Gå til innhold

Partibarometer for desember og januar 2008/2009


  

483 stemmer

  1. 1. Hvilket parti ville du stemt på om det var Stortingsvalg i dag?

    • Demokratene
      3
    • Det Liberale Folkeparti
      8
    • Det Norske Arbeiderparti
      90
    • Fremskrittspartiet
      106
    • Høyre
      84
    • Kristelig Folkeparti
      9
    • Kystpartiet
      0
    • Miljøpartiet De Grønne
      8
    • Norges Kommunistiske Parti
      3
    • Rødt
      20
    • Senterpartiet
      9
    • Sosialistisk Venstreparti
      32
    • Venstre
      56
    • Annet
      2
    • Blankt
      11
    • Ville ikke stemt
      18
    • Vet ikke/ingen formening
      24
  2. 2. Hvilket parti liker du minst?

    • Demokratene
      26
    • Det Liberale Folkeparti
      13
    • Det Norske Arbeiderparti
      29
    • Fremskrittspartiet
      155
    • Høyre
      2
    • Kristelig Folkeparti
      50
    • Kystpartiet
      0
    • Miljøpartiet De Grønne
      4
    • Norges Kommunistiske Parti
      30
    • Rødt
      34
    • Senterpartiet
      2
    • Sosialistisk Venstreparti
      97
    • Venstre
      5
    • Annet
      1
    • Vet ikke/ingen formening
      35
  3. 3. Hvilken flerpartiregjering ville du ønsket, om ettpartiregjering ikke er mulig?

    • Ap og Høyre
      52
    • AP og Venstre
      33
    • AP, SV og SP
      42
    • AP og SV
      47
    • AP og SP
      10
    • AP og KRF
      1
    • AP, SP og KRF
      4
    • Venstre, KRF og SP
      8
    • Venstre, KRF og Høyre
      9
    • KRF og Høyre
      4
    • Venstre og Høyre
      51
    • Høyre og FRP
      101
    • Høyre, FRP og Venstre
      27
    • Høyre, FRP og KRF
      11
    • FRP og KRF
      1
    • FRP og Venstre
      7
    • Vet ikke/ingen formening
      45
    • Ingen av de nevnte
      30
  4. 4. Hvilken partier på Stortinget vurderer du som aktuelle å stemme på (mulig å krysse av flere)

    • Det Norske Arbeiderparti
      208
    • Fremskrittspartiet
      150
    • Høyre
      214
    • Kristelig Folkeparti
      21
    • Senterpartiet
      45
    • Sosialistisk Venstreparti
      101
    • Venstre
      145
    • Ingen
      25
    • Vet ikke/ingen formening
      25
  5. 5. Har du endret politisk ståsted siden november?

    • Ja
      41
    • Nei
      384
    • Vet ikke/ingen formening
      58


Anbefalte innlegg

Dorian: Man skulle tro at Pricks mener så. Vi venstrefolk er også sosialister i følge pricks og Venstre og Høyre har jo mange likheter og samarbeider godt :)

 

Simon: Jeg tror ikke det er den typen sosialist pricks prater om da :p Selv om jeg ikke føler det er helt feil å kalle de fleste partier i norge for sosialistiske så passer det ikke helt med innholdet merkelappen har fått i nyere tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selv om jeg ikke føler det er helt feil å kalle de fleste partier i norge for sosialistiske så passer det ikke helt med innholdet merkelappen har fått i nyere tid.

 

Jeg vil nå heller si at alle partiene på Stortinget er tilhengere av en type velferdsstat, eller det den svenske statsviteren H. Tingsten kalte for den "allmenne velferdsideologi". Det er vel kun ekstreme liberalister i DLF som vil kunne kalle partiene på Stortinget for sosialistiske foruten ideologiforvirrede freppere som bruker uttrykket "sosialist" som ett skjellsord.

Lenke til kommentar

Sosialdemokrat: Vel, er vel akkurat det som er. Meningen av sosialist har blitt mye fordridd. Delvis av folk som bruker det som et ignorant skjellsord og delvis av media. I tilegg har man land som USA der det er enda mer ekstremt og partier som demokratene blir kalt for sosialister og tilogmed kommunister iblant. Lurer på hva europa og spesielt norden er for noe da ^^

 

Men joda, skal være enig med deg at det blir feil.. de eneste sosialistiske partiene i norge som jeg ser det er SP, AP, SV og Rødt.

Lenke til kommentar
Alle partiene på stortinget er sosialdemokratiske partier.

 

Når man snakker om sosialister er det heller slike som f.eks. "legg ned børsen"-Lysbakken.

Det er ikke mer enn en måned siden jeg husker deg reagere nesten militant over begrepet "sosialdemokratisk" benyttet om FRP, jeg mener du kalte det løgn.

 

Den klassiske debatten med "sosssialister" og "kapitalister" minner meg om Hallo i Uken.

 

Redaksjon1:

 

Johansen: Finansminister Halvorsen og FRP-formann Jensen, hva er skyld i det dårlige været?

