Gå til innhold

Hjelp til ny HTPC til 1080P film


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har tenkt på å skaffe meg en HTPC nå når det nermer seg juletider.

Den skal KUN brukes til film og litt musikk. Den skal ha Blu-Ray og den må være kraftig nok til å spille 1080P .mkv filer.

 

Opsettet jeg har tenkt å bruke er:

Windows XP

PowerDVD til Blu-Ray

VLC/K-lite codec med WMP til de fleste andre filmformater

Vurderer også å bruke MediaPortal/XBMC

 

Jeg har satt sammen et billig HW-oppsett og lurer da på om dette maskinvareoppsettet er kraftig nok til mine behov? Eller hvilke endringer jeg eventuelt må gjøre.

 

Edit: Jeg har 2GB ddr2 800mhz ram og strømforsyning fra før. Holder det med 2GB?

 

Jeg lurer også på om hvor godt det er å se film over trådløst nettverk?

Endret av dSmurf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Jeg kommer til å sende bilde gjennom hdmi kontakten til tven og lyden til hjemmekino 5.1 høgtalerene via toslinken. Hovedkortet valgte jeg nettopp pga at den har begge kontaktene. Det beste, hvis du har en reciever med hdmi er vel å sende både lyd og bilde til reciever via hdmi inn og så bildet videre til tven via hdmi ut på recieveren.

 

Ser at jeg glemte å nevne at jeg har 2 GB ddr2 800mhz ram og strømforsyning fra før, i min forrige post.

 

Mvh

Oliver

Lenke til kommentar

Har sett litt på noen tester og det virker som en veldig god prosessor, men jeg sliter med å finne noen hovedkort for htpc (micro-ATX) i Intel plattform med både toslink (optisk) og hdmi, jeg så på dette: https://prisguiden.no/product.php?productId=81379

 

Hvor godt er det, tenker på brikksettet og det innebygde skjermkortet, Geforce 7100?

 

Her trenger jeg hjelp til enten en AMD prosesor eller Intel hovedkort?

Lenke til kommentar

Jeg har nå oppdatert HW-oppsettet mitt med de delene du anbefalte. Det virker som et bra oppsett og flere tester på nettet lover bra for geforce 9300 innebygde grafikkortet. Jeg vil tippe at jeg ikke vil få noen problemer med 1080P med dette oppsettet.

 

Vil takke for all hjelp du har gjitt meg obergeru :)

 

Hvis du har noen siste komentarer er det bare å komme med de ;)

Ser ut som det kan bli en god jul i vente

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Er det på grunn av høy dollar prisen på E8400 og E8500 har steget såpass de siste mnd? Eller er det stor etterspørsel og lav produksjon foreløbig det går på?

 

Jeg skal lage en HTPC med integrert GET nå snart og da kommer jeg nok til å følge anbefalingene ovenfor ganske mye. Bytter kanskje ut hdd med en 2,5" og dropper ellers det optiske drevet (har et eksternt drev jeg kan bruke under installasjoen og ellers bruker jeg knapt plater..), men ellers blir det nok temmelig likt.

 

Kjører du det oppsettet du har i den kurven per dags dato obergeru?

 

dSmurf: Har du fått bestillingen i hus og opp å gå? Fornøyd?

Lenke til kommentar

Jeg har et AMD Phenom x4 basert oppsett, da jeg bygde HTPC fantes det ingen gode mATX hovedkort til Intel.

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=63894

 

I tillegg har jeg byttet ut til Nexus vifter, og har Terratec Cinergy DVB-C for Get.

 

Prisen på alle datakomponenter er på vei opp pga. dollarkurs.

 

Edit: Get pairer kortet og dekoderen.

Endret av obergeru
Lenke til kommentar
Fordi:

 

* PS3 støtter ikke .mkv.

* Støtter ikke digitalt tvkort, opptak. pause av livetv.

* Relativt høyt støynivå.

* Utdatert og tungvint GUI.

 

Når trådstarter sier at han KUN skal bruke den til mkv filer og musikk er den jo helt grei.

PS3 Støtter .mkv fullt ut i 1080p hvis man bruker playstationmediaserver og streamer fra pc. Sparer mye hivs han går for denne løsningen, men han må selv bestemme hvor viktig de tingene du beskriver er for han.

Lenke til kommentar
Men det kreves en ganske kraftig pc for å transkode 1080p mkv filmer til ps3?

Du må jo ta med denne pcen i regnestykket ditt også.

 

Går helt greit med min 1 1/2 gamle pc med 8800GTS, 2,4 dual core. Pms er et java program, så tar relativt lite ressurser.

Kvaliteten kan man stille på slik at den går overens med hastigheten på nettverket, men er lite kvalitetstap så vidt jeg kan se på min 37".

Endret av Cuz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...