Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

hjelpelærer dater 16 år gammel elev. Lov/konsekvenser?


drugis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

han er rundt 25 og kommer fra wales, han jobber her som hjelpelærer i engelsken. Fyren har nå innledet ett forhold til eksen av en kompiss av meg, han hjelper bare jentene, og han har ei veldi kort lunte og gjør ikke jobben sin. Vil ha han vekk egentli, går rundt og ser stygt på guttene og prøver seg på jentene og spørr om dem er single.

Lenke til kommentar

Det beste ville vel kanskje være å ta en uformel prat med rektor / inspektør?

Det er med svært stor sannsynlighet regler i kontrakten til den anstatte som forhindrer han i å ha forhold til elever.

 

Om den ansatte oppleves som å forskjellsbehandle elever, ut fra kjønn, ville jeg tatt opp dette også.

Elevrådet kan også være veien å gå, spesielt om denne ansatte er innvolvert i flere klasser på skolen.

 

Når det gjelder norsk lov, er det ikke noe såvidt jeg vet, som tilsier at han er "kriminell" fordi han har funnet seg ei dame som også er eleven hans - med mindre hun føler seg presset til forholdet, for å beholde karakterer etc.

Om han oppfører seg seksuelt slibrig, kan det vel under noe tvil være snakk om seksuell trakasering, og her kommer oppløringsloven inn (Kapittel 9).

Lenke til kommentar
Det beste ville vel kanskje være å ta en uformel prat med rektor / inspektør?

Det er med svært stor sannsynlighet regler i kontrakten til den anstatte som forhindrer han i å ha forhold til elever.

 

Om den ansatte oppleves som å forskjellsbehandle elever, ut fra kjønn, ville jeg tatt opp dette også.

Elevrådet kan også være veien å gå, spesielt om denne ansatte er innvolvert i flere klasser på skolen.

 

Når det gjelder norsk lov, er det ikke noe såvidt jeg vet, som tilsier at han er "kriminell" fordi han har funnet seg ei dame som også er eleven hans - med mindre hun føler seg presset til forholdet, for å beholde karakterer etc.

Om han oppfører seg seksuelt slibrig, kan det vel under noe tvil være snakk om seksuell trakasering, og her kommer oppløringsloven inn (Kapittel 9).

vi sto å drøfta det på gangen i dag og det kom en lærer gående forbi og vi spurte han om det helt uformelt og han svarte att det var imot reglemanget. han spurdte og om vi var seriøse men vi har jo ikke noe bevis så jeg fleipa det vekk. Men skal skaffe litt håndfaste bevis og få karen sendt hjem igjen.

Lenke til kommentar

Fire poster er slettet, hvorav to av dem kommenterte trolling. Rapporter usaklige innlegg, innlegg som er ment å provosere, med det samme så en moderator kan ordne opp.

#1: Brukere av forumet bes om å holde en høflig tone. Poster kan bli delvis eller fullstendig sensurert av moderatorer hvis de inneholder upassende språk som blant annet banning, flaming og/eller innlegg ment for å skape dårlig stemning. Tråder/poster åpenbart ment for å provosere eller støte andre stenges/slettes med begrunnelse. Dette gjelder også i private meldinger.

- Retningslinjene - Nettikette -

 

Emnetittelen er forøvrig endret, dette fordi den ikke var beskrivende nok for trådens innhold.

Den ble endret fra tittelen "Hjelpelærer og elev" til "hjelpelærer dater 16 år gammel elev. Lov/konsekvenser?"

 

Kommentarer på moderering taes på PM

Endret av TSP
Lenke til kommentar

Dette kan faktisk være om ikke annet, så i alle fall i en juridisk gråsone. Spesielt etter nyttår, hvor sedelighetspolitiet blir gjenopprettet.

En skaffer seg seksuell kontakt med barn (16 år gammel er fortsatt barn) i kraft av sin stilling som lærer, og det høres ikke helt lovlig ut. Etter jul kan det kanskje karakteriseres som å kjøpe sex med undervisning som betaling?

 

Uansett om det er ulovlig eller ikke, mot skolens reglement er det garantert, og fyren blir nok avskjediget og sendt hjem til Wales med en gang. Det er også, i mine øyne, helt riktig om situasjonen er som du beskriver (selv om ditt syn på saken nok er litt farget).

Lenke til kommentar
Dette kan faktisk være om ikke annet, så i alle fall i en juridisk gråsone.

