Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvis man brenner seg på ovnen, what to do


fgr

Anbefalte innlegg

1. Maya brenner seg på fingern på ovnen.

2. Maya kjøler ned fingern i springen med kaldt vann.

3. Kristian sier "neei du må ikke bruke kaldt vann, du må bruke varmt vann!"

 

Og en diskusjon var født!

 

Hva mener dere? Skal man bruke kaldt eller varmt vann når man brenner seg, eller ingenting idetheletatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Varmt vann? Det er som å si; har man skutt seg selv i høyrefoten med en spikerpistol, skal man også skyte seg selv i venstrefoten for å gjevne ting ut.

Skal holdes under rennende kaldt vann i ca 5 minutter, deretter 15-30 min i lunkent vann.

Smøre på en liten salve etterpå kan også gjøres. Jeg selv tar litt saft fra Aloe Vera planten.

Lenke til kommentar
http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad...kader/brannsaar

 

Han der Kristian kan ikke være helt god...

 

høres helt grei ut i mine øyne... noe siden du linker til også bekrefter:

 

Førstehjelp ved brannskade

(første 20 minutter etter skade)

 

Avkjøl straks det forbrente området med kaldt vann i 5 minutter, gå deretter over til lunkent vann i 20-30 minutter. For å unngå en generell nedkjøling av kroppen, er det viktig å begrense nedkjølingen til de skadede hudområdene.

 

* Barn må ikke kjøles med kaldere vann enn 28 °C.

* For større områder bruk dusjen eller nedsenk vedkommende i et lunkent bad.

 

Ved større forbrenninger bør avkjølingen fortsette til du får tak i kyndig hjelp. Hvis du ikke har tilgang til vann, kan du bruke Burnshield brannkompress eller branngele. Ikke bruk oljer eller fete kremer, disse kan forverre skaden. Klær som sitter fast i såret skal fjernes av lege.

 

Det er ikke snakk om VARMT vann, men lunkent.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Ikke iskaldt, ikke varmt. Lunkent vann er tingen. Som Kontorstol sier, kan det føre til blemmer og frostskader. Smør gjerne på honning på brannstedet etterpå. Det lindrer og minsker faren for infeksjoner, da det gjør ettellerannet fancy som jeg ikke kommer på akkurat nå :hmm:

Lenke til kommentar
Ikke iskaldt, ikke varmt. Lunkent vann er tingen. Som Kontorstol sier, kan det føre til blemmer og frostskader. Smør gjerne på honning på brannstedet etterpå. Det lindrer og minsker faren for infeksjoner, da det gjør ettellerannet fancy som jeg ikke kommer på akkurat nå :hmm:

 

Infeksjoner av å brenne fingen på en ovn? Er vel ikke snakk om et åpent sår her?

Lenke til kommentar

Kjølig vann, ikke for kaldt. Brannskaden har ødelagt nervene, så man kjenner ikke at det er for kaldt. Det kan medføre frostskader og evt. nedkjøling dersom forbrenningen er på en større del av kroppen. Hold såret fuktig og pakk inn i f.eks. plastfolie og ta turen til sykehuset. Sistnevnte er om det er av tredje grad.

Endret av cyclo
Fjernet OT
Lenke til kommentar
Varmt vann? Det er som å si; har man skutt seg selv i høyrefoten med en spikerpistol, skal man også skyte seg selv i venstrefoten for å gjevne ting ut.

Skal holdes under rennende kaldt vann i ca 5 minutter, deretter 15-30 min i lunkent vann.

Smøre på en liten salve etterpå kan også gjøres. Jeg selv tar litt saft fra Aloe Vera planten.

 

Det stedet du har brent deg på skal kjøles ned med KALDT (ikke frysende iskaldt vann som vil føre til frostskader) vann i ETT minutt. Ingen vits i å kjøle ned lenger enn dette. Poenget er jo å kjøle ned det område du har brent deg på, slik at ikke nærliggende vev også blir brent.

 

EDIT: Dette er litt sånn for førsteresponderende. Det er der med å skylle med lunka vann etterpå er sikkert ikke så dumt, da blir det vel mer behagelig, men strengt tatt (kun mtp. skaden) har jeg blir belært at det ikke er noen vits i å kjøle ned brannskadestedet i lengre enn ett minutt. Å kjøle ned utover noen minutter, kan jeg ikke skjønne at har noen hensikt. Om jeg tar feil, vennligst let me know =)

Endret av w3p
Lenke til kommentar
Å kjøle ned utover noen minutter, kan jeg ikke skjønne at har noen hensikt. Om jeg tar feil, vennligst let me know =)

Det beror nok på alvorlighetsgraden tror jeg. Det jeg lærte om slik førstehjelp for en god del år siden var at man skulle skylle i kaldt vann i 1 minutt, deretter vente i 1-2 minutter, skylle på ny i 1 minutt og fortsette slik så lenge som mulig.

 

Du kan jo prøve selv med et kokt egg og se hva som skjer. Du tar egget ut av gryta og skyller det en liten stund, og legger egget på benken en stund, og vips er egget svært varmt igjen. Hvor lenge denne effekten varer vil nødvendigvis avhenge av alvorlighetsgraden til brannsåret.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Sannsynligvis er det snakk om smertelindring. (spekulerer her da)

 

På samme måte som at å blåse på såret sender sensasjonsimpulser til hjernen som overstyrer smerteimpulsene så vil den konstante påføringen av vann overstryre smerteimpulsene?

 

Jeg tror dette fungerer på samme måte som hos soldater som kan fortsette å "arbeide" uten å merke at de blitt skadet "in the heat of battle". Først etter kampen merker de smerten. Vi har vel alle opplevd at det å riste på den skadede kroppsdelen virker litt lindrende. Dette kommer av at de nervefibrene som transporterer smerten, blir i ryggraden inhibert av større berørings-trykkfølsomme afferente nervefibre som kommer fra samme overflateområde. Altså, berørings- og trykkfølsomme "signaler" blir på en måte prioritert over smerte, om jeg har forstått dette riktig.

 

Det er slik jeg har forstått det, men er vanskelig å sette seg helt inn i det. Det er godt mulig at det er noen andre på forumet som kan dette bedre enn meg.

Lenke til kommentar
Skal godt gjøres å få frostskader av å ha fingeren under (is)kaldt vann fra springen i et par minutter.

Det er spesielt på større brannskader at man ikke skal bruke kaldt vann. For eksempel hvis en 3-åring klarer å dra en gryte med kokende vann ned fra komfyren og får vannet over seg. Hvis man da begynner å skylde ungen med kaldt vann vil hele kroppen bli svært nedkjølt, noe som kan være farligere en den orginale brannskaden. Det er da bedre å bruke lunkent vann fordi rennende vann over skadestedet virker lindrende uavhenging av temperaturen.

Endret av Kongen_av_Lassa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...