Gå til innhold

lysstyring med impulsbryter?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En impulsbryter gir kontakt kun når du trykker. Når du tar finger'n bort fra bryteren så er det ikke lengre kontakt.

 

Men du vil trenge to brytere for å styre en kontaktor. En for å slå på og en annen (tror det heter hvilebryter) for å resette.

 

Ca slik som tegnet:

post-87910-1228257278.png

 

Du sier at en impulsbryter gir kontakt når du trykker.

Betyr det da at det er noe som holder signalet, f.eks ved styring av lys.

Hvis jeg slår på lyset så er det vel noe som holder dette signalet for ellers så går lyset med det samme du slipper brytern?

Lenke til kommentar
Du sier at en impulsbryter gir kontakt når du trykker.

Betyr det da at det er noe som holder signalet, f.eks ved styring av lys.

Hvis jeg slår på lyset så er det vel noe som holder dette signalet for ellers så går lyset med det samme du slipper brytern?

 

Du lager en holdefunksjon med en hjelpeblokk på kontaktoren

Lenke til kommentar
Du sier at en impulsbryter gir kontakt når du trykker.

Betyr det da at det er noe som holder signalet, f.eks ved styring av lys.

Hvis jeg slår på lyset så er det vel noe som holder dette signalet for ellers så går lyset med det samme du slipper brytern?

Du må først lære deg hvordan et relé virker. Tegninga jeg la ved forrige innlegg er en mulig løsning, men krever to brytere.

 

Lykke til :thumbup:

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Den tegningen som geir_hk beskrev er ofte brukt i industri og styring av motorer og til dels lys, den tegningen jeg lagde er som oftest kun brukt til lys og det er nesten alltid den som er brukt hjemme i stuen til fru hansen (hvis det er snakk om rele styring, men det brukes oftest endevendere til lys).

 

 

EDIT: omformulering

Endret av vi er lost
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Man bruker alltid kontaktorer ved lysstyringer som krever store laster for å ikke "sprenge" bryteren, man har valget mellom å bruke kontaktor med innebygget "impulsrele", kun et impulsrele eller kombinasjonen av impulsrele som styrer en kontaktor. Alt etter spesifikasjonene slik at du ikke sliter ut komponentene dine...

Har du for eksempel mange kurser som gjør at du må ha mange kontaktorer bruker man å ha et impulsrele som er koblet i parallell med kontaktorene for alle lysrekkene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...