Gå til innhold

Nytt HD kamera og videoredigering


Anbefalte innlegg

Hei. Ny bruker og nytt kamera skal på plass.

 

Skal til Nepal i vinter ( nei skal ikke på en viss fjelltopp) og trenger da et nytt kamera til å forevige opplevelsene. Har søkt ein del rundt og kommer også til å samle litt av den informasjonen eg finner rundt om her. Ønsker at de som vil kikker litt på den informasjonen og kommenterer denne. SOm en start kan eg fortelle litt om det eg kommer til å bruke kameraet til.

 

Bruk.

Naturopplevelser

Innendørs filming med lite lys

Action filming som ski og asfaltracing

 

Redingering

lage redigerte snutter 5-10min

legge på musikk

gjerne kunne legge delt skjerm som serien 24

Kva er forskjell på Adobe premiere til ca kr 900,- og til ca 8000,-. Andre ok redigeringsprogrammer?

PC som skal brukes er HP elitebook 8530w med BR brenner. Så programmet må kunne generer BD filmer. Skal vises via PS3

 

Prisklasse rundt 10000,-

liker generelt ikkje kamera som har veldig plastikk feeling.

 

Et annet tema er lagringsmedia. Siden Nepal ikkje har tilgang på strøm overalt, bør det være eit HDV eller minnekort basert kamera, HDD blir vel lite praktisk.

 

Er noen av 1080p kameraene EKTE progressiv scan, eller er alle 1080i filming og vising med 1080p, altså, er dette mest gimmik og kan like lett genereses via redigeringsprogrammet. Eller blir det da best i 1080i siden det er filmet i 1080i????

 

Setter pris på medlemmers erfaring med ulike kameraer, kan jo ikkje kjøpe og teste alle sjølv. Eller syns eg det er litt vanskelig å søke på nettet da slike tester fort blir gamle etter 6mnd. Kommer jo nye modeller hele tiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Andre ok redigeringsprogrammer?

sony vegas regnes nok som det som gir mest kvalitet for minst penger

Prisklasse rundt 10000,- liker generelt ikkje kamera som har veldig plastikk feeling.

"plast" er høyteknologi, å avfeie et produkt pga at det "føles" plastaktig er irrasjonelt.

Et annet tema er lagringsmedia. Siden Nepal ikkje har tilgang på strøm overalt, bør det være eit HDV eller minnekort basert kamera, HDD blir vel lite praktisk.

enig i det. hdv kan nok gi noe bedre batteritid og bli billigere dersom du skal filme mye og ikke har med laptop som silo. men flashminnekort tar mindre plass og er nok mer robust.

kameraet blir også vesentlig mindre og lettere, samt færre mekaniske deler å bekymre seg over. så siden du har 10000 i budsjett ville jeg gått for canon hf100, og en stor haug med minnekort, samt ekstra batterier. alternativt sony cx11, som er ca like god men litt dyrere. canon hv30 vil nok gi deg et hakk bedre bilde enn hf100, men du må drasse med tape, og miste muligheten til å enkelt slette dårlige opptak underveis. en ok reiseløsning er kanskje en hf100 og en av disse nye minilaptopene med en diger disk. hdv kamera har en annen ulempe og det er firewire, en standard som er på full vei ut. usb vil være med oss lenge.

Er noen av 1080p kameraene EKTE progressiv scan, eller er alle 1080i filming og vising med 1080p, altså, er dette mest gimmik og kan like lett genereses via redigeringsprogrammet. Eller blir det da best i 1080i siden det er filmet i 1080i????

canon hv30 har ekte progressivt 25p, men det lagres i 1080i formatet, så du er avhengig av software for å vise det helt korrekt etter hva jeg forstår. canon hf100 lagrer ganske sikkert i helt ekte 25p avchd format. tror ikke sony og panasonic har mulighet for dette. personlig (har hv20, ca identisk med hv30) foretrekker jeg 1080i, pga at det takler bevegelse noe bedre og gir litt friskere farger. superpurister hevder 25p fargespekteret er mest "korrekt".

Lenke til kommentar

Plast er greit når plast utgir seg for å være plast, plast er dust når det skal se u som chrome eller alu feks. Nok om det.

 

1080p er altså kanskje ikkje så viktig, trudde at progressive scan ville gi mindre sikksakk raske bevegelser.

