTEL Core 2 Duo E8400 3.0GHz LGA775 FSB1333 6Mb Retail Boxed (BX80570E8400) 167 1 529,- 1 529,-

 

KINGSTON 4GB 800MHZ DDR2 NON-ECC CL5 (5-5-5-15) DIMM (KIT OF 2) NS (KHX6400D2K2/4G) 129 556,- 556,-

 

THERMALTAKE M9 MID TOWER CASE NOWINDOW 9 5.25 DRIVE BAY VI1000BNS N PSURETAIL (VI1000BNS) 6 598,- 598,-

 

TRUST 520W PRO PSU PW-5550 LOW NOISE BIG FAN NS (14996) 4 545,- 545,-

 

WESTERN DIGITAL 320GB 7200RPM 16MB SATA II CAVIAR 3.5 EIDE (WD3200AAKS) 404 423,- 423,-

 

SAMSUNG DVD Recorder 22x +R/+RW -R/-RW Lightscribe SATA Black Bulk Nero SW (SH-S223Q/BEBN) 957 331,- 331,-

 

ASUS VGA-Card nVidia 9600GT 512MB PCI-E DVI TV-Out HDTV HDCP HDMI Retail Hybrid cooling (EN9600GT MATRIX/HTDI/512M) 10 1 341,- 1 341,-

 

 

Gavekort:

 

 

Totalt (inkl. mva): 6 022,-

 

 

Herav MVA: 1 204,-

 

 

 

 

 

 

 

Fyll inn postnummer og klikk knappen for å vise frakt priser

Postnummer:

 

 

 

Estimerte fraktkostnader Forsendelsesmåter Frakt Totalt inkl. frakt

Standard 252,- 6 274,-

seriøst, 9600gt?? det er jo gammalt, fyren hadde mista muligheta til å oppgradere. veit ikkje kordan det er med 4830, men med dei andre rv770 kan jo du kjøre ilag på kryss og tvers, dvs 4870x2 og 4850. og så matric edition og. greit nok det er drit fancy og kjekt.

trur folk her glømme at fyren alt har bestilt.

no ventar eg bere i spenning på å sjå bilde litt bilde av oppsette!

Lenke til kommentar

Jeg fikk alle komponenter i går men bilde kvaliteten ble for god til å kunne lastes opp her siden maks størrelse på en opplasting er på 2 mb.

 

Jeg fikk montert alt men har ikke fått liv i systemet. PC starter opp og det er liv i alle vifter samt lys på skjermkortet og hovedkortet. Men som sagt jeg får ingen respons når jeg kobler systemet til skjermen. Det kommer ikke noe pip eller BIOS.

 

Er litt usikker på koblingen av strømtilførselen til hovedkortet. Har koblet til 24 pin men er usikker på om jeg også skal koble 4 pin eller 8 pin på HK i tilleg til 24 pin. Har prøvd med 8 pin men uten noen forandring.

 

På PSUen er det mange pci-e koblinger, er usikker på om det er uansett hvilken jeg bruker. I tillegg har jeg mange sata kontakter på hovedkortet dermed er jeg usikker på hvilken av disse kontakter jeg skal bruke til DVD brenner og HD.

 

Hvis det er noen som har en ide hva som kan være problemet er jeg veldig villig å lytte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...