Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anmeldt av od dagen?


Gjest Slettet-q5ES5fDk

Anbefalte innlegg

Det er ikke poenget her. Poenget er at "mindreårige" har vanskelig for å skaffe seg arbeid. Når de ikke greier å skaffe seg jobb skal dem liksom betale fra sin egen lomme? Du må tenke på at alle 13-14-15-åringer ikke er så ufattelig rike som folk muligens tror. Norsk skole skal være gratis.

Fra OD.no

Kan jeg tvinges til å jobbe på OD-dagen?

Nei, det er frivillig å jobbe på OD-dagen. Hvis du ikke velger å jobbe skal du få undervisning på skolen.

Men slik praktiseres det altså ikke overalt

 

Det kan du banne på, forige OD så sa jeg KLART ifra at jeg ikke ville jobbe for gatebarn i Polen å at jeg heller ville støtte noe her hjemme i Norge. Da bel det rene helvette, jeg måtte til rektor, trussel om både fravær og oppførsel anmerkning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ikke poenget her. Poenget er at "mindreårige" har vanskelig for å skaffe seg arbeid. Når de ikke greier å skaffe seg jobb skal dem liksom betale fra sin egen lomme? Du må tenke på at alle 13-14-15-åringer ikke er så ufattelig rike som folk muligens tror. Norsk skole skal være gratis.

Fra OD.no

Kan jeg tvinges til å jobbe på OD-dagen?

Nei, det er frivillig å jobbe på OD-dagen. Hvis du ikke velger å jobbe skal du få undervisning på skolen.

Men slik praktiseres det altså ikke overalt

 

Det kan du banne på, forige OD så sa jeg KLART ifra at jeg ikke ville jobbe for gatebarn i Polen å at jeg heller ville støtte noe her hjemme i Norge. Da bel det rene helvette, jeg måtte til rektor, trussel om både fravær og oppførsel anmerkning.

 

Allikevel er ikke OD problemet, men skolen....

Lenke til kommentar
Det kan du banne på, forige OD så sa jeg KLART ifra at jeg ikke ville jobbe for gatebarn i Polen å at jeg heller ville støtte noe her hjemme i Norge. Da bel det rene helvette, jeg måtte til rektor, trussel om både fravær og oppførsel anmerkning.

 

Da må du holde hodet kaldt og oppføre deg litt voksent. Ser for meg en drittunge som ville fått nedsatt for språkbruk.

 

Med en litt profesjonell måte å legge det fram på, er det helt legitimt å nekte.

Lenke til kommentar
Det kan du banne på, forige OD så sa jeg KLART ifra at jeg ikke ville jobbe for gatebarn i Polen å at jeg heller ville støtte noe her hjemme i Norge. Da bel det rene helvette, jeg måtte til rektor, trussel om både fravær og oppførsel anmerkning.

 

Da må du holde hodet kaldt og oppføre deg litt voksent. Ser for meg en drittunge som ville fått nedsatt for språkbruk.

 

Med en litt profesjonell måte å legge det fram på, er det helt legitimt å nekte.

Legitimt, ja, men ikke nødvendigvis akseptert av skolen.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Nå i 2013 er faktisk summen vi må betale hele 400 kr. Står selv på hjemmesiden til OD at det tar lang tid før pengene kommer fram og de blir også delt opp mellom flere samarbeidspartnere.

Jeg jobber ikke på OD i år. Viss jeg først skal gi penger til veledighet, vil jeg selv bestemme hvem det skal gå til.

Lenke til kommentar

Nå i 2013 er faktisk summen vi må betale hele 400 kr. Står selv på hjemmesiden til OD at det tar lang tid før pengene kommer fram og de blir også delt opp mellom flere samarbeidspartnere.

Jeg jobber ikke på OD i år. Viss jeg først skal gi penger til veledighet, vil jeg selv bestemme hvem det skal gå til.

Jeg skal på OD i år som i fjor være hjemme. Driter en lang marsj i om jeg får problemer for det. Ingenting hendte forøvrig ifjor når jeg gjorde det.

Lenke til kommentar

Operasjon Dagsverk - Jeg hater ikke barna i Nepal. :hm:

 

 

Kanskje det hadde vært en ide å la elevene arbeide i en dag, og gi pengene dem tjener til et formål som elevene kan velge selv og faktisk er interesserte i. Med dagens ordning blir elevene nærmest tvunget til å være solidariske ovenfor et eller annet tilfeldig prosjekt som dem ikke nødvendigvis støtter. Hvorfor skal vi sende masse penger heilt til Afrika, så lenge naboene våre sliter økonomisk??

 

Så lenge dette prosjektet ikke er fullstendig frivillig så er dette med på å skape motvilje. I tillegg skal pengene alltid sendes ut av landet, samtidig som det finnes mer enn nok trengende innad i Norge. Hvis jeg skulle bidra til noen veldedige prosjekter, så skal dette foregå på mine egne premisser, fordi jeg selv ønsker å delta, og ikke fordi jeg blir straffet dersom jeg velger å ikke arbeide..

Endret av WeirdFace
Lenke til kommentar
Hvorfor skal vi sende masse penger heilt til Afrika, så lenge naboene våre sliter økonomisk??

Vel, jeg tviler på at naboene dine har det like ille som veldig mange har det i Afrika.

Men ellers så er jeg enig med at OD burde vært frivillig. Men de som ikke ønsker å delta, skulle likevel ikke få fri. Kanskje heller belønne de som velger å støtte OD på en eller annen måte.

Lenke til kommentar

Synes dette er helt latterlig. IKKE betal. Hadde noe av det samme opplegget en gang, tilbød å betale 200 kr. Skolen ville ikke ta i mot pengene, de ville heller sette fravær siden det ikke var nok penger.

 

Skal jeg gi penger til veldedighet vil jeg velge ut hvilken sak jeg vil støtte selv, ikke la noen bestemme over de pengene jeg vil bidra med.

HVA? De tok ikke imot fordi det ikke var nok? Så fravær i boka di er bedre for de barna som står i fokus enn 200 kroner? Det må være noen utrolige ekle klyser som står bak OD der. Det hadde jeg ikke finni meg i. Forøvrig helt enig i at man bør bestemme selv hvilket veldedig formål bidraget skal gå til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...