Gå til innhold

Bygge fremtidsrettet PC?


Anbefalte innlegg

Hei,

vurderer å bygge ny PC. Har surfet litt rundt, og funnet frem til noen komponenter.

 

BRUKSOMRÅDE: Redigering av film + tunge spill. Ønsker også at være litt fremtidsrettet, og har derfor samlet deler rundt sokkel 1366. Listen følger etter spørsmålene.

 

Lurer jo på om dette er "overkill", eller iallfall at tiden ikke er helt moden, men altså:

 

 

1)PASSER DELENE SAMMEN?

 

2)VIL SYSTEMET KUNNE FUNGERE STABILT?

 

3)HVOR LANG LEVETID HAR SOKKEL 775 ENNÅ?

 

4)KAN MAN SI NOE OM HVOR LANG LEVETID SOKKEL 1366 FORVENTES Å HA?

 

5)KAN PRISENE FORVENTES Å GÅ NOE OPP NÅR FINANSKRISEN ER PÅ RETUR?

 

6)ER DET VALGTE KABINETTET BLANT DEM SOM HAR BEST LUFT-FLYT PR.IDAG?

 

7)KAN STØYNIVÅET REDUSERES ENKELT, VED F.EKS. Å BYTTE EN AV KOMPONENTENE?

 

8)ER SSD ET DÅRLIG VALG SOM BOOT DISK, SAMMENLIKNET MED F.EKS. EN VELOCIRAPTOR WD1500HLFS?

 

 

 

Kabinett: NZXT ZERO

 

Hovedkort:

Asus P6T Deluxe+OC Palm,X58, Socket-1366 ATX,SLI&CrossFireX,DDR3,3xPCI-Ex(2.0)x16

 

Minne:

Corsair Dominator TWIN3X 1800MHz DDR3, 2GB, DHX ,(KIT) CL7-7-7-20

 

Prosessor:

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920 4,8GT/sec, 8MB, Boxed

 

Skjermkort:

XFX GeForce GTX 260 576M 896MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDCP, 448bit, 216 Pipelines

 

Vifte:

Nexus FLC-3000 Real Silent CPU vifte alu Socket 1366/775/AM2/AMD, PWM control

 

Kjølepasta:

Arctic Silver 5 XL Termisk Pasta 12 Gram

 

HDD:

Alternativ 1: OCZ Solid State Disk Core, 60GB, SATA2, RAID Support

Alternativ 2: MTRON SSD Pro 7000 Series 2.5" 32GB, SATA, 0,1ms Access

 

OS: Microsoft Vista Business, 64bit, Norsk

 

Strøm: Corsair Powersupply TX750w black, atx/eps, 140mm fan, 8xSATA, SLI

 

Støy: nexus disktwin, stopper hd vibrasjon og resonans, passer i 5,25”brønn

 

DVD: Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7203S, LabelFlash, Multirecorder(Ram), SATA, Black.

 

+en eller annen viftekontroll for de 8 fastmonterte viftene i nzxt zero-kabinettet.

 

 

 

Jeg kommer sikkert på flere spørsmål, men det er disse jeg lurer mest på. Kan noen svare?

 

Med vennlig hilsen,

(over-)entusiastisk pc-bruker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser bra ut, men du kan vurdere å bytte følgende

 

Corsair Dominator TWIN3X 1800MHz DDR3, 2GB, med

Corsair Dominator TWIN3X DDR3-1600 6 GB (3x2GB). Disse kjører på 1.65v som er best på X58. 2GB holder ikke for film redigering heller.

 

XFX GeForce GTX 260 576M 896MB GDDR3, med

55nm GTX 260 216 som vil dukke opp i butikkene snart. 55nm er kjøligere, klokker bedre og bruker mindre effekt.

 

Nexus FLC-3000 Real Silent CPU vifte, med

TRUE eller Noctua NH-U12P , disse får montering brakke for X58 snart.

Lenke til kommentar

Takk til alle som har gitt svar, og for at de kom såpass fort :)

 

Jeg driver jo bare og vurderer det litt ennå, som nevnt, men for å svare litt:

 

1) Linux kan jeg ikke noe med, for det har jeg aldri brukt (dessverre!).

 

Spørsmål: Er Vista (64bit-versjon) en flaskehals for kjøring av enkelte spill? Er det derfor XP anbefales som bedre?

 

2) DDR3-ram skulle helst kjøpes i 3-pack, var det noen som nevnte, for ytelsens skyld. Noe om at det fungerte bedre enn hvis jeg f.eks. kjøpte 2-pack og deretter supplerte med et enkelt-sett senere, for å fylle ut slottene. Igjen, her er det et område jeg ikke har grundig nok kunnskap om.

 

3) Har kikket på de nye forslagene til kabinett, og likte tipsene :)

 

Spørsmål: Er det noen vifter (750W) som anbefales med tanke på lavt støynivå?

 

Jeg kommer tilbake med flere spørsmål og kommentarer, og takker på forhånd for gode tips og svar på mine spørsmål!

