Gå til innhold

Øker hastigheten på SSD


Anbefalte innlegg

Under den korte demonstrasjonen hevder Microns Joe Jeddeloh at de to kortene når hele 800 MB/s, og 150 til 160 tusen tilfeldige IO-operasjoner per sekund i en slags RAID 0-løsning.

 

Det ble også vist et annet flash-basert PCI-express kort, med 16 flash-kanaler, som kombinerer de to kortene. Dette kortet skal ha en teoretisk båndbredde på 1 GB/s, og "godt over 200 tusen IO-operasjoner per sekund" - ifølge Jeddeloh.

Hvordan drepe flash media fort? De har jo begrenset antall skriveoperasjoner/levetid.

 

 

Men ellers så har nesten alle SSD implementasjoner problemet med samtidig lese og skriveoperasjoner. Det er vel kun Intel som har implementert løsninger for dette med ekstra cache i den interne kontrolleren på SSD enheten.

 

Hvordan er det med disse produktene? Vil tro at de har samme utfordring.

NR 1: Den totale båndbredden til kortet vil ikke påvirke levetiden til kortet, det er båndbredde til hver enkel flash brikke i forhold til størrelse og mulige skriv/slett opperasjoner på den som har noe å si angående hvor fort den blir skrevet ut.

Ved å håntere skriveopperasjoner riktig kan man øke levetiden på SSD disker så det ikke er relevant å tenke på det selv om man skriver med maks hastighet 24/7 (for SLC i alle fall).

Nr 2: Lenge før intel lanserte sin SSD har Fusion-IO hatt ioDrive på markedet. Denne kjører like mange paralelle kanaler som disse kortene her, og kan lese og skrive samtidig. Pluss at den har innebygd ECC, og kan rette eventuelle feil "on the fly".

Nr 3: Det er ikke noe nytt med hverken PCI-e SSD, eller disse hastighetene. Siden August 07 har ioDrive levert over 700/600 MB/s les/skriv, og 100.000+ random read/write IOPS @4KB. Maks IOPS målt til 150k+ ved 512byte random. Disse kan også raides til å gi 2000MB/s++

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
..150 til 160 tusen.. ...200 tusen..

 

Det var da en usedvanlig klønete skrivemåte for tall. Da jeg gikk på skolen var hovedregelen som følger: Alle tall under ti skulle skrives med bokstaver, tall over ti skulle skrives med tall, f.eks fem eller 100000. Her har vi en salig blanding som i alle fall ikke egner seg i en seriøs nettavis.

Lenke til kommentar

Må forøvrig si at artikkelen var god Wheelman og det er flott at du får med slike ting her. Virkelig spennende saker. Jeg lurerpå hva prisen vil bli for slike løsninger. Helt perfekt for database servere mm.

 

Ellers kan jeg klare meg med løsninger som makser hver SATA kanal også :p 300MBs per kanal/disk.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
..150 til 160 tusen.. ...200 tusen..

 

Det var da en usedvanlig klønete skrivemåte for tall. Da jeg gikk på skolen var hovedregelen som følger: Alle tall under ti skulle skrives med bokstaver, tall over ti skulle skrives med tall, f.eks fem eller 100000. Her har vi en salig blanding som i alle fall ikke egner seg i en seriøs nettavis.

 

Jeg måtte lese kommentarene for å sjekke om det bare var meg som reagerte på det lite lesevennlige valget av skrivemåte. Det var det tydeligvis ikke :)

Lenke til kommentar
Kjøre Flashdisker i SLI!! :p

SLI er en teknologi forbeholdt Nvidia baserte skjermkort og kan ikke brukes på disker. Når man skal pararellisere data på disker snakker man om raid, og da gjerne raid0.

 

 

Eh, hørt om Ironi? Jeg vet at SLI er En bro mellom to Nvidia baserte skjermkort ja, jeg vet også at det står for Scalable Link Interface og at ATI(AMD) bruker Crossfire.

Lenke til kommentar

Jeg syntes _alle_ sier de klarer å lage kjappe SSD disker, og de er alltid klare for salg "snart".

 

Intel sa jo at de "snart" skulle lansere super kjappe SSD disker for 5 månder siden, fortsatt ingen ting...

 

Uansett, hvis dette er noe de faktisk klarer å få ut i nær fremtid så vil jeg bli en veldig lykkelig person. Kjører pr i dag en 128gb SSD disk fra OCZ 143/93 MB/s som slår alt av disker jeg tidligere har prøvd (note: dette er i laptop).

Lenke til kommentar
Jeg syntes _alle_ sier de klarer å lage kjappe SSD disker, og de er alltid klare for salg "snart".

