Gå til innhold

Forslag til enkelt versjonskontrollsystem


Anbefalte innlegg

Vi er på jakt etter et enkelt VCS for et lite team. Typisk 2-5 utviklere. (To faste og "gjestearbeidere" for enkelte prosjekter.) Kildekoden er ASP-filer med god gammeldags VBScript, og ikke så alt for mange av dem heller, pluss antagelig en del CSS filer og annet etterhvert. Per idag er ikke .net en aktuell teknologi.

 

Vi trenger ikke mye fancy funksjoner av typen merging i utgangspunktet. Viktigst er at det er stabilt og sikkert. Utviklerne sitter georgrafisk spredt, så det må kunne brukes over nettet.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Darcs er utrolig intuitivt og enkelt for små prosjekter i forhold til svn og git (har ikke kikket så mye på andre, så det vet jeg ikke). Det er et distribuert versjonskontrollsystem og er skrevet i haskell, noe som gjør det veldig stabilt, men også merkbart tregere enn f.eks git. Men det gjør jo ingenting for små prosjekter. Uansett, hvertfall verdt å titte på dokumentasjonen til darcs, der ser du arkitekturen og de totale 6-7 kommandoene du må lære deg. Det er som sagt veldig intuitivt og lett.

Lenke til kommentar

Jeg har bare gode erfaringer med TortoiseSVN, det er veldig enkelt i bruk.

 

Det er kanskje irrelevant nå, men for fremtiden kan det være greit å merke seg at .NET er i teorien temmelig mye mer effektivt en vanlig ASP, DVS dere vil spare serverkapasitet siden hver side bruker langt mindre CPU på å kjøre da programmene er maskinekode fremfor script som må parses.

Lenke til kommentar

Takk for tips. Skal ta en titt på både TortoiseSVN og de andre forslagene.

 

GeirGrusom: Jeg ser nok for meg .net en gang i fremtiden, både på grunn av ytelse og på grunn av funksjonalitet, men pr. idag har vi ikke kapasitet eller behov. Det er jo for den saks skyld ikke sikkert at vi blir værende på ASP, det avhenger av hvilke server side teknologier som etterhvert viser seg best for fremtiden. ASP er et historisk valg, men det fungerer rimelig bra for oss idag.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Er det veldig lite businesslogic involvert i dette? Jeg ville satset på teknologier som gav meg et klart skille mellom gui-teknologi og businesslogic.

 

Teknologier best for fremtiden? Jeg datt litt av her. Jeg ville si at teknologien som gav klarest bilde av intensjonen og vedlikeholdbarhet var foretrukken teknologi. Fart og spenning klarer du jo å hente hos de fleste produktene på markedet. Maskinvaren er så kraftig i dag at fart rett og slett ikke skal være noe problem.

 

Ruby on Rails, Asp.net MVC og Castle MonoRail er ting jeg ville sett på.

 

Spørsmålet som jeg stiller meg er om dette er en enkelstående webapplikasjon eller et produkt som brukes hos flere.

Lenke til kommentar

Dette er et CMS. I utgangspunktet hadde det ikke så mye business logic, men etterhvert har vi implementert webshop funksjonalitet med mere.

 

Det brukes av mange ulike kunder, men hostes (enn så lenge) sentralt, så vi har full kontroll over servermiljøet. Det er en ting vi nok ser for oss at vil endre seg, det er sannsynlig at noen kunder vil ønske å hoste selv, men pr. idag så retter vi oss primært mot kunder som er glad for å slippe.

 

Jeg er litt usikker på hvor du datt av hen når det gjelder fremtiden. Jeg prøvde bare å si at den teknologien som - i dine ord - gir klarest bilde av intensjonen og vedlikeholdbarhet idag, ikke behøver å være det om noen år. Det er bare 6 år siden .net ble lansert, så om vi hadde hatt denne diskusjonen for 7 år siden hadde ikke det vært på listen din. Jeg har ingen tro på at listen din ser likedan ut om 7 år som idag heller.

 

Jeg har programmert i 33 år, og sett mange verktøy og teknologier komme og gå. Jeg har hatt kolleger og kunder som sverget til dBase, fordi det var standarden for all framtid, for ikke å snakke om folk som bygget sin virksomhet rundt proprietære Norsk Data-applikasjoner...

 

Og hadde det vært meg som skulle laget systemet opprinnelig og ikke min kollega hadde vi antagelig brukt Java og JSP, fordi det var det jeg drev med på den tiden. Som sagt: ASP fungerer for oss nå, og man bytter ikke verktøy som man bytter sokker, men det ville være dumt av oss å låse oss til en teknologi.

