Gå til innhold

BK: Dagens månelanding


k.n.b

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Morsomt (ikke godt?) sett. Av en eller annen grunn fikk jeg assosiasjoner til 11. september... What will those pesky terrorists think of next?

 

Grenene som stikker inn i bildet ovenfra fungerer ikke her. Ofte er det jo en god idé med innramming, men her er de bare et ubehagelig visuelt element. (med alle forbehold om at jeg ser på dette på en citrix-terminal som skaper heftig posterisering...)

Lenke til kommentar

En morsom ide som på en måte datt ned fra oven kan jeg forstå.. Bildet i seg selv syns jeg ikke er særlig godt, litt for lite fly og tilfeldig komposisjon, men hvis du bor i nærheten av en flyplass ville jeg tegnet opp slik du har lyst å komponere bildet på forhånd og så vente til forholdene er rette og så ta derut igjen.

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar
Grenene som stikker inn i bildet ovenfra fungerer ikke her. Ofte er det jo en god idé med innramming, men her er de bare et ubehagelig visuelt element. (med alle forbehold om at jeg ser på dette på en citrix-terminal som skaper heftig posterisering...)
Ingen posterisering på min skjerm. På originalen dominerer de greinene en del mer, men jeg forsøkte å få et utsnitt der flyet ikke bare ble en liten prikk. Dermed ble det så lite med greiner at det kanskje ble noe forstyrrende, men jeg syntes billedflaten ble veldig tom uten. Jeg skylder muligens å gjøre oppmerksom på at dette er en 100% crop (180mm er ikke noen langtele akkurat), og siden greinene i utgangspunktet var totalt ute av fokus blir de noe utflytende.

 

En morsom ide som på en måte datt ned fra oven kan jeg forstå.. Bildet i seg selv syns jeg ikke er særlig godt, litt for lite fly og tilfeldig komposisjon, men hvis du bor i nærheten av en flyplass ville jeg tegnet opp slik du har lyst å komponere bildet på forhånd og så vente til forholdene er rette og så ta derut igjen.
Jeg kommer nok ikke til å forsøke å ta det om igjen. Ikke bor jeg spesielt nær en flyplass, og ikke har jeg tenkt å vasse i dyp snø langt ute i skogen igjen bare for dette. Komposisjonen er selvfølgelig tilfeldig i den forstand at flyet passerte temmelig kjapt mens jeg forsøkte å knipse noen bilder i farta for å se om jeg fikk det med i en noenlunde posisisjon. Men når jeg nå fikk akkurat denne eksponeringen så syntes jeg faktisk at jeg fikk flyet i en ganske gunstig posisjon i forhold til månen. Kanskje du kunne utdype litt mer hva du har å utsette på komposisjonen?

 

Litt lite fly er det selvfølgelig, men for å fått det noenlunde stort måtte jeg hatt en skikkelig langtele (noe jeg ikke eier). I tillegg måtte det ha vært planlagt, og det var det altså ikke. Tilfeldigvis hadde jeg montert det objektivet jeg disponerer med lengst brennvidde, så jeg fikk omtrent så mye ut av det som jeg kunne. Det er selvsagt ikke dermed sagt at bildet som sådan er optimalt bra.

 

Forøvrig takk for kommentarer og innspill fra dere begge.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

Ble et litt stilig motiv, som mest sannsynlig ville blitt bedre om du hadde hatt større brennvidde. Både månen og spesielt flyet blir for smått. Grenen i toppen er jeg usikker på, den hjelper jo til å skape litt perspektiv, men samtidig burde den vel da vært heldekkende i toppen og ikke bare ned på midten, muligens.

 

Tittelen var utsedvanlig treffende.

Lenke til kommentar
Ble et litt stilig motiv, som mest sannsynlig ville blitt bedre om du hadde hatt større brennvidde.
Absolutt, men det hadde (og har) jeg dessverre ikke.

 

Både månen og spesielt flyet blir for smått.
Joda, begge blir små pga brennvidden. Men jeg likte egentlig at flyet ble litt mindre enn månen.

 

Grenen i toppen er jeg usikker på, den hjelper jo til å skape litt perspektiv, men samtidig burde den vel da vært heldekkende i toppen og ikke bare ned på midten, muligens.
Den dekket opprinnelig mer horisontalt, men jeg måtte beskjære en del og den dekket dessverre ikke så mye i bredden nederst. Jeg er for så vidt enig her.

 

Ellers takk for kommentar.

Lenke til kommentar

Jeg takker for nye kommentarer her. Min oppfatning er ganske lik den dere forfekter. Dvs., noe perfekt bilde er det ikke (hvis noe sånt skulle finnes), men jeg syntes det ble såpass morsomt at jeg ikke bare kunne la det ligge.

 

Jeg ser at Bjarnemann i likhet med en del andre helst hadde sett at greinene øverst ikke hadde vært der. Jeg er som tidligere nevnt ikke helt uenig i dette, spesielt siden de nesten er ugjenkjennelige etter beskjæringen. Men jeg er fremdeles ytterst usikker på om bildet elles ville blitt vel tomt "skråstrek" uten noen referanse. Jeg får tygge på videre på dette.

 

Jeg kan jo legge ved en liten pekepinn i en spoiler på hvordan det hadde tatt seg ut med et helt annet utsnitt.

 

 

OBS! 1600x1200 pixels

post-166172-1229450407_thumb.jpg

 

Lenke til kommentar
Du får rope neste gang du ser et fly så kan du få låne 150-500'n min ;)

Ypperlig. Du kan komme på særdeles kort varsel håper jeg da? Jeg har vurdert en 300mm f/4 (også før dette), men jeg er litt tvilende til hvor mye den vil bli benyttet. Dette er derfor lagt litt i bero, jeg har nok annen optikk å leke meg med.

Lenke til kommentar

Egentlig litt merkelig at anew ikke kom med et musikk-forslag. Som "Fly me over the moon". Men det hadde kanskje vært for opplagt :hmm:

 

Det ser for meg ut som om flyet er på vei over månen. Og det er kanskje svakheten her. Eller kanskje ikke; klarer ikke å bestemme meg helt der.

 

Men det er ihvertall flere måter å tolke bildet på; så det er et godt tegn.

 

Tom

 

PS. Hvis du har 180mm, så tror jeg nok at du bør ha noe mer enn 300mm, skal det være noe vits i mer brennvidde. 4-500mm er nok mer nyttig.

Lenke til kommentar
Egentlig litt merkelig at anew ikke kom med et musikk-forslag. Som "Fly me over the moon". Men det hadde kanskje vært for opplagt :hmm:

Du mener selvsagt Ol' Blue Eyes' Fly Me to The Moon? ;)

 

Nei... jeg var mest opptatt av terrorister, men man kan jo se for seg at kaprerne har sagt nettopp det til kapteinen.

 

Jeg liker fortsatt ikke grenene.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...