 

når det gjelder strøm, burde eg sikkert skrevet mangel på laptop til å dumpe film på. Troleg er det strøm av og til og ellers kjøper eg inn masse batterier og film/minnekort.

 

greit om kameraet har ekstren lager slik at eg kan lade batteriene ekstrernt. Mitt gamle canon kamera hadde internlader og ladet ikkje når kameraet var på, veldig irriterende.

Endret av Turbobassen
Lenke til kommentar
1080p er altså kanskje ikkje så viktig, trudde at progressive scan ville gi mindre sikksakk raske bevegelser.

joda, men prisen er at du filmer i 25fps versus 50 interlaced. hvis ting beveger seg raskt vil du se tydelig hakking.

greit om kameraet har ekstren lager slik at eg kan lade batteriene ekstrernt. Mitt gamle canon kamera hadde internlader og ladet ikkje når kameraet var på, veldig irriterende.

du kan ihvertfall kjøpe ekstern lader, canon har også hatt et greit utvalg i 12v ladere om det hjelper - kan da lade feks i bil. men det koster seff...

Lenke til kommentar

Ja skjønner det med 25p, legger det ned til ein grei feature om den er der, legger ikke noe vekt på det lenger.

 

Ang lader går jo så klart det. Du skriver om et sony kamera, har ikke se <memory stick isteden for sd minne? Alltid likt sony med tabke på kvalitet og service, men må innrømme de av og til kjører sine egne løp lenge etter at de burde innsett at løpet er kjørt, som feks med ms mot sd.

Lenke til kommentar

Hvorfor er alle semiproffe kamera HDV? pga billedkvalitet eller er det av videoredigerings standarder som MPEG4 via digital nett etc.... Bare et tankekors.

 

På den annen side, er jo 48timer med opptak, ganske mye med tanke på at jeg har vel aldri filmet opp 48 miniDV kassetter akkurat på en tur hehe. Så kanskje HDD skal komme inn i varmen igjen.

Lenke til kommentar

Jeg har et Panasonic HDC-SD9 som jeg er svært fornøyd med, og de er jo skambillige for tiden. Det er også så lite og lett at man kan montere det som et helmetcam om man vil. Når det gjelder redigering så har jeg forsøkt å bruke Pinnacle Studio 12, men ettersom PC'en min ikke greide å dra det på HD redigering så måtte ny bestilles ( er i posten nå ). For redigering i 1080p så krever de faktisk Quad Core på min. 2,66Ghz , så det vil du ikke greie på en laptop. Sikkert lurt å sjekke om det samme gjelder for Vegas ol. Et lite tips er å ikke bare se på prise på et kamera, men også på batteri / tilgenglighet for uorginale batteri av ok kvalitet. Det blir for noen tusen om du skal kjøpe orginalt. 2 timers opptak i høyeste kvalitet AVCHD tar ca 16GB på et minnekort, så du bør ha et par av dem også.

God tur!

Lenke til kommentar
Hvorfor er alle semiproffe kamera HDV? pga billedkvalitet eller er det av videoredigerings standarder som MPEG4 via digital nett etc.... Bare et tankekors.

 

Jeg tror at HDV brukes fordi produsentene av kameraer ikke har vært nødt til å lansere bedre produkter i dette segmentet, samt at prishoppet for kameraer med bedre formater er så pass høy at prosumermarkedet tvinges til å fortsette med HDV. Man vet at HDV ikke er optimalt, men har ikke råd til alternativet.

 

HDV har store begrensninger ved rask panorering pga komprimeringsfaktoren. Av denne grunn er det en del brukere av disse såkalte semiproffe kameraene som skyter i DV i stedet for HDV. For mange er nemlig optikk, søker og innstillingsmuligheter vel så viktig som kameraets lagringsformat.

 

Men når det er sagt så blir resultatet i HDV veldig bra dersom man kjenner formatets svakhet og tar hensyn til dette under filming. Heldigvis har konkurransen strammet seg skikkelig til ved at andre produsenter som f eks RED er i ferd med å lansere kamerasystemer med eksepsjonell kvalitet i bildestrømmen til en noe mer levelig pris. Da må Sony, Panasonic, JVC og Canon svare. Resultatet blir forhåpentligvis at om et år eller to vil alle nye semiproffe kameraer ta opp på CF eller tilsvarende brikke i et skikkelig kvalitetsformat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...