Gå til innhold

Den originale melodien


Speik

Anbefalte innlegg

Der er vi nok helt enige. Det er jo ikke noe problem å lage en ny melodi som følger alle "reglene" men som allikevel ikke fungerer av en eller annen grunn. :)

 

Når det gjelder bruk av tritonus innen metall blir det for meg litt sånn barnslig trass: "Haha, vi bryter den mest opplagte reglen av alle for å gjøre noe annerledes". Dessverre er det ikke så annerledes når alle innen sjangeren gjør det hele tiden. Dessuten var Wagner lenge før dem. ;)

 

LOLZ...

 

Spennende diskusjon, flere gode poenger her....

 

kjeklulf:

 

Det med arroganse er vanskelig.. Husker et klart skille da det ikke ble så intressant å diskutere musikk med mamma lenger(hehe, hun spiller ikke selv).

Blir litt vanskelig og prøve å forklare forskjellen mellom Bird og Pepper til henne ;)

 

Musikk har mange plan av forståelse. Har bare gått et år på musikkvitenskap, så du kan sikkert mer enn meg.

 

Musikk er veldig begrenset. Det er en ting mange ikke har så lett å forstå...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vil i hvert fall anse en utvikling lik barokk -> klassisisme som en interessant utvikling, selv om det ikke er 300 år mellom disse. Og det er jo det som er poenget her, antar jeg. Poenget med digresjonen i det minste.

 

Utdyp gjerne. Glem ikke at vi faktisk går utifra to små overgangsepoker mellom disse, nemlig galant og ekspressiv stil.

 

 

edit: Jeg er på ingen måte uenig med deg! Naturligvis er det interressant, men vil du ikke si at f.eks funksjonsharmonikkens endelig etablering mot slutten av barokken, og dens videreføring til klassisismen limer disse sammen, mye mer enn f.eks rennessanse og barokk?

 

Når det er sagt, jeg har fra starten av problematisert denne 300års inndelingen. Det er som du også er enig i vanskelig å inndele musikkhistorien grovt. Men skal vi prøve synes jeg 300års inndelingen fungererer bedre enn mye annet.

Jeg vil nok si meg enig i deg. Det var jo tross alt en rokokko-periode som virket som gaffateip mellom barokken og klassisismen i tillegg. Samtidig er det en relativt enorm forskjell på f.eks Haydn og Beethoven, spesielt med hva de gjorde med symfonien. Utviklingen skjedde klart gradvis. Det hadde forøvrig vært kanskje like interessant å se hvordan vår tid blir ansett som i fremtiden. Hvilke artister som blir husket, hva som kjennetegner perioden og hva vi "oppfant", og slike ting. Jeg leste en gang at hver periode kan ses på som et fjell. Akkurat nå er vi på et fjell vi ikke har besteget enda, og det er først når vi når toppen at vi kan se tilbake på hvor vi har gått og få full oversikt.

Lenke til kommentar

Jeg vil driste meg til å påstå at band som Sigur Rós er levende eksempel på at den originale melodien på langt nær er oppbrukt. Men på den annen side så følger ikke Sigur Rós de fleste aksepterte normer for hvordan man lager musikk i vesten, men heller så bruker de kun de normene når de passer til sangen istedet for å tilpasse sangene til normene, og dermed havne i den båsen som begrenser valgmulighetene veldig mye.

Lenke til kommentar
Så "melodi" er bare begrenset til det vestlige 12-toner systemet?

 

Jeg hørte igjennom en del låter på Youtube og de (han? hun?) eksprimenterer først og fremst med klanger og lydbilder, ikke melodier. Som Blåbær skrev er det melodiske materialet ganske ordinært. Ellers fant jeg ingen låter som ikke var innenfor det tradisjonelle 12-tone-systemet. Har du noen titler?

Lenke til kommentar
Det er vel derfor vi skiller mellom harmoni og melodi. :)

 

Neida, melodier behøver ikke være innenfor det tradisjonelle 12-tone-systemet, men jeg fant ingen eksempler på at de hadde låter som ikke var innenfor dette systemet. Har du noen titler?

 

Først så vil jeg ikke si at det melodiske materialet deres er ordinært. De mest kjente sangene deres er kanskje ikke noe som skiller seg spesielt ut. Jeg vil si at For eksempel

som holder seg mest innenfor 12 noter systemet (bortsett fra på slutten), er allt annet enn ordinær melodiøst.

 

Finner den ikke på Youtube, men Sigur Rós - Sigur Rós fra albumet Von, tror jeg er ganske mye utenfor 12 toner systemet.

 

En annen jeg ikke finner på Youtube er Haffsol (ikke tl å forveksles med "Hafsol") som óg er på Von albumet deres, og som jeg ikke ser at er begrenset av 12 noter systemet. Faktisk så er det meste på Von albumet veldig mye i den retningen, så å høre gjennom albumet tror jeg vil gi en ganske god idé av hvilket lydbilde Sigur Rós kan uttrykke.

Lenke til kommentar

Hafsol holder seg hele tiden innenfor det tradisjonelle 12-tone-systemet. Den holder seg til og med kun innenfor det diatoniske systemet (ingen kromatikk). Melodien er i all hovedsak basert på de tre første tonene i en ordinær dur-skala og beveger seg en sjelden gang opp til kvarten og kvinten. Det er ikke bare litt ordinært, det er veldig ordinært.

 

Jeg har også lyttet igjennom låta som heter Sigur Ros og det er ikke noe mer enn et lydbilde uten noen bærende melodi. Ikke noe galt med det men det sier ikke noe om at det er noe utenom det ordinære melodisk sett og ikke noe utenom vårt tradisjonelle tonesystem.

Lenke til kommentar
Hafsol holder seg hele tiden innenfor det tradisjonelle 12-tone-systemet. Den holder seg til og med kun innenfor det diatoniske systemet (ingen kromatikk). Melodien er i all hovedsak basert på de tre første tonene i en ordinær dur-skala og beveger seg en sjelden gang opp til kvarten og kvinten. Det er ikke bare litt ordinært, det er veldig ordinært.

 

Jeg har også lyttet igjennom låta som heter Sigur Ros og det er ikke noe mer enn et lydbilde uten noen bærende melodi. Ikke noe galt med det men det sier ikke noe om at det er noe utenom det ordinære melodisk sett og ikke noe utenom vårt tradisjonelle tonesystem.

 

Hafsol er ikke ordinær i melodilinjen. Bare fordi den er enkel, betyr det ikke at den er ordinær. Den følger et helt annet mønster enn det de absolutt aller fleste sanger jeg har hørt som baserer seg på det vestlige tonesystemet. De enkleste poplåtene vi har har som oftest mer variasjon tonalt i melodilinjen, så å kalle den for ordinær ser jeg virkelig ikke hvordan funker...

 

Hva er foskjellen på et "lydbilde" og en "melodi"? Er eneste mulighet for å ha en melodi utenfor 12 toner systemet, å spille på toner som ligger på frekvenser utenfor de 12 tonene i et lignende system som det vestlige, og ellers blir det bare et "lydbilde"?

Lenke til kommentar

Hwoarang: Jeg tror ikke du har skjønt hva en melodi er. Jeg er kjempefan av Sigur Ros, og de er både nyskapende og original så det holder på mange måter, men ikke melodisk!

 

Problemstillingen jeg presenterer i første post er nettopp at til og med eksperimentelle band som Sigur Ros bruker våre kjære og kjente vestlige skalaer, og kan derfor ikke være original på melodisiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...