Halvorsen: For mye liberalisme!

Jensen: Nei, SOSIALISME!

Halvorsen: LIBERALISME!

Jensen: SOSIALISME!

Johansen: Nå har jeg fått vite fra meterologer at det dårlige været skyldes lavtrykk..

Jensen: Typisk meterologer.. sossialister hele gjengen!

Halvorsen: LIBERALISTER!

 

Og så videre.

Lenke til kommentar
Regner du Høyre-politikere/supportere som sosialister?

Spørsmålet er ikke hva folk påstår at de er, men hva de faktisk sier. Hvis noen bruker vanlig sosialistpropagandataktikk så er det nærliggende å tro at de er sosialister. Hvis de ikke er sosialister, hvorfor bruker de sosialistenes metoder? Kanskje er de bare desperate.

 

 

Det er ikke mer enn en måned siden jeg husker deg reagere nesten militant over begrepet "sosialdemokratisk" benyttet om FRP, jeg mener du kalte det løgn.

Nope. Tvert imot har jeg hele tiden påpekt at Frp er et sosialdemokratisk parti. Dette viser vel bare at du dikter opp ting om meg.

Lenke til kommentar
Regner du Høyre-politikere/supportere som sosialister?

Spørsmålet er ikke hva folk påstår at de er, men hva de faktisk sier. Hvis noen bruker vanlig sosialistpropagandataktikk så er det nærliggende å tro at de er sosialister. Hvis de ikke er sosialister, hvorfor bruker de sosialistenes metoder? Kanskje er de bare desperate.

Jeg tror kanskje det har mer med at FrP stadig distanserer seg fra alle andre partier i Norge, og derfor virker vi kanskje mer og mer sosialistiske. Se på det som at du sitter på en båt og kaien virker til å forsvinne mer og mer over horisonten. Kaien er strengt tatt stasjonær, men den virker mindre og lenger vekke hvert øyeblikk. Det du kaller sosialistpropagandataktikk er strengt tatt bare kritikk av FrP, noe som har mindre og mindre med sosialisme å gjøre og mer og mer med å være politisk interessert og supporter av noe annet enn FrP. Riktignok har du funnet en begrunnelse for de fleste partier, enten det er sjalusi, forakt for at FrP stjeler velgerne deres eller bare reinspikka sosialisme, så det har kanskje ikke noe å si for deg. Alt kan jo bortforklares, og da må det ikke forklares.

Lenke til kommentar

Jeg skrev: Det er jo helt greit, men du spør hvorfor vi angriper FrP og da er svaret at de uinformerte FrP-velgerne er i våre øyne mye verre og mye farligere.

Pricks skrev: Se der ja, der er sosialistene ute med merkelappene sine igjen.

 

Vi kunne vel startet en poll om hvem som driver med usaklig drittslenging her, men mtp hvor mange sosialister det er på forumet så hadde det neppe gått så bra. Jeg tror du sliter med å skille mellom usaklig kritikk og rettferdiggjort kritikk, da det ikke virker som noe man sier om FrP er "lov" å si. Alt blir dyttet bort med argumenter som "propaganda" og "sosialisme", uten at du en gang anerkjenner det som blir skrevet.

Lenke til kommentar
Men joda, skal være enig med deg at det blir feil.. de eneste sosialistiske partiene i norge som jeg ser det er SP, AP, SV og Rødt.

 

Senterpartiet er vel strengt tatt ikke sosialister, selv om de sitter sammen med Arbeiderpartiet og SV. Senterpartiet vil jeg mer si er ett nasjonalkonservativt sentrumsparti, og ett ikke-sosialistisk parti.

Lenke til kommentar

Hvordan definerer man egentlig sosialister langs den norske politiske aksen? De som i større grad ønsker offentlig styring og sikkerhetsnett? Fordi når FrPs tilhengere som argumenterer for partiet sitt som ønsker sterk statlig regulering og velferdsordninger kaller alle andre sosialister, så lurer jeg litt på hva kriteriene er. Annet enn som skjellsord.

Lenke til kommentar
Fordi når FrPs tilhengere som argumenterer for partiet sitt som ønsker sterk statlig regulering og velferdsordninger kaller alle andre sosialister, så lurer jeg litt på hva kriteriene er. Annet enn som skjellsord.

 

Jeg tror ikke de legger noe mer i det enn nettopp det å bruke sosialist som ett skjellsord. Så avanserte er de da ikke ;)

Lenke til kommentar

Jeg så en vidunderlig tegneserie som minnet litt om det for noe tid siden.

 

En platedirektør kom innom McDonalds, og de var tomme for burgere. "Pokkers fildelere!". Det var trafikkork på veien til jobb, dermed "helvetes piratkopiering!", og kona ville forlate ham, dermed "DETTE ER ULOVLIG NEDLASTINGS SKYLD!".

 

Bytt ut uttrykkene som omhandler fildeling med 'sosialister', 'stalinisme' og 'marxismens'.

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...