Gå til innhold

Kjøpte 450D... men var det så lurt?


Anbefalte innlegg

å påstå at ALLE, eller det store flertallet av 450D-kameraene har denne feilen, blir for drøyt synes jeg.. da hadde vi hørt mer om det -det er mange nok som har 450D, som har peiling nok til å teste og oppdage slike feil, selv om sikkert en del ikke har det også -som det har blitt sagt tidligere her..

 

har selv testa min 450D i kveld med 4 ulike objektiver (har dessverre ikke 18-55IS lenger -bytta den ut med 17-55). har tatt en haug forskjellige bildeserier med ulike kombinasjoner av AF-type (og MF, seff), blender, brennvidde, avstand til motiv osv.. litt variasjon er det i noen tilfeller, men det er som regel vanskelig å se avvikene selv i 100%.. et par-tre grovere bommerter fikk jeg, men det var som forventa.. kunne ikke se noen konsekvente resultater eller tendenser annet enn at den vanlige AF'en har små-avvik oftere enn kontrast-AF'en i live view (men også sistnevnte bommet littegrann innimellom).. i de aller fleste seriene kunne jeg ikke skille bildene fra hverandre..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
å påstå at ALLE, eller det store flertallet av 450D-kameraene har denne feilen, blir for drøyt synes jeg.. da hadde vi hørt mer om det -det er mange nok som har 450D, som har peiling nok til å teste og oppdage slike feil, selv om sikkert en del ikke har det også -som det har blitt sagt tidligere her..

 

har selv testa min 450D i kveld med 4 ulike objektiver (har dessverre ikke 18-55IS lenger -bytta den ut med 17-55). har tatt en haug forskjellige bildeserier med ulike kombinasjoner av AF-type (og MF, seff), blender, brennvidde, avstand til motiv osv.. litt variasjon er det i noen tilfeller, men det er som regel vanskelig å se avvikene selv i 100%.. et par-tre grovere bommerter fikk jeg, men det var som forventa.. kunne ikke se noen konsekvente resultater eller tendenser annet enn at den vanlige AF'en har små-avvik oftere enn kontrast-AF'en i live view (men også sistnevnte bommet littegrann innimellom).. i de aller fleste seriene kunne jeg ikke skille bildene fra hverandre..

 

Til dette kan jeg bare gjenta det jeg skrev for få innlegg siden:

 

"Eg er sikker på det finnes gode feilfrie 450D der ute, noko anna ville vore for merkeleg".

 

Kan du forresten gi meg de første 4 siffer i serienr på huset ditt? Ta med også om første siffer er 0.

Lenke til kommentar
Til dette kan jeg bare gjenta det jeg skrev for få innlegg siden:

 

"Eg er sikker på det finnes gode feilfrie 450D der ute, noko anna ville vore for merkeleg".

 

Kan du forresten gi meg de første 4 siffer i serienr på huset ditt? Ta med også om første siffer er 0.

jepp jeg tror nok du mest sannsynlig bare har vært maks uheldig.. at det er en feil som kanskje har vært mer vanlig i en bestemt "serie" kameraer eller kanskje flere, kan helt klart være en mulighet, i og med at både du og andre har opplevd å finne samme feil på flere eksemplarer.. tenkte faktisk på å spørre om deg det samme om serienr. selv.. 4 første her er 0730..

Lenke til kommentar
tenkte faktisk på å spørre om deg det samme om serienr. selv.. 4 første her er 0730..

Hmm, nå er mitt 2. cam innlevert men mente det starta på 08 og hadde firmware 1.0.5.

Din firmware er?

jeg har 1.0.9, en oppdatering som kom i høst.. har sjekket litt nå, og det står at 1.0.9 skulle være en oppdatering fra 1.0.4.. kan ikke finne noe om en 1.0.5 versjon og såvidt jeg har fått med meg var 1.0.9 den første oppdateringen for dette kameraet, men mulig jeg tar feil... hvis du hadde 1.0.5 så kan ihvertfall det kanskje være litt interessant.. jeg kan ikke huske helt sikkert om jeg hadde 1.0.4 før egentlig, men jeg vet ihvertfall at jeg har testet AF grundig før jeg oppdaterte også ifm kjøp av nye objektiver og jeg merket ikke noe uvanlig da heller..