 

Men dette er en litt annen diskusjon.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Norsk Data: det var tider det! Husker enda da vi servet Norsk Jernverk med datakraft for logistikk og CMS. Og det lenge etter at Norsk Data gikk fløyten!

 

All ære være ASP, jeg har selv jobbet med det og skrevet en par applikasjoner i verktøyet. Dessverre føler jeg at jeg mistet noen år med bortkastet tid, men det skyldes mer miljøet jeg jobbet i, enn verktøyet.

 

Synd dere ikke gikk for Java og JSP, nå går det jo rykter om at ASP og .net er kjappere, så jeg forstår valget. Men javamiljøet mener jeg har vært flinkere på et tidligere stadie med å utvikle programmeringskulturen og dreiningen mot Pojo og ORM teknologier er mer moden enn det samme er i .net. Men det skal sies at .net er en rullende kjempe og bevegelsen mot Poco og ORM teknologier får mer og mer fotfeste.

 

Selv programmerer jeg Asp.Net i dag, fra .net 1.1 til .net 3.5. Bare en av de applikasjonene jeg jobber med tror jeg ville tatt for lang tid å porte til et annet verktøy.

 

Det viktigste med verktøyet er jo support fra leverandøren og et stort miljø, om ikke direkte rundt en, men at det finnes mange som har kunnskap om å løse problemer og feilsituasjoner.

 

Det som i dag gir klarest bilde av intensjon og vedlikeholdbarhet vil nok om noen år være lettest å porte over til noe bedre.

 

Siden du har programmert så pass lenge, så tviler jeg ikke på at du er vant til å løse problemer. ;)

Lenke til kommentar

Ok, så har jeg lest meg litt opp på subversion. jeg forstår at det kan hostes på to måter, enten med Apache eller med den egne svnserve. Siden vi kjører IIS og ASP ser vi ikke noe poeng i å også installere Apache, dermed fremstår svnserve som det mest aktuelle.

 

Noen som har synspunkter på dette? Er svnserve kurant å sette opp på serveren ved siden av IIS?

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Jeg innstallerte VisualSVN Server. Det er apache i den, men pga den lille minneprinten så jeg ikke noe problem å innstallere den. Og den fungerer utrolig bra. Jeg har kjøpt en lisens av visualSVN klienten, slik at jeg får direkte støtte i Visual Studio for svn oxo.

 

Det høres kjekt ut :)

 

Har ikke Visual Studio også et eget subversion system? Mener at jeg var borti dette i Visual Studio 6 Enterprise, men det er lenge siden nå, Visual Source Safe hvis jeg ikke tar helt feil.

Lenke til kommentar

Visual SourceSafe er det "gamle" versjonskontrollsystemet fra Microsoft. Det er et absolutt makkverk og bør ikke brukes med mindre du har et sado-masochistisk forhold til verktøyene du bruker og liker å gamble med kildekoden din.

 

Visual Studio Team System har et nytt versjonskontrollsystem basert på SQL Server. Installering og oppsett av dette er helt avsindig vanskelig i forhold til alt annet fra MS. Når du har klart å installere det kan du bryne deg på Visual Studio-integrasjonen som bruker så mange forskjellige begreper om de samme tingene og gjør ALT den kan for å forvirre deg maksimalt, så du vil antagelig måtte investere i en del hårfarge for å bøte på de grå hårene det kommer til å påføre deg.

 

Nei, hvis man ønsker et sentralisert system så er nok Subversion veien å gå. Selv er jeg blitt hekta på Git og github.com :)

Endret av steingrim
Lenke til kommentar

Takk igjen for svar. Nå har - viser det seg - en mangeårig bekjent i Canada som hoster applikasjoner på sine servere og som allerede hoster Subversion på Apache og tilbyr oss å ta hånd om den siden av saken. Så da kan det hende at vi går for det. En ting mindre å bekymre seg om for meg, så kan jeg konsenterer meg om det viktige, nemlig vår egen kode.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

visual sourcesafe vil eg ikkje anbefale som kildekontroll-system, me har brukt det på jobben, og den er ikkje heilt i stand til å gjere jobben. Alle større prosjekt ( meir enn 2 utviklere) brukte heller subversion med TortoiseSVN som klient. Rett og slett grunna svakheitene til VSS ( no er det heldigvis pensjonert til fordel for TFS).

Låste prosjekt grunna at nettverket var nede i 3 sekund eller at ein åpna Visual Studio med eit prosjekt åpent utan å ha nettkontakt/ VPN-tilkobling var nok til å låse heile prosjektet i det maskina fekk kontakt med VSS-serveren. Sikkeleg morro når ingen filer i prosjektet kunne sjekkes ut eller sjekkes inn sidan prosjektet var låst som utsjekka uansett kva filer som var rørt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...