Gå til innhold

Silverlight-beta tilgjengelig for Linux


Anbefalte innlegg

Slik jeg har forstått det så er Silverlight en slags "webutgave" av WPF. Og benytter seg i høy grad av .NET Framework. Hvordan dette skal fungere i Linux er jeg ganske usikker på i grunn. SilverLight-applikasjoner designes jo i Microsoft Expression Blend blant annet, samme applikasjon som man designer WPF via. Noe som MÅ ha .NET Framework. Kanskje Simen1 vet litt mer om det? ;) Mannen som kan omlag alt! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slik jeg har forstått det så er Silverlight en slags "webutgave" av WPF. Og benytter seg i høy grad av .NET Framework. Hvordan dette skal fungere i Linux er jeg ganske usikker på i grunn. SilverLight-applikasjoner designes jo i Microsoft Expression Blend blant annet, samme applikasjon som man designer WPF via. Noe som MÅ ha .NET Framework. Kanskje Simen1 vet litt mer om det? ;) Mannen som kan omlag alt! :)

Har skjønt det slik at de som styrer med moonlight, er (noen av) de samme som jobber med mono, altså et .net rammeverk for linux. http://www.mono-project.com/

Endret av slemKaffe
Lenke til kommentar

@slemKaffe:

 

Helt korrekt, Moonlight er et rent Monoprosjekt. Og hvor stor ære MS skal ha er usagt. Avtalen mellom Novell og MS har gitt Novell tilgang på det meste av spesifikasjonen for Silvelight, samt tilgang til kodekser (mediapakker).

 

Men uten det langvarige arbeidet med Mono (starten opp tidlig på 2000 tallet), og langt fra etter MS sin smak fra starten av, hadde ikke Moonlight kunne såpass raskt sett dagens lys.

Lenke til kommentar

Har brukt silverlight i jobbsammenheng noen uker nå, og må si at jeg synes det ser lovende ut. Jeg ville nok ikke kalt det en flash-killer selv om det nok hadde vært microsoft sitt ønske. Slik jeg ser det er flash langt bedre på ren avansert animasjon, og er allerede godt innarbeidet i markedet (ikke at jeg har så mye erfaring med animasjon selv). For .net utviklere derimot som skal lage funksjonelle systemer, så gir silverlight dem en helt ny mulighet for interaktivitet og enkle animasjoner, og det å få webapplikasjoner til å minne mer og mer om en vanlig desktop app.

 

Som medieavspiller har jeg liten erfaring med begge, men jeg så en demosak på silverlight som avspiller en gang, og husker jeg var imponert over hvordan den klarte å scalere video'n etter båndbreddehastigheten automatisk slik at den ikke hakka. På en annen side venter jeg heller litt ekstra for å få video i best mulig kvalitet når jeg skal se trailere osv.

Lenke til kommentar
Til flash/silverlight-utviklere: lær dere (x)html og javascript i stedet, eller la være. Takk.

Kunne man ha laget disse Flash-elærings-modulene i xhtml og javascript?

Det ville jo vært uhyre enkelt, trenger ikke js engang og det ville fungert mye bedre enn de gjør slik de er (merke tekst, laste ned bilder osv).

 

Jeg stiller meg bak skepsisen til Silverlight, og at Moonlight ikke er noe jeg kommer til å prøve ut da jeg heller ikke har noen andre Mono-avhengigheter gående. At Adobe presses til å faktisk utbedre Flash i redsel for MS er dog flott, er greit å ha litt stabil flash i linux de få gangene jeg faktisk klikker meg forbi flashblock for å se en flashdings.

Lenke til kommentar

Jeg er totalt imot Silverlight, og mener at enhver utbredelse av denne teknologien vil skade oss alle slik IE gjorde. Men, konkurranse er også bra, Adobe har vært veldig sløv de siste årene.

 

EDIT: Kan ikke folk bare sammarbeide, kanskje forbedre HTML-standarden (hint, hint) slik at vi ikke trenger plugins til å vise video og annet dill dall som vi greier med eksisterende tekonologi?

Endret av olear
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...