Ja, dette kan være omfattet av straffelovens §193:

§ 193. Den som skaffer seg eller en annen seksuell omgang ved misbruk av stilling, avhengighetsforhold eller tillitsforhold, straffes med fengsel inntil 5 år.

 

På samme måte straffes den som skaffer seg eller en annen seksuell omgang ved å utnytte noens psykiske lidelse eller psykiske utviklingshemming.

http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-023.html#193

 

Denne paragrafen er så vidt jeg vet nettopp beregnet lærere, helsepersonell, trenere mm. i idrett, speiderledere, prester/sjelesørgere etc. som kan utnytte sin posisjon overfor andre som de har en eller annen form for makt over til å skaffe seg seksuell omgang.

 

Men, vi vet ikke om det dreier seg om sex i denne saken. Det vil vel også være en skjønnsmessig vurdering om eleven(e) er i noen avhengighet til hjelpelæreren, er han med på å sette karakterer, godkjenne øvelser etc?

Det vil uansett være uprofesjonelt og uklokt å innlede forhold som noen kan mistenke å stride mot denne paragrafen.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Nå er vel eleven over den seksuelle lavalder, og bestemmer dermed selv hvem hun vil date eller gjøre andre ting med.

 

Hele posten minner mer om en form for "han rører eksen til kameraten min så han må tas" enn en faktisk bekymring.

 

Har eleven det er snakk om nedsatte evner til å vurdere sin egen situasjon? Har hun gitt noen form for utrykk for at det ikke er frivillig å date denne hjelpelæreren?

 

Nå kjenner jeg hverken trådstarter, eleven eller hjelpelæreren, men på generelt grunnlag vil jeg vel si at man bør snakke med rektor, som er "sjefen" i tilfellet, og la skolen håndtere det videre derfra, da en gjeng med 16-åringer, som i tillegg kan virke litt sjalu ut fra det som skrives, neppe er de rette til å håndtere dette.

Lenke til kommentar
TEE: Har du satt deg inn i paragrafen som er sitert i innlegget over ditt?

Ja, og jeg vet at den har vært brukt både mot lærere, leger og psykologer tidligere. Det er ikke dermed sagt at trådstarter og den sjalu kompisen har det rette utgangspunktet for å vurdere om det er snakk om misbruk av stilling eller tillitsforhold i denne saken.

 

En aldersforskjell på 9 år når den ene er 16 og den andre er 25 er ikke så fryktelig unormalt, så det kan jo faktisk hende at det bare er snakk om to stykker som falt for hverandre. Om det er brudd på skolens regler er en ting, om det er lovbrudd og kan straffes med fengsel er noe helt annet.

Lenke til kommentar

Hallo igjen. Takk for mange gode svar. Men ja det er rett som du sier att vi synest fyren er på trynet og vil ha han fjerna. Men vi baserer oss på reelle grunnlag bare så det er sagt. Denne hjelpelæreren har ingen makt i avgjørelser og karaktersetting osv, men han er med som en støtte for læreren på det faglige. Her gjør han forskjell på kjønn og legger an på jentene. Ikke att dette har noe med skolen og gjøre men han legger også an og er veldig innpåsliten på jenter på fritida som er elever ved skolen. Skal se situasjonen litt ann og om det utvikler seg mer, gjør det det så er det vell bare å gå til rektor med det.

Lenke til kommentar
En aldersforskjell på 9 år når den ene er 16 og den andre er 25 er ikke så fryktelig unormalt, så det kan jo faktisk hende at det bare er snakk om to stykker som falt for hverandre. Om det er brudd på skolens regler er en ting, om det er lovbrudd og kan straffes med fengsel er noe helt annet.

 

Dessverre TEE: Hvis de innleder et forhold er det et brudd på loven og dermed straffbart. Det er den ansattes ansvar å ikke gå inn i slike forhold. En annen ting er at det skjer ved skoler landet rundt hele tiden. Det er vanligere enn man tror, stort sett helt ufarlig men allikevel ulovlig.

Lenke til kommentar
Dessverre TEE: Hvis de innleder et forhold er det et brudd på loven og dermed straffbart. Det er den ansattes ansvar å ikke gå inn i slike forhold. En annen ting er at det skjer ved skoler landet rundt hele tiden. Det er vanligere enn man tror, stort sett helt ufarlig men allikevel ulovlig.

Det er ingen automatikk i at det er straffbart dersom det er straffelovens §193 du tenker på. Om det er en annen paragraf som gjør dette til et automatisk lovbrudd hadde det vært fint om du sa hvilken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...