 

 

 

 

 

....og så skal jeg jo få satt opp den Handlevognen en gang ganske snart også... etter 3 timer møte... eller nærmere helgen... kanskje...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
det jo kun linux som kan kjøre 6 gb ram eller?

Nei, XP 64 bits og Vista 64 bits.

Generelt: Med 64 bits størrelse på minnepekere kan OS'ene adressere mer enn 4Gb RAM (som er maks for 32 bits minnepekere).

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
kjøp heller dette kabinette https://prisguiden.no/product.php?product_id=55253 eller denne https://prisguiden.no/product.php?product_id=95794 mye mye mye bedre!

 

en ting til KJØP XP!!!!!! ikke vista. vista bruker mye mye mye mer av pcen din enn xp og overall er xp bedre en vista.

 

 

 

https://prisguiden.no/cat.php?cat_id=13

 

Nå har det seg slik at en så kraftig PC har ingen problemer med å dra Vista. Jeg anbefaler å kjøpe Vista, men det er min mening da. :)

 

Selv har jeg Vista 64 bit, på PC'en i signaturen og det fungerer ypperlig.

Lenke til kommentar

https://prisguiden.no/cat.php?cat_id=13

 

Nå har det seg slik at en så kraftig PC har ingen problemer med å dra Vista. Jeg anbefaler å kjøpe Vista, men det er min mening da. :)

 

Selv har jeg Vista 64 bit, på PC'en i signaturen og det fungerer ypperlig.

 

 

Her har jeg fått laget en handlevogn: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=88337.

 

Kom gjerne med tips til forandringer og forbedringer :thumbup:

 

 

 

 

 

...<kremt>..vel, "laget" en handlevogn...? Lagt inn lenke til en handlevognen min, DET har jeg iallfall gjort...

Lenke til kommentar

Det finnes ingen "fremtidsrettet" pc.

Du må kjøpe en pc til det behovet du har i dag.

Du betaler så mye for de "fremtidsrettede" delene i dag, at det vil bli like billig å bytte ut alle delene samtidig, pga prisfall.

 

Ved neste oppgradering har det uansett kommet: Nytt minne, nytt chipsett, ny strømforsyning, ny pci ekspress2(?) osv.

 

775 brikkesettet skal leve i 2 år til.

Endret av obergeru
Lenke til kommentar
Det finnes ingen "fremtidsrettet" pc.

Du må kjøpe en pc til det behovet du har i dag.

Du betaler så mye for de "fremtidsrettede" delene i dag, at det vil bli like billig å bytte ut alle delene samtidig, pga prisfall.

 

Ved neste oppgradering har det uansett kommet: Nytt minne, nytt chipsett, ny strømforsyning, ny pci ekspress2(?) osv.

 

775 brikkesettet skal leve i 2 år til.

 

Helt enig.

Du kom meg i forkjøpet.

Lenke til kommentar

Dette ser bra ut, men du kan vurdere følgende også:

 

XFX GeForce GTX 260 896 MB 576M er greit, men hvis du kan bør du vente på 55nm versjon ( men det er litt uklart når de kommer og kan drøyes til etter jul også). For nå velg heller en av disse 216. Disse yter nesten like bra som GTX 280.

 

Western Digital VelociRaptor 300 GB, er veldig bra, men koster litt for mye synes jeg. Du kan velge en rimelig Samsung F1 750GB eller 1TB nå. Snart (trolg i Q1 2009) vil SSD prisene falle en god del og da kan du bytte til en bra SSD for nesten samme pris.

 

Husk også å kjøpe montering brakker Noctua Secufirm2 1366 Mounting Kit, ellers velg Noctua NH-U12P SE1366 CPU Fan som kommer med brakker for X58.

Lenke til kommentar

Takk for GODE TIPS :thumbup:

 

Jeg følger rådene om å vente litt (til 55nm-delene kommer), og om å ta med cpu-viften og festebrakkettene (som ble glemt i ren vanvare).

 

Jeg funderer fremdeles på om jeg bør ha en 10000rpm som boot disk - det var for hurtig innlasting av OS at jeg i utgangspunktet førte opp en heller trang SSD som boot disk.

 

Jeg ser jo også nytten av å ha en 7200rpm disk med 1TB lagringsplass - plass får en aldri nok av. Men altså: En litt hurtigere boot disk, og deretter fylle på med mer lagringsplass. Det var planen for en stund siden, for da kan jeg holde på og kjøpe til og bytte deler en god stund fremover. (Det var også litt derfor jeg skrev "fremtidsrettet" - at jeg får lengre tid på meg til å flikke og holde på).

 

Og: Hvis nå prisene går opp etter nyttår, så går de aldri i verden opp med 40% på et blunk (som man kan få inntrykk av hvis man leser enkelte IT-spesialiserte nett-aviser). Jeg venter litt på mer kompakte datadeler (som vel dermed også vil bli litt kjøligere?), og så betaler jeg noen kroner ekstra som følge av en eventuell prisstigning.

 

TAKK TIL ALLE SOM HAR GITT MEG RÅD OG VINK! :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...