Gå til innhold

Nytt HD kamera og videoredigering


Anbefalte innlegg

Hvorfor er alle semiproffe kamera HDV? pga billedkvalitet eller er det av videoredigerings standarder som MPEG4 via digital nett etc.... Bare et tankekors.

 

Jeg tror at HDV brukes fordi produsentene av kameraer ikke har vært nødt til å lansere bedre produkter i dette segmentet, samt at prishoppet for kameraer med bedre formater er så pass høy at prosumermarkedet tvinges til å fortsette med HDV. Man vet at HDV ikke er optimalt, men har ikke råd til alternativet.

 

HDV har store begrensninger ved rask panorering pga komprimeringsfaktoren. Av denne grunn er det en del brukere av disse såkalte semiproffe kameraene som skyter i DV i stedet for HDV. For mange er nemlig optikk, søker og innstillingsmuligheter vel så viktig som kameraets lagringsformat.

 

Men når det er sagt så blir resultatet i HDV veldig bra dersom man kjenner formatets svakhet og tar hensyn til dette under filming. Heldigvis har konkurransen strammet seg skikkelig til ved at andre produsenter som f eks RED er i ferd med å lansere kamerasystemer med eksepsjonell kvalitet i bildestrømmen til en noe mer levelig pris. Da må Sony, Panasonic, JVC og Canon svare. Resultatet blir forhåpentligvis at om et år eller to vil alle nye semiproffe kameraer ta opp på CF eller tilsvarende brikke i et skikkelig kvalitetsformat.

Har HDV mer "støy"/artifakter enn AVCHD ved raske panoreringer? AVCHD har jo kraftigere komprimering enn HDV og burde vel i teorien har mer begrensninger enn HDV ved panorerninger og hurtige bevegelser?

Savner tester på nett hvor AVCHD og HDV kameraer er sammenlignet. Noen som har link til slike tester?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen. Er Sony Vegas bedre enn Pinnacle? Hva betyr at set kan importere Sony AVCHD.

 

Vegas Movie Studio Platinum 9 er et veldig bra valg for alle som vil lage høykvalitative videofilmer. Dette er den nye ekstra påkostede versjonen av Vegas Movie Studio. Her finnes alt du behøver for å redigere video i nesten hvilket som helst format - inklusive støtte for HDV og Sony AVCHD. Det er lett å komme i gang med Vegas Movie Studio ettersom en interaktiv assistent viser deg hvordan du skal bruke programmet. Kraftfulle verktøy for fargekorrigering, lydinnspilling og surroundlydredigering hjelper deg å oppnå et perfekt resultat. Denne nye versjonen har Blu-Ray DiscTM brenning og du kan også bruke medfølgende DVD Architect Studio 4.5 for å lage profesjonelle DVD-plater.

Endret av Turbobassen
Lenke til kommentar
Hei igjen. Er Sony Vegas bedre enn Pinnacle? Hva betyr at set kan importere Sony AVCHD.

 

Vegas Movie Studio Platinum 9 er et veldig bra valg for alle som vil lage høykvalitative videofilmer. Dette er den nye ekstra påkostede versjonen av Vegas Movie Studio. Her finnes alt du behøver for å redigere video i nesten hvilket som helst format - inklusive støtte for HDV og Sony AVCHD. Det er lett å komme i gang med Vegas Movie Studio ettersom en interaktiv assistent viser deg hvordan du skal bruke programmet. Kraftfulle verktøy for fargekorrigering, lydinnspilling og surroundlydredigering hjelper deg å oppnå et perfekt resultat. Denne nye versjonen har Blu-Ray DiscTM brenning og du kan også bruke medfølgende DVD Architect Studio 4.5 for å lage profesjonelle DVD-plater.

Lenke til kommentar
Jeg har et Panasonic HDC-SD9 som jeg er svært fornøyd med, og de er jo skambillige for tiden. Det er også så lite og lett at man kan montere det som et helmetcam om man vil. Når det gjelder redigering så har jeg forsøkt å bruke Pinnacle Studio 12, men ettersom PC'en min ikke greide å dra det på HD redigering så måtte ny bestilles ( er i posten nå ). For redigering i 1080p så krever de faktisk Quad Core på min. 2,66Ghz , så det vil du ikke greie på en laptop. Sikkert lurt å sjekke om det samme gjelder for Vegas ol. Et lite tips er å ikke bare se på prise på et kamera, men også på batteri / tilgenglighet for uorginale batteri av ok kvalitet. Det blir for noen tusen om du skal kjøpe orginalt. 2 timers opptak i høyeste kvalitet AVCHD tar ca 16GB på et minnekort, så du bør ha et par av dem også.

God tur!

http://www.idg.no/pcworld/article113121.ece her er min laptop. Trengs det virkelig 2,66 og 2,53 vil ikkje funke? blir vel bare litt treigere.

Lenke til kommentar
Set ut til at SONY vegas kan være litt sære på AVCHD filer fra andre kamera produsenter. Heller mot Canon HF10 og Adobe Premiere 7. Godt kjøp folkens?

vær obs på at hf10 er omtrent eksakt likt hf100, bortsett fra at det har innebygd 16gig minne (som ikke koster mange hundrelappene) og kan ta stillbilder mens du filmer. det er forskjellen. sjekk prisdifferansen.

Lenke til kommentar
her er min laptop. Trengs det virkelig 2,66 og 2,53 vil ikkje funke? blir vel bare litt treigere.

Jeg fikk lagt inn og redigert, men lyd og bilde kom ut av sync og mannen hos pinnacle sa at dette var høyst sansynlig pga manglende prosessorkraft. Kjørte da på en med vesentlig lavere spec. Synes også det hørtes rart ut, men lar ikke en god unnskyldning for å kjøpe ny boks gå fra meg ;)

Lenke til kommentar
Funket fint med Vegas på LapTopen så langt, fikk kun tukla litt med det i går, men brukte ca 30min på å rendre og brenne 12min 1920x1080, rigtig nok ikkje HD materiale. Men ser bra ut så langt.

 

 

Husk å sette "property" til 32 bits.

 

Når det gjelder 25p, så er det tilsvarende vanlig TV/DVD når det gjelder å håndtere bevegelser. 25p kan det tas ut ganske ok bilde fra videoen, og ingen "lukker-flimring".

 

Link til video tatt med HV20. Tatt tidlig på morgenen sent i oktober, dårlig lys, vanskelig å se hunden bak sauene. Avstand til hund ca. 200-250 meter.

 

Innstilling 25p, Cine Mode, 1/12, f 2.8

 

http://workingkelpie.net/aussie/1%20wmp.wmv

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Sonyen er eit HDD kamera og falt ut av den grunn. Det av praktiskegrunner i pereferien og om du "mister" kameraet er all film også borte. Sony falt også ut pga MemoryStick som eg personlig syns er ein latterlig greie. Canon lager eller bra kamera og valget vart til slutt lett for min del.

Lenke til kommentar
Er det noe grunn til at Sony HDR-SR12E ikke er blitt foreslått enda? Er også ute en samme type kamera som trådstarter, og landet foreløpig på SR12E. Noe jeg bør vite om det?

sr12 er et minst like godt kamera, det eneste jeg ville vært skeptisk til er harddisk, men "stort sett går det jo bra" :) synes denne anmeldelsen oppsummerer det greit

 

http://www.camcorderinfo.com/content/Canon...-Conclusion.htm

 

(har selv HV20, men skulle jeg kjøpt et år senere hadde det garantert blitt hf100)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...