Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

fått regning på avbestilt tjeneste


Sangesland

Anbefalte innlegg

min bredbånds forbindelse hos nextgentel døde ut for en tid tilbake.

jeg ringte inn og prøvde å finne ut hva feilen gjaldt.

gikk over en hel sjekkliste på routeren uten å finne feilen, ble dermed informert at de måtte sende en reperatør.

ble advart om at hvis feilen som ble funnet var min egen skyld, ville jeg bli pålagt et gebyr på 1000 kr.

 

møtte på min landlord 3-4 timer senere, han fortalte at han hadde hatt noen elektrikere på besøk som hadde vært å jobbet med "terminalen" i bygget rundt samme klokkeslett som min forbindelse døde ut.

Han sa han skulle få dem tilbake neste dag for å fikse problemet.

 

jeg ringte derfor nextgentel for å avbestille tjenesten, siden vi skulle fikse problemet på egenhånd.

først nektet de å avbestille, men etter noen velvalgte ord fra min landlord fikk jeg bekreftet at det var avbestilt.

 

har nå fått regning på 1000.

sendte inn en formell klage, hvor svaret jeg fikk var:

"Takk for din henvendelse.I forbindelse med feilrettningen og at montør ble bestilt ble de informert om er det feil på kundens side blir de fakturert for gebyret. Avbestiller de ordren blir de også fakturert for feilrettningebyret , det er ikke grunnlag for å trekke gebyret i din sak."

 

noen måte jeg kan unngå å betale dette? sure penger for en student rett før jul.

 

edit: ble aldri informert at hvis jeg avbestilte måtte jeg uansett betale.

da hadde jeg selvsagt ikke avbestilt, og heller latt nextgentel og elektrikerselskapet slåss seg imellom.

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forbrukerkjøpsloven 2002-06-21 nr. 34

 

§ 41. Avbestilling før levering

 

Avbestiller forbrukeren tingen før levering, kan selgeren ikke fastholde kjøpet og kreve betaling. Hvis ikke noe annet følger av avtalen, kan selgeren i stedet kreve erstatning for tap som er en følge av avbestillingen.

 

Partene kan avtale en normalerstatning ved avbestilling (avbestillingsgebyr). Normalerstatningen kan ikke settes høyere enn det erstatning etter kapittel 11 normalt kan forventes å utgjøre.

 

Hvis det ikke er avtalt avbestillingsgebyr, utmåles erstatningen etter reglene i kapittel 11.

Lenke til kommentar

NGT imponerer meg ikke.

 

Forbrukerkjøpsloven er ikke anvendelig her, men det som står om avbestillingsgebyrets størrelse er likevel relevant.

 

Du har bestilt en tjeneste som omfattes av håndverkertjenesteloven. Denne lovens § 39 gir deg rett til å avbestille tjenesten. Etter § 40 har imidlertid tjenesteyteren krav på erstatning hvis tjenesten avbestilles. Kort og upresist sagt kan han kreve erstatning for "tap som følge av avbestillingen." Kan han ikke konstatere noe tap, kan han intet kreve.

 

Fra dette gjelder et unntak: I stedet for å kreve erstatning for et bestemt tap, kan det kreves et gebyr (normalerstatning). Her er det to ting som er interessante.

 

For det første må gebyrets størrelse være "rimelig." Det skal ikke være noen inntektskilde, og skal heller ikke ha til hensikt å hindre folk i å avbestille. Gebyret skal være slik at det i gjennomsnitt tilsvarer det tapet tjenesteyteren lider, sml. ovennevnte om forbrukerkjøpsloven. Og jeg har vondt for å se at det i lys av dette kan være "rimelig" å kreve 1000 kr. NGTs normale tap i avbestillingstilfeller som dette er antagelig LANGT mindre.

 

For det annet kreves at gebyret er avtalt. Det NGT antagelig tror de kan gjøre, er å bestemme at du skal betale gebyr hvis feilen er din skyld (og ikke en mangel - da har de plikt til å utføre tjenesten gratis) og så kreve dette gebyret betalt også i avbestillingstilfellene.

 

Muligens vil de kunne kreve kr. 1000 hvis de reparerer en feil som er selvforskyldt. Men det man i så fall betaler, er vederlag for arbeidet de har utført. Når du avbestiller, har de ikke utført noe arbeid, og de har følgelig intet vederlagskrav. Det de kan kreve, er som sagt erstatning, som er noe helt annet.

 

Og dersom det du skriver er riktig, følger det slett ikke av noen avtale at de kan kreve noe som helst normalerstatningsgebyr.

 

Var jeg deg, ville jeg nektet å betale.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

takker for svar.

 

 

ny klage ble sendt inn for 1 uke siden, men fortsatt intet svar.

snakka med nextgentel pr tlf, men de så visst saken som ferdig behandlet.....

virker som de kanskje ikke har tenkt å svare på klagen min.

 

har nå fått brev om stegning av linja mi, hvis ikke regning betales innen 29des.

 

noen tips om hvordan jeg går videre med dette?

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar
takker for svar.

 

 

ny klage ble sendt inn for 1 uke siden, men fortsatt intet svar.

snakka med nextgentel pr tlf, men de så visst saken som ferdig behandlet.....

virker som de kanskje ikke har tenkt å svare på klagen min.

 

har nå fått brev om stegning av linja mi, hvis ikke regning betales innen 29des.

 

noen tips om hvordan jeg går videre med dette?

Kontakt forbrukerombudet. De vil sikkert kunne hjelpe deg videre.

Lenke til kommentar
takker for svar.

 

 

ny klage ble sendt inn for 1 uke siden, men fortsatt intet svar.

snakka med nextgentel pr tlf, men de så visst saken som ferdig behandlet.....

virker som de kanskje ikke har tenkt å svare på klagen min.

 

har nå fått brev om stegning av linja mi, hvis ikke regning betales innen 29des.

 

noen tips om hvordan jeg går videre med dette?

 

Det har de ikke anledning til så lenge kravet er omtvistet fra din side, da må de fryse kravet til saken har blitt behandlet ferdig. Det betyr i praksis at du a) har vunnet frem i en klagenemnd eller b) du eller ngt har veket fra deres tidligere standpunkt eller c) dere har kommet til en frivillig avtale.

Lenke til kommentar

Ble bestillingen og avbestillingen gjort samme dag?

Avbestilte du selv eller gjorde "land lorden" det?

 

Da det ikke er en "tjeneste" er det forskjell, dette er vel et forsøk på avhjelp. Så er usikker på hvordan dette er i følge loven.

 

I grunn så var ikke feilen forårsaket av NGT eller underleverandører, så gebyret i grunn er riktig, det man lurer på er om dette er gyldig eller ikke da montøren ble avbestilt.

Lenke til kommentar

ble bestilt og avbestilt samme dag.

jeg ringte for å avbestille, noe NGT var litt nølende på.

lot derfor NGT snakke med min landlord som stod ved siden av meg da jeg ringte, etter litt snakking fikk jeg bekrefta at det var avbestilt.

 

jeg fikk da aldri beskjed at jeg måtte betale full pris uansett om jeg avbestilte el ikke.

selvsagt hadde jeg ikke avbestilt hvis de hadde informert meg om dette.

da hadde jeg latt NGT komme og fikse feilen, så hadde dem fått slåss med det andre elektrikerselskapet i ettertid.

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...