Gå til innhold

Den originale melodien


Speik

Anbefalte innlegg

interessant diskusjon. Kan komme med et innspill.

 

Jeg synest noen for bestemt omtaler noe som originalt og ikke. Originalitet er ikke noe en kan sette nei / ja foran. Det finnes grader av originalitet, men graden varierer etter hvordan det defineres, og ut fra våres ulike oppfatninger av originalitet, blir det veldig vanskelig å diskutere.

 

Jeg synest at musikken jeg liker best, som Rumble in rhodos, the mars volta og the sound of animals fighting, er originale, men graver du litt i ting som grunntonen/basslinjen, enkeltfraser, temaer, så klarer du, som jeg, å finne ut at mye er å finne i andre låter (og igjen, alt etter definisjon). Men hvor spesiell må musikken(melodien) være for å være original?

 

Vanskelig spørsmål..? .. fordi det ikke finnes noe svar såklart : )

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Første post.

Sigur Rós har ikke originale melodier.

 

Jeg sliter fortsatt å se hvilken komité som har bestemt hva som er lydbilde/ambient/whatever og melodi. Hvis man definerer melodi til å være innenfor the vestlige tonesystemet, så er er det meste oppbrukt tonalt (rekkefølge på toner, men ikke på langt nære når man snakker om intervaller) og 90%+ av musikken til Sigur Rós til rene "lydbilder". Dette er for sneversynt og for selvforherligende etter min mening. Hvis man definerer melodi til å måtte følge et system med kvinter, halvtoner eller lignende, ender man fortsatt opp på samme måte, men man blir da fortsatt overinspirert av den vestlige musikkhistorie etter min mening. Hvis man definerer melodi til å være de dominerende uttrykkene med varierende frekvenser volum og tidsintervall i et "musikkstykke" er det nærmere en definisjon jeg finner meg selv enig i (selv om det er litt for simpelt etter min mening.) Hadde denne diskusjonen vært kalt "den Originale Melodien i det vestlige 12-noter systemet" hadde jeg vært enig i at Sigur Rós ikke er den beste kandidaten innenfor originalitet her, og det gjelder for det to første definisjonene. Men etter min mening blir de to definisjonene for introversert og uten perspektiv når vi nå snakker om den "originale melodien" generelt slik som jeg oppfatter det.

Lenke til kommentar
Første post.

Sigur Rós har ikke originale melodier.

 

Jeg sliter fortsatt å se hvilken komité som har bestemt hva som er lydbilde/ambient/whatever og melodi. Hvis man definerer melodi til å være innenfor the vestlige tonesystemet, så er er det meste oppbrukt tonalt (rekkefølge på toner, men ikke på langt nære når man snakker om intervaller) og 90%+ av musikken til Sigur Rós til rene "lydbilder". Dette er for sneversynt og for selvforherligende etter min mening. Hvis man definerer melodi til å måtte følge et system med kvinter, halvtoner eller lignende, ender man fortsatt opp på samme måte, men man blir da fortsatt overinspirert av den vestlige musikkhistorie etter min mening. Hvis man definerer melodi til å være de dominerende uttrykkene med varierende frekvenser volum og tidsintervall i et "musikkstykke" er det nærmere en definisjon jeg finner meg selv enig i (selv om det er litt for simpelt etter min mening.) Hadde denne diskusjonen vært kalt "den Originale Melodien i det vestlige 12-noter systemet" hadde jeg vært enig i at Sigur Rós ikke er den beste kandidaten innenfor originalitet her, og det gjelder for det to første definisjonene. Men etter min mening blir de to definisjonene for introversert og uten perspektiv når vi nå snakker om den "originale melodien" generelt slik som jeg oppfatter det.

 

Sigur Rós følger da et veldig enkelt system innad vestlig 12-notes system, etter det jeg har hørt av de.. Jeg har også problemer med å forstå hva som er så originalt bak (edit: melodiene til) sigur rós..

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Sigur Rós følger da et veldig enkelt system innad vestlig 12-notes system, etter det jeg har hørt av de.. Jeg har også problemer med å forstå hva som er så originalt bak (edit: melodiene til) sigur rós..

 

Ikke I alle låtene sine. De lager óg "musikk" (eller lydbilder som noen tydeligvis klassifiserer det som.) som Ikke består av lyder konstruert innenfor 12-noter systemet og bunnet ut i bass og/eller akkorder. Men der går ikke "melodien" (eller de bærende lydene) på faste frekvensintervaller som ser ut til å være det som flest her krever for at det skal kunne kalles for en melodi, og musikk osv, og dermed oppstår kontroversen med min påstand om at Sigur Rós står for originale melodier.

Lenke til kommentar

Vel, det kommer an på hvordan en definerer "melodier" som sagt, men da bør du nok først og fremst høre på hva de ga ut med platen "Von", som er vel en av de mest eksperimentelle platene de har gitt ut. Det er et par låter som ikke er fullt så eksperimentelle, men flertallet er det, og da vil jeg trekke frem for eksempel "Sigur Rós" (det er tittelen ja), "Dögun", "Hafsol" og "Mistur" som gode eksempler her.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hva er definisjonen på musikk? - flere lyder sammensatt, som kan være alt fra stemmer, instrumenter til klapping og plystring

 

Hvorfor har mennesker ulik musikksmak? Fordi vi har ulik persepsjon - vi opplever lydene og stemningene forskjellig.

 

Hvorfor kan ikke en musikksjanger være bedre enn en annen sjanger? Fordi all musikk har objektiv verdi, mens noen sanger eller sjangre har ulik subjektiv verdi for oss. Derfor er det ikke mulig å generalisere èn musikksjanger og putte dem i bås :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...