Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor lenge holder motoren før større og dyre deler ryker?


[TA]Gunners

Anbefalte innlegg

Heisann, sitter å vurderer å kjøpe meg bil for første gang, og har sett litt på noen bmw'er, men de har alle sammen gått ganske langt (type 180-260). Så, siden jeg egentlig ikke har peiling på bil, så kommer spørsmålet. Er dette langt? Er det slik at hvis jeg kjøper en slik bil, så går det ikke lang tid før de større og dyrere delene i motoren ryker?

 

Takk for rask respons!

Gunners

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal ha deg særlig bmw, så er det ganske viktig hvem som har kjørt den. Er den omtrent bare ungdomskjørt ville jeg vært forsiktig med å kjøpe en som har gått over 200 000. Men er den pent kjørt, og servicer er fulgt til punkt og prikke så er det ikke store problemer før du kommer et stykke over 200 000. Skjekk serlig om når multireim, og register reim er skifta. Hvis disse er gamle og ikke bytta kan du fort slite... Det beste du kan gjøre er å be dem ta en naf kontroll. Er litt kipt å sitte der med en bil hvor akslingen bare henger å slenger fordi den har rusta i stykker. Skjenner en som kjøpte seg drømmebilen (320) fra en ungdom, som så helt strøken ut. For å si det sånn, den er ikke kjørbar, og han har brukt over 40 000 på den så langt... (på 2 mnd)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Vedlikehold er viktig. Det er bedre å kjøpe en bil som er kjørt normalt hardt og er godt vedlikeholdt, enn en som er rolig kjørt og ikke fått vedlikehold. Tenker spesielt på å skifte olje og filter regelmessig, og holde oljenivå innenfor merkene. En motor som blir holdt godt vedlike, og ikke blir kjørt hardt før den er driftsvarm, tåler som regel å bli kjørt hardt lenge.

Lenke til kommentar
Ja kommer veldig på hvem som har kjørt den.

Er den ungdomskjørt så er den nok blirr rævkjørt.

Har sett flere som er kjørt over 400 000.

 

Spør iallfall hvor mange som har hatt bilen, og hvis det er kun 1 person(ser jeg som et pluss) og han er av den eldre typen tror ikke du trenger være fullt så redd.

Det kommer lite an på hvem som har kjørt den, men det kommer mye an på HVORDAN den har blitt kjørt. Det er jo flott vi generaliserer ungdommen her.

 

Det er faktisk mange ungdommer som tar godt vare på bilene sine fordi de ikke har råd til større utgiofter som skulle komme på grunn av kjørestil og dårlig vedlikehold. Og så finnes det eldre som har bedre råd, men som ikke bryr seg så mye om hvilken bil de kjører og hvordan den ser ut. Skulle det skje noe kan de uansett ha råd til å reparere eller kjøpe ny.

 

Uansett hvem som har hatt bilen kan en verkstedattest fortelle mye.

Lenke til kommentar

Heisann, sitter å vurderer å kjøpe meg bil for første gang, og har sett litt på noen bmw'er, men de har alle sammen gått ganske langt (type 180-260). Så, siden jeg egentlig ikke har peiling på bil, så kommer spørsmålet. Er dette langt? Er det slik at hvis jeg kjøper en slik bil, så går det ikke lang tid før de større og dyrere delene i motoren ryker?

 

Takk for rask respons!

Gunners

 

Se om du kan finne en bil som har kjørt under 200 tusen, kanskje rundt 95-97 modell, E36 320. Denne har en finfin R6 motor og morsomme kjøreegenskaper. Bør helst hatt en eldre eier og fulgt servicene. En slik bil kan koste rundt 50-70 tusen avhengig av utstyr og tilstand. Betal gjerne litt mer for en som har bra historikk og ser ut som den er ordentlig behandlet, det lønner seg garantert i forhold til å kjøpe en nedsarvet en til bare litt redusert pris. Husk at motoren i 320 har en liten svakhet på kjølingen til den bakerste sylinderen. Dette medfører at man alltid må huske å kjøre motoren driftsvarm før man drar på skikkelig med den (dette er noe man bør gjøre med alle biler, uansett), men på denne er det ekstra viktig. Hvis man er forsiktig sånn sett med den kommer du ikke til å oppleve noe særlig problemer.

 

E36 320 er en herlig bil spør du meg. Undervurdert av mange og uglesett av flere, noe som er litt synd. Dessverre har den også fått kebabstempel på seg, men man kan bare ikke bry seg om alt det andre sier. Kjøreegenskapene overgår de fleste av dagens feilhjulstrekkere, og gud hvor artig den er på vinteren, lett og kontrollere til og med (hvis man ikke satser for hardt :p)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...