 

Intel sa jo at de "snart" skulle lansere super kjappe SSD disker for 5 månder siden, fortsatt ingen ting...

 

Uansett, hvis dette er noe de faktisk klarer å få ut i nær fremtid så vil jeg bli en veldig lykkelig person. Kjører pr i dag en 128gb SSD disk fra OCZ 143/93 MB/s som slår alt av disker jeg tidligere har prøvd (note: dette er i laptop).

Intel sine er ute da!

http://www.multicom.no/CBC.aspx?q=c:101123;pl:0

De har ligge ute på multicom noen uker nå. Prisen for SLC er en smule høyere enn det jeg ga for mine Mtron Pro i august. Mtron pro 32GB får du for 3000 på komplett. Intels 32GB koster over 6000.

 

Jeg vurderte å kjøpe en slik MLC SSD som du snakker om i julegave til familien hjemme til den stasjonære i stua, men jeg har bestemt meg for å gå for en av de samme som jeg har i raid i stedet grunnet random write problemer og frysing i windows for visse MLC SSD'er. Mtron diskene får velociraptoren min til å virke som en 5400RPM HDD :D.

Etter hva jeg har lest i reviews skal OCZ core 2 være omtrent som en WD velociraptor i generell bruk grunnet blandet read/write. Men å ha kreftene til en velociraptor i en laptop er fortsatt veldig bra. Velociraptor har ca 30-35% høyere ytelse enn den forgie raptor generasjonen, og pga 2,5" disk størrelse har de lavere aksesstid og er de bedre på random read/write.

Lenke til kommentar
På denne fronten skjer det så mye akkurat nå, at jeg ville ikke hatt hastverk om du allerede har en grei disk.

Noe av poenget med å skaffe seg en SSD nå i stedet for å vente et år er at det er nå det er nytt og spennende. Jeg kjøpte som jeg har nevnt før 2 Mtron Pro 32GB SLC SSD for å bruke i raid-0 i slutten av august etter å ha gjort research siden oktober i fjor, og jeg har ikke angret et sekund. Etter min mening er SSDer billige nokk nå til at det er verdt det for de fleste som bruker et par timer på dataen hver deg.

 

Det som er poenget med SSD dersom du skal bruke det i en stasjonær er ikke båndbredden, men den lave tilgangstiden og antallet operasjoner pr sekund de klarer. Og det som har hensikt å plasseres på SSDer er operativsystem, programmer, databaser, og hvis du er gamer så mest brukte/viktigste spill. Grunnen til at det ikke er noen særlig vits i å plassere filmer, musikk, og bilder på SSD er at det blir så sinnsykt dyrt i forhold til hva man tjener på det, og hvor ofte filene blir brukt.

Så det du er på utkikk etter er som regel en høy kvalitets SLC SSD på 32+ GB for vista, eller 16GB+ for XP. Størrelsen og merket du velger vil avhenge av lommeboka, og hvor store programmer du bruker i tillegg til windows.

 

SSD har mulighet til å skalere perfekt i raid-0, men det er få eller ingen hovedkort som klarer dette, og hvis du skal ha 3 eller fler SSD i raid-0 for ekstrem ytelse må du over på hardware raid kort, gjerne til 2000-3000.

 

Av erfaring kan jeg anbefale Mtrons SSDer på det varmeste, og de fungerer godt både alene og i raid-0 med 2 fra hovedkort, men pass på hvis du har gammelt hovedkort for intel, da de gamle sørbruene 8 og 9, samt 10 med gammel firmware kan ha problemer med SSD.

 

Fartsøkningen jeg fikk med mine 2 SSD i raid-0 over en velociraptor i praktisk bruk er ca 10+ ganger i windows og diverse kontorprogrammer (officepakka, internett, mediarelatert, og andre nytteprogrammer), og jeg har testet noen spill der jeg fikk loading tider redusert med 20-80% avhengig av spill, og hva som ble lastet.

Kort beskrevet er det ingen ventetid på noe som helst i windows, acrobat reader og officepakka bare blinker logoen fort på skjermen, firefox ER der med en gang og venter på nettet, og messenger tar ca 1 sekund fra jeg dobbelklikker til login skjermen er fremme og klar. Og dette er etter 3 månders flittig bruk og nesten full disk, med alle windows vista oppdateringer og (AVG)antivirus som kjører.

 

EDIT: Har bestilt en Mtron SSD som jeg skal gi i julegave til familien hjemme. Den koster praktisk talt like mye som selve maskinen (minus skjerm og diverse eksterne påheng) kostet i april, men det vil gjøre maskinen 2-3 ganger raskere enn en ny maskin til den sammenlagte prisen av delene (inkludert SSD) er nå.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...