Lenke til kommentar

450D er et godt kamera, men objektivet som følger er ..... ja... jeg bruker mye fast brennvidde objektver, og de gir helt andre bilder. Kitobjektivet er billig og gir deretter resultat. Kitobjektivet kødder med fokusen, på test fokuserer den bl.a skjevt

Endret av Scrabble
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei utgammel!

 

Du er nok ikke den første som har opplevet dette nei!

Se tråden "Er det verdt å kjøpe EOS 450D?" startet den 4/7-2008, og mitt innlegg (budjet)den 7/7. Jeg byttet inn min 450 med en 40D, og så fikk jeg sove igjen.

 

budjet

 

Også syntes alle at jeg var teit som anbefalte både 400D og 40D fremfor 450D :p

 

 

Har ikke lest hele tråden her men er det mulig med EOS 450D at man kan ha låst ett fokuspunkt i ett av hjørnene slik at fokuspunktet i de aller fleste tilfeller faller utenfor motivet?

 

Ja, dette er en vanlig funksjon på speilrefleks.

Endret av deviant
Lenke til kommentar

Slike fokusfeil som dette må høre med til skjeldenhetene, har selv testet en masse low end canon kamerar og objektiver (og er sikkert ikke alene om det). Om svaret på problemet var avstandsmåleren, hvorfor klarte man ikke da og få klare bilder med manuel fokus, det skjønner ikke jeg.

Lenke til kommentar

Enda en som er med i sammensvergelsen (klipp fra Dcresource test av 450):

 

"I should also point out that I had some generalized focusing problems with the camera. The first camera I tested produced an unusual number of out-of-focus shots, with multiple lenses. I received a replacement camera and while it performed better, I still saw the occasional out-of-focus photos. I could never really nail down the cause of the problem, and it wasn't something I could replicate. If you end up with a XSi that seems a bit "off" in the focusing department, it may be worth swapping it for another one."

Lenke til kommentar

EOS 450D er et forferdelig kamera. Jeg har hatt det lenge og enda ikke vunnet noen priser eller noe som helst for bildene mine. Jeg skal oppgradere til et annet merke og full frame, for da løsner det. ENDELIG så kommer det til å løsne! Jeg skal da ut i hagen og ta bilder av løv og vinne priser over hele verden.

 

Det er alltid kamera som tar bilder, ikke fotografen. Husk det. Lag kjøplister. Jo dyrere = bedre bilder. Til å med motivene forrandrer seg og går fra gull til gråstein.

Lenke til kommentar
EOS 450D er et forferdelig kamera. Jeg har hatt det lenge og enda ikke vunnet noen priser eller noe som helst for bildene mine. Jeg skal oppgradere til et annet merke og full frame, for da løsner det. ENDELIG så kommer det til å løsne! Jeg skal da ut i hagen og ta bilder av løv og vinne priser over hele verden.

 

Det er alltid kamera som tar bilder, ikke fotografen. Husk det. Lag kjøplister. Jo dyrere = bedre bilder. Til å med motivene forrandrer seg og går fra gull til gråstein.

Dette synes jeg var en rett og slett ett dumt og unødvendig innlegg, så klart er fotografen viktig men hvis apparatet ikke virker som det skal er det jo enkelt å greit en feil med kamera.

 

Det er nesten som du prøver å latterliggjøre trådstarter fordi han har ett kamera der fokus ikke virker. Slike innlegg bør vi være for gode for...

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Jeg tolket heller innlegget mer i ironisk retning ...............

Hva mener du? Trådstarter klager på dårlig AF og viser tydelig at det er noe feil med den.

 

Med innlegget der blir det tydelig hintet på at det er fotografen som det er feil med og ikke kameraet.... kan du forklare hvordan du